Bulgarii construiesc autostrăzi cu 40% mai ieftin decât noi
0Bulgarii reuşesc să construiască autostrăzi mult mai ieftin decât o fac românii. Vecinii noştri au reuşit să execute o lucrare de infrastructură rutieră cu cheltuieli cu 40% mai mici decât o fac companiile în România.
În urmă cu o săptămână autorităţile bulgare au inaugurat o secţiune de 34,3 kilometri din Autostrada Tracia, cuprinsă între Nova Zagora şi Yambol, după ce pe 1 iulie au deschis circulaţiei un alt tronson din aceeaşi autostradă, între Stara Zagora şi Nova Zagora (35 km). În luna mai 2010, când premierul bulgar Boiko Borisov a dat startul construirii tronsonului dintre Stara Zagora şi Nova Zagora, el a spus că autostrada Tracia costă doar 2,2 milioane de euro pe kilometru.
În timp ce bulgarii au reuşit să construiască autostrada Tracia cu doar 2,2 milioane de euro pe kilometru, românii au executat cea mai ieftină autostradă din România cu suma de 3,5 milioane de euro, şi este vorba de autostrada Timişoara-Arad. Așadar, dacă am face un calcul am vedea că firmele din România au cheltuit cu 40% mai multe decât bulgarii pentru execuția unei autostrăzi în zona de câmpie.
În ambele cazuri vorbim de autostrăzii aflate în zonă de câmpine, dar dacă am arunca o privire pe proiectele executate în zonă de deal şi se munte din România, costul acestora urcă semnificativ.
Potrivit standardelor oficiale de cost, preţul maxim de execuţie pentru o autostradă amplasată pe zonă de deal este de 4,9 milioane de euro pe kilometru, iar în cazul zonei de munte costul este de 5,9 milioane de euro.
În medie însă, cei peste 400 de kilometri de autostrăzi aflaţi în prezent în construcţie în România costă circa 6 milioane de euro, adică aproape cât indică maximul standardelor de cost impuse de Ministerul Transporturilor pentru autostrăzi la munte.
Cea mai scumpă autostradă din România este Autostrada Transilvania construită de compania americană Bechtel care cerea 14,7 milioane de euro pe kilometru, tarif care a fost redus ulterior la 6,9 milioane de euro pe kilometru.