Povestea lui John German, inginerul care a descoperit frauda din scandalul Volkswagen. Buturuga mică a răsturnat carul mare nemţesc

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Sunt un simplu inginer din Michigan“, spune John German, cel care a ajutat la descoperirea fraudei privind testele de emisii de către grupul german Volkswagen. El a povestit la postul BBC Radio 5 despre cum de a ajuns la concluziile sale.

German spune că le-a transmis celor de la Volkswagen în luna mai 2014 despre descoperirile sale, dar compania nu a reparat problema. Acum crede că şi alţi producători auto ar trebui investigaţi pentru instalarea de „dispozitive de înfrângere“, aşa cum a făcut Volkswagen.

Standarde mai stricte în SUA

John German este copreşedintele american al Consiliului Internaţional pentru un Transport Curat (ICCT), o organizaţie non-profit dedicată reducerii poluării realizate de către vehicule.

„A existat un flux continuu de date care sugerau că maşinile pe motorină din Europa au emisii mari de noxe (oxizi de azot –n.r.)“, spune el. „Aşa că am avut o idee grozavă – să mergem în SUA, unde standardele privind emisiile sunt mult mai stringente. Ne gândeam că maşinile vor fi curate şi am putea aduce rezultatele înapoi în Europa şi să zicem: «Uite, sunt curate în SUA, de ce nu puteţi să faceţi asta şi în Europa?»“, spune el, potrivit sursei citate.

ICCT investiga Volkswagen încă din 2013. German şi echipa sa au abandonat testele standard de laborator, iar el a intstruit cercetătorii să îşi ia maşinile – un Volkswagen Passat şi o Jetta, plus un BMW X5 – pe drum, pentru a simula condiţiile de trafic.

„Am zis că s-a defectat echipamentul“

Iar ceea ce au descoperit a fost exploziv. „Când (cercetătorii) au văzut prima oară rezultatele, au crezut că era ceva în neregulă cu echipamentul“, spune German. „Am găsit emisii mari, foarte mari, în lumea reală“, completează el. „Passat avea emisii între 5 ori şi 20 de ori mai mari decât standardele. Modelul Jetta era şi rău. Scotea între 13 şi 35 de ori mai mult decât standardul“, arată German. „Iar când au văzut că la X5 ei înregistrează emisii foarte, foarte mici se gândeau - «OK, deci nu a fost echipamentul nostru de vin㻓, mai spune el.

Datele erau îndeajuns de clare, dar German nu a vrut să se antepronunţe. „Deşi suspectam că ar putea exista un dispozitiv de înfrângere, noi nu am spus niciodată asta şi ne-am dus cu datele noastre la Consiliul pentru Resursele de Aer din California (CARB) şi Agenţia pentru Protecţia Mediului (EPA)“, completează inginerul. „Cuvintele «dispozitiv de înfrângere» nu sunt ceva ce spui fără să fii sigur“, mai spune şeful ICCT.

A trimis o copie şi către Volkswagen

Raportul său a fost trimis către EPA în luna mai 2014. De asemenea, a trimis o copie şi către Volkswagen. Apoi, în decembrie 2014, EPA a anunţat că Volkswagen va face o actualizare software pentru a rezolva problemele cu emisiile ale unor vehicule. „Volkswagen a jurat în sus şi în jos că va rezolva problema“. Dar CARB a testat în luna mai 2015 câteva dintre vehiculele cu această actualizare şi a descoperit că emisiile sunt în continuare foarte mari. „Volkswagen a încercat să ofere fel de fel de alte explicaţii pentru nivelul mare al emisiilor pentru o lungă perioadă de timp. Abia în septembrie 2015 au recunoscut că este vorba despre un dispozitiv de înfrângere“, punctează John German.

Investigaţii şi împotriva altor producători auto

Întrebat ce măsuri ar trebui să se ia împotriva Volkswagen, el spune că este „un simplu inginer din Michigan“, aşa că nu se bagă. Dar este sigur de un lucru. „Aceasta este partea complet inexplicabilă. Volkswagen a avut şansa de a rezolva problema, dar au continuat să încerce să ascundă faptul că este un dispozitiv de îngrângere“, arată inginerul. Acum, German spune că există numeroase alte întrebări la care trebuie găsit răspuns. „Nu avem niciun fel de date sau informaţii care să sugereze că alţi constructori folosesc, de asemenea, dispozitive de înfrângere“, spune el. „Dar probleme trebuie neapărat investigată“, conchide John German.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite