Industria Craiovei cade odata cu orasul
0Soarta a trei mari uzine - Daewoo, Electroputere si Avioane Craiova - va fi pecetluita. In aceasta perioada, Daewoo s-ar putea reintoarce la stat pana in decembrie 2005, iar Electroputere si Avioane
Soarta a trei mari uzine - Daewoo, Electroputere si Avioane Craiova - va fi pecetluita. In aceasta perioada, Daewoo s-ar putea reintoarce la stat pana in decembrie 2005, iar Electroputere si Avioane sunt in planul autoritatilor de privatizare pana in martie 2006. Deocamdata, 10.000 de salariati sunt bulversati si nu stiu unde e mai bine - la stat sau la privatizati. Din cei 500.000 de craioveni, 50.000 sunt legati direct sau indirect de cei trei fosti colosi.
Electroputere asteapta "provincia"
Siemens si General Electric nu au venit la Electroputere, dar 3.000 de salariati continua sa-si puna speranta intr-un management privat, care sa scuture compania de firmele-capusa si nepotisme. "Ne-am uitat la straini ca la icoane, dar nici n-au vrut sa auda de noi. Acum ne punem speranta in investorii romani. Serviciile Comerciale Romane ar putea face un consortiu cu Bombardier sau cu firma DAB din Grecia si ne-ar putea prelua. Fara management privat disparem, caci nepotismul este la rang de rege la Electroputere. Toti se uita cum s-o stoarca", sustine Nicolae Bojenoiu, liderul Sindicatelor Electroputere. Problema o constituie insa datoriile de peste 900 miliarde de lei pe care statul nu mai are voie sa le anuleze.
In decembrie, Daewoo redevine Oltcit
Autoritatile spera ca pachetul de 51% din actiuni, detinut de coreenii de la Daewoo Motors, sa reintre in posesia statului roman. Ministrul economiei si comertului, Codrut Seres, a anuntat ca statul coreean nu mai are alte pretentii financiare legate de datoriile pe care le avea fostul proprietar al Daewoo Craiova. Chiar daca in decembrie statul va redeveni actionar majoritar, situatia uzinei nu va fi deloc clara. Ea are posibilitatea de a produce sub marca Daewoo doar pana la 1 ianuarie 2006. De preluarea uzinei se intereseaza trei mari companii - Renault, Ford si General Motors-DAT. "Cel mai important este ca statul sa reintre in proprietatea uzinei. Acest pas trebuie facut cat mai repede cu putinta. Apoi, oricare dintre cele trei firme poate deveni actionar principal, caci sunt interesate in egala masura", declara Ovidiu Cioroianu, liderul Sindicatelor Daewoo.
Fabrica de Avioane - parc industrial
Avioane Craiova a fost scoasa de cel putin doua ori la privatizare, dar nimeni nu a vrut-o. Intr-un final, compania s-a restructurat, s-a reorganizat, iar acum asteapta sa fie vanduta. Aproape 40% din terenurile si halele uzinei s-au transformat in parc industrial, iar fabrica-nucleu s-a redimensionat. "Compania a fost redimensionata pe 700 de specialisti din aproape 4.000, cati erau in `90. Programele actuale nu mai sunt exclusiv militare, ci se dezvolta pe aerostructuri si reparatii pentru aviatia civila. Acest aspect ar putea sa fie marele atu in privatizarea companiei", ne-a declarat Nicoae Deneanu, directorul general al Avioane Craiova. In prezent, uzina se afla din nou la privatizare, fiind in etapa de asteptare a ofertei.