Autoritatile - hotarate sa continue reforma in sistemul energetic
0* Complexurile energetice - o necesitate pentru eficientizarea SEN * Pastrarea stachetei in privatizarea Petrom
Anul 2004 este o provocare pentru Ministerul Economiei si Comertului. Intre tintele propuse pentru acest an, doua sunt foarte clare, dar extrem de dificile si de mare raspundere: privatizarea Petrom, Distrigaz-Sud si Nord si a Filialelor Electrica Banat si Dobrogea, precum si realizarea complexurilor energetice, considerate solutia optima pentru eficientizarea producerii de energie pe carbune. Daca privatizarile din utilitatile energetice si petrol sunt absolut legate de oferta investitorilor externi, crearea complexurilor energetice are oponenti chiar din propriul sistem, in special din zona de carbune. Cert este ca Guvernul sustine suta la suta reformele din SEN, mizand pe structurile noi, asa cum, in 2001, a mizat pe carbune si pe continuarea investitiilor la Cernavoda prin reluarea lucrarilor la Unitatea 2. Angajamentele autoritatilor privind continuarea reformei in energetica au fost reconfirmate si cu ocazia vizitei la Craiova, unde unul din punctele de interes a fost Termocentrala de la Isalnita.
Adrian Nastase, primul-ministru al Romaniei:
Integrarea energeticii romanesti in cea europeana prinde consistenta
"Prin vizita de la Termocentrala Isalnita, am dorit sa reluam angajamentul nostru de a dezvolta preocuparea de investitii in materie de energetica. Nu am venit sa promitem pentru viitor, ci pentru a constata ceea ce s-a intamplat in acesti trei ani din punct de vedere al investitiilor in sectorul energetic. La Isalnita este vorba de doua grupuri modernizate in echivalent cu 600 MWh energie produsa, la un pret de cost sub 30$/MWh. Deci, un dublu obiectiv atins - o crestere a productiei de energie electrica pentru sistemul energetic si un pret competitiv. Cat de importanta poate fi cresterea productiei pe carbune s-a vazut foarte clar asta-vara, cand seceta a afectat nu numai energia hidro, dar am fost nevoiti sa si oprim pentru o luna Unitatea 1 de la Cernavoda. Atunci, acele pierderi in energie le-am compensat cu productia realizata in special la Isalnita. Modernizarile de aici de peste 510 milioane de dolari si pretul de cost sub 30$/MWh dovedesc faptul ca o parte din actiunile noastre de viitor, care sa permita integrarea sistemului energetic romanesc in sistemul energetic european, prind consistenta. In trei ani, am modernizat capacitati energetice de peste 1.700 MWh. Aceasta dinamica este o dovada clara a efortului de reindustrializare, dar si o preocupare pentru conditii mai bune de competitivitate pentru produsele romanesti. In fond, aceste eforturi se concretizeaza intr-o factura mai mica la intretinere si electricitate pentru cat mai multi cetateni".
"Nu poti sa vinzi o companie pentru care nu ti se ofera nici cat investitiile ei intr-un an"
In legatura cu declaratia facuta la Sinaia in urma cu saptamana privind pretul minim pentru Societatea Nationala a Petrolului Petrom, primul ministru Adrian Nastase a adus precizari: "Nu voi intra in detalii. Am anuntat o atitudine de principiu. Acesta a fost sensul declaratiei si imi mentin punctul de vedere. Repet ceea ce stiti de foarte multi ani. Privatizarea a fost considerata o dovada de angajament in favoarea capitalismului si o dovada ideologica de buna purtare pentru guvernele de la Rasarit. Cred ca am depasit aceasta faza si am vrut sa spun un lucru pe care il subliniez din nou, si anume ca dorim sa facem o privatizare pe merit. Pe merit sau in conditiile firesti ale unor operatiuni comerciale. Acesta este sensul. In mod evident, in momentul in care cineva vine si-ti ofera un pret care nu se ridica nici macar la nivelul investitiei intr-un an de zile pe care le faci tu in compania respectiva, evident ca nu poti sa-i vinzi intreaga companie. Si aceasta pentru a arata ca esti baiat bun si sa iei o nota buna la capitalism. Acesta a fost sensul."
Dan Ioan Popescu, ministrul Economiei si Comertului:
Complexurile energetice - o urgenta
"Complexurile energetice de la Turceni, Rovinari si Craiova II vor fi extrem de competitive pentru ca vom atrage si capitalul privat. Numai pentru primele doua complexuri, Turceni si Rovinari, discutam de investiti de 1,6 miliarde dolari, contractele urmand sa fie semnate in anul 2004. Aceste complexuri energetice vor fi capabile sa produca o energie electrica la preturi competitive. Cel mai bun exemplu este centrala de la Isalnita, care, prin masurile de modernizare pe care le-am luat, produce energie electrica sub 20 $/MWh - costul efectiv de producere. Aceasta cifra este, deja, competitiva pe plan european, dar pe noi nu ne satisface. De aceea, prin masurile legate de complexurile energetice speram sa continuam scaderea acestui pret cu inca 5$/MWh, care sa permita, insa, si investitii ulterioare.
Complexurile energetice sunt o necesitate nu numai pentru a produce o energie mai ieftina, ci si privind prin spectrul incadrarii Romaniei in producerea de noxe in zona energetica. La noi, toate marile centrale produc energie electrica, dar sunt poluante, noxele degajate in atmosfera fiind de zece ori mai mari decat in Uniunea Europeana - 600-700 mg/1000 mc, comparativ cu 70-80 mg/1000 mc in tarile europene.
Deci este nevoie si aici de o investitie foarte mare. Daca luam in considerare si faptul ca in anul 2007 se va produce o liberalizare totala a sistemului energetic, existand posibilitatea de a cumpara de oriunde din Europa energie electrica, intr-o competitie sporita cu producatorii europeni, decizia de a crea complexurile energetice isi justifica necesitatea si urgenta in aceasta perioada. Sistemul energetic romanesc va castiga niste locuri de munca. Vorbim de mii de locuri de munca ce vor fi sigure pe o perioada foarte lunga de timp si care vor aduce beneficii in zona respectiva. Pe de alta parte, cetatenii nu vor mai fi dependenti de fluctuatiile de pret, determinate de importuri energetice. Totodata, romanii vor avea siguranta asigurarii energetice chiar in momente dificile, asa cum a fost seceta din 2003, dar si siguranta unei facturi energetice corecte care sa reflecte costurile. Pe acestea incercam sa le facem cat mai suportabile si sa poata intra in cosul zilnic al fiecaruia dintre noi".
Strategia si volumul investitional - in urmatoarele saptamani
"Atitudinea minerilor este constructiva. Am purtat discutii cu sindicatele din zona miniera si din Termoelectrica, cu fiecare unitate in parte. Marea majoritate si-a manifestat sprijinul pentru realizarea complexurilor energetice. Vor aparea, desigur, anumite schimbari in structura de organizare si, probabil, niste schimbari in functiile pe care le vor avea unii directori sau unii lideri sindicali. Este normal ca, asa cum fiecare muncitor isi apara locul de munca, si ei sa-si apere functiile. Eu sunt de principiul ca aceste complexuri trebuie realizate intr-un timp foarte scurt. Problema disponibilizarii va aparea in momentul investitiei. Apoi, asa cum s-a intamplat si la Isalnita, s-au creat locuri de munca. Oamenii stiu bine ca, daca nu investeam la Isalnita, am mai fi avut acolo inca 600 de someri. In plus, tot la Isalnita vom mai investi inca 510 milioane de dolari. Iar cele 2 miliarde de dolari pe care le vom investi in noile grupuri energetice vor crea, si acelea, locuri de munca, atat pentru cei din energie si minerit, cat si pentru o intreaga industrie pe orizontala.
In ceea ce priveste investitorii, avem, in prezent, declaratii de intentie de la opt societati. Exista insa patru scrisori de angajare directa ce vor fi definitivate in urmatoarele saptamani. Inca nu pot sa dau numele, dar printre acestea avem un grup din SUA, un grup turco-francez, un grup turcesc, de exemplu. Pe aceasta perioada, in care asiguram structurarea complexurilor energetice, am pornit si negocierile privitor la partenerii cu care vom continua discutiile. De ce asa de repede? Pentru ca este normal sa aflam opiniile lor, sa vedem dimensionarea complexurilor in functie de volumul investitional, sa determinam valorile acestora, valori care vor determina raportul dintre capitalul privat si cel de stat. Concomitent, vom stabili si strategia de dezvoltare energetica, in scopul hotararii foarte clar ce grupuri energetice vor fi modernizate, cand, ce grupuri vor fi nou realizate, cand si cu ce punere in functiune. Pentru ca, plecand de aici, se pot face toate calculele atat pe zona miniera, cat si pe zona de dezvoltare a transportului de energie".