Locuitorii din Wolfsburg se tem că scandalul Volkswagen le-ar putea transforma oraşul într-un nou Detroit. „Volkswagen este Dumnezeu aici“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Locuitorii din oraşul german Wolfsburg, unde Volkswagen îşi are sediul şi angajează mai bine de jumătate din populaţie, se tem că scandalul emisiilor va afecta puternic grupul auto, iar consecinţele vor fi resimţite iremediabil în localitate.

Locuitorii din Wolfsburg, oraşul de baştină al Volkswagen, unde 72.000 din cei 120.000 de locuitori lucrează direct pentru grupul german, se tem că localitatea va avea, în urma scandalului emisiilor, soarta oraşului Detroit, intrat în colaps după ce a fost părăsit de marii constructori auto americani.

Puţine oraşe sunt la fel dependente de o singură companie la fel de mult ca Wolfsburg, arată CNBC într-un reportaj. Situat la 200 de kilometri vest de Berlin, oraşul găzduieşte cea mai mare fabrică din lume şi este sediul grupului Volkswagen. Tot aici se regăsesc Volkswagen Arena – stadion unde echipa locală de fotbal joacă în Liga Campionilor şi campionatul Germaniei, o bancă Volkswagen, ba chiar şi o măcelărie Volkswagen, care produce cârnaţi premiaţi la nivel mondial. „Volkswagen este Dumnezeu aici“, spune un brutar turc de pe strada principală, Porschestrasse.

„Furioşi şi îngrijoraţi“

Dar scandalul manipulării emisiilor de către grupul Volkswagen a lovit puternic oraşul, generând furie şi îngrijorare. „Sunt îngrijorat. Nu este bine pentru Wolfsburg. Detroit este un exemplu negativ pentru ceea ce se poate întâmpla: oraşul a intrat în colaps. Acelaşi lucru s-ar putea întâmpla şi aici“, spune Uwe Bendorf, un locuitor al oraşului, care lucrează acum la un asigurător.

Volkswagen este angajator pentru 72.000 din cei 120.000 de locuitori din Wolfsburg. Având o o suprafaţă de mai bine de şase kilometri pătraţi – de trei ori mai mare decât principatul Monaco, fabrica Volkswagen produce 840.000 de maşini pe an, inclusiv modelele Volkswagen Golf, Tiguan şi Touran.

Printre muncitori, scandalul domină subiectele de discuţie. „A fost un şoc. Apoi furie. Cum de au putut fi atât de stupizi?“, se întreabă un muncitor, după ce Volkswagen a recunoscut că a trişat pe scară largă şi a instalat softul care manipula emisiile pe 11 milioane de maşini comercializate la nivel global. Alt muncitor spune că este îngrijorat dacă angajaţii îşi vor mai lua bonusurile sau dacă vor fi concedieri. 

Probleme cu bugetul

Wolfsburg nu a existat până spre finele anilor ’30, când dictatorul Adolf Hitler a ales o câmpie aflată la 75 de kilometri est de Hanovra drept locaţie pentru „maşina poporului“, Volkswagen Beetle. La finele celui de-Al Doilea Război Mondial, oraşul a fost redenumit Wolfsburg, iar Volkswagen a fost reînviată cu ajutorul armatei britanice, care a staţionat în vecinătate. Peste timp, în 2013, Wolfsburg a ajuns oraşul german cu cele mai mari venituri pe cap de locuitor.

Dar acum pare că vremurile de boom au ajuns la sfârşit. Primarul oraşului Wolfsburg a anunţat îngheţarea cheltuielilor de la bugetul local. Taxele plătite de către Volkswagen reprezintă o treime din bugetul oraşului şi este de aşteptat ca acestea să scadă, ca urmare a posibilelor amenzi şi procese ale grupului auto.

O altă sursă de îngrijorare o constituie echipa de fotbal, VfL Wolfsburg. În ciuda asigurărilor date de club că bugetul acestuia nu va fi tăiat, noul şef al Volkswagen, Matthias Mueller, a afirmat că va analiza toate investiţiile pentru posibile economii. 

Teama de concedieri

De asemenea, mulţi sunt sceptici că disponibilizările vor putea fi evitate. Günter Wolf, un localnic, crede că vor exista consecinţe pentru întreaga Germanie, inclusiv vânzări mai slabe de autoturisme şi pierderi de locuri de muncă.

Totuşi, există un sentiment foarte puternic în Wolfsburg că Volkswagen este scoasă în evidenţă în mod incorect. Un muncitor de la Autostadt, un parc tematic dedicat maşinilor Volkswagen, se întreabă în mod retoric: „Cine poluează cel mai mult aerul în lume? Nu sunt doar maşinile, sunt şi avioanele, şi camioanele şi navele de containere. Există foarte multă poluare despre care Statelor Unite nu pare să le pese“. Mai mult, el face o comparaţie şi cu scandalul contactelor proaste, în care a fost implicat anul trecut grupul american General Motors: „Măcar noi nu am omorât pe nimeni“. Problema privind contactul a dus la moartea a 124 de persoane.

Volkswagen schimbă tehnologia diesel

Grupul Volkswagen a anunţat că va reduce cu un miliard de euro investiţiile programate pentru marca omonimă şi că va implementa cele mai noi sisteme de evacuare a emisiilor pe maşinile sale diesel. Astfel, vehiculele pe motorină destinate Europei şi Americii de Nord vor fi prevăzute cât mai curând posibil cu tehnologii SCR şi AdBlue. Totodată, brandul se va concentra mai mult pe dezvoltarea de maşini hibride şi electrice, noua generaţie a modelului premium Phaeton urmând a fi electrică.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite