Raport: Conducerea CNADNR fusese avertizată de 275 de ori că italienii de la Salini Impregilo fac treabă de mântuială la autostrada Sibiu-Orăştie

Raport: Conducerea CNADNR fusese avertizată de 275 de ori că italienii de la Salini Impregilo fac treabă de mântuială la autostrada Sibiu-Orăştie

Narcis Neaga, şeful CNADNR, a spus de mai multe ori că italienii de la Impregilo sunt vinovaţi de problemele de pe Sibiu-Orăştie   FOTO Mediafax

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) trebuia să rezilieze încă de la începutul anului 2014 contractul cu grupul italian Salini Impregilo, constructorul care a realizat prost lotul III de pe autostrada Sibiu-Orăştie, şefii acesteia fiind avertizaţi de nu mai puţin de 275 de ori în privinţa calităţii proaste a lucrărilor.

Un tronson din acest lot a fost demolat de curând, la mai puţin de un an de la inaugurarea autostrăzii, iar reparaţiile vor dura până în luna iunie 2015, România riscând să piardă chiar şi fonduri europene din această cauză. 
 
Dan Costescu, ministrul Transporturilor, a decis să-l demită pe Narcis Neaga de la conducerea CNADNR, înlocuitorul său fiind Cătălin Homor, directorul interimar al Metrorex. „Nu suntem mulţumiţi de activitatea companiei, este nevoie de o resetare. Sunt carenţe şi pe activitatea operaţională, nu doar pe cea de investiţii“, a afirmat Costescu. Ministrul a completat că va fi demarat procesul de numire a unui manager profesionist la CNADNR, pe baza OUG 109/2011.
 

Raport devastator

Raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor arată că au fost emise 275 de rapoarte de neconformitate în privinţa lucrărilor, dintre care 249 de către firma Consitrans, consultantul ales de stat, iar alte 26 de către Direcţia Regională Drumuri şi Poduri Braşov. Mai exact, şefii CNADNR au fost avertizaţi de 275 de ori asupra deficienţelor, atât despre materialele neconforme folosite, cât şi de nerespectarea prevederilor din caietul de sarcini şi din proiectul tehnic, inclusiv nerespectarea Legii 10/1995 privind calitatea construcţiei. 
 
Raportul mai arată că CNADNR trebuia să amendeze de două ori Salini Impregilo cu câte 2,1 milioane de lei, trebuia să oprească plăţile către italieni din cauza unei penalităţi de 568.000 de lei care nu a fost achitată de constructor şi că nu a urmărit buna derulare a contractului. 
 

Italienii se mişcau ca melcul încă de la proiectare

Documentul precizează că lucrările de construcţie trebuiau terminate până în data de 17 aprilie 2013, această dată nefiind respectată – nici până acum nu există proces-verbal de recepţie a lucrărilor. De altfel, documentul arată că Salini înregistra întârzieri încă din faza de proiectare.
 
Autostrada a fost inaugurată însă, în data de 14 noiembrie 2014, cu două zile înainte de turul al doilea al alegerilor prezidenţiale, de către Ioan Rus – ministrul Transporturilor de atunci – şi de către fostul premier Victor Ponta – la acea vreme şi candidat la Preşedinţie.
 

„Risc nejustificat asupra circulaţiei“

Documentul mai arată că CNADNR a pus siguranţa circulaţiei sub risc prin decizia de a inaugura autostrada. „Decizia conducerii companiei de a prelua lucrările executate în cadrul Contractului a fost nefundamentată, a fost luată cu încălcarea prevederilor Contractului şi a presupus preluarea unui risc nejustificat asupra circulaţiei“, potrivit raportului Corpului de Control. De asemenea, decizia a favorizat nejustificat Salini Impregilo: contractul prevede că dacă beneficiarul foloseşte o parte a lucrărilor înainte de emiterea certificatului de recepţie, atunci responsabilitatea îngrijirii revine CNADNR.
Mai mult, la începutul anului 2014 a fost chiar propusă rezilierea contractului cu italienii, dar CNADNR nu a promovat oficial acest document, astfel că nu a produs efecte, „cu toate că în cadrul acestuia se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului“, potrivit raportului. Neluând această măsură, nici deficienţele nu au fost reparate.
 

Salini vrea 181 de milioane de lei în plus

Constructorii au început lucrările fără a avea autorizaţie de construcţie, iar din cauza problemelor cu alunecările de teren au avut pretenţia ca valoarea contractului să fie majorată cu 30%, adică o sumă de 181 de milioane de lei. CNADNR a refuzat acest lucru, astfel că disputa se va soluţiona prin arbitraj. 
 
Contractul pentru lotul III al autostrăzii Sibiu-Orăştie a fost semnat în mai 2011, având o valoare de 182,9 milioane de euro. O porţiune de 200 de metri din autostradă, aflată în zona kilometrului 60, a fost demolată şi va fi refăcută complet pe cheltuiala antreprenorului. CNADNR anunţase iniţial că problemele vor fi remediate până în luna decembrie, dar termenul a fost mutat până în luna iunie 2015.
 

Cine este Cătălin Homor

Noul şef al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) este Cătălin Homor, care a ocupat din luna martie a acestui an funcţia de director interimar al Metrorex. Anterior, Homor a fost director de Investiţii şi Achiziţii Publice la Metrorex. Ministrul Transporturilor a spus că Homor este inginer constructor şi că este „unul dintre oamenii foarte ordonanţi, foarte riguroşi“. Anul trecut, când Homor era director de Investiţii şi Achiziţii Publice la Metrorex, a încasat venituri nete de 88.800 de lei.
 
 
 
citeste totul despre: