Vinci şi Aktor se întorc la Autostrada Comarnic-Braşov, pe care au   abandonat-o în 2010

Vinci şi Aktor se întorc la Autostrada Comarnic-Braşov, pe care au   abandonat-o în 2010

Câştigătorul noului tronson de autostradă va fi anunţat pe 20 decembrie, iar construcţia va fi gata în doi ani

După ce au renunţat în 2010 la construirea Autostrăzii Comarnic-Braşov, companiile Vinci (Franţa) şi Aktor (Grecia) au depus din nou ofertă pentru construcţia acestui tronson, de data aceasta în consorţiu cu austriecii de la Strabag.

Alături de aceştia, s-a mai înscris şi consorţiul italian Impregilo-Salini, în vreme ce compania UMB Spedition, controlată de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, a renunţat să mai depună oferta, potrivit unui comunicat al Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine. 
 
Ofertele pentru preselecţie la dialog competitiv au fost depuse în februarie, pe listă fiind înscrisă şi compania China Communications Construction, care a renunţat şi ea pe parcurs. Câştigătorul va fi anunţat în data de 20 decembrie.
 
Costul de construcţie al autostrăzii de 58 de kilometri este în jur de 1,2-1,3 miliarde de euro, iar lucrările vor începe în luna aprilie a anului viitor şi ar putea fi încheiate în 2016 sau 2017, afirma în noiembrie Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură. Limita de viteză va fi de 130 kilometri/oră, iar taxa de autostradă s-ar putea ridica la 3 euro/100 de kilometri. De finanţarea proiectului s-au arătat interesate BEI, BERD şi Banca Mondială, a mai spus Şova.
 
Cel mai scump kilometru de autostradă
 
Statul a mai încercat de două ori să construiască autostrada Comarnic-Braşov. În 2010, în mandatul ministrului Radu Berceanu, licitaţia a fost câtigată de către asocierea Vinci-Aktor, iar costurile erau estimate la un nivel de 4,8 miliarde de euro în 25 de ani. Asta însemna 82 de milioane de euro pe kilometru, cel mai mare nivel realizat vreodată în România pentru autostrăzi. 
 
Din această sumă, 3,108 miliarde de euro reprezentau cheltuieli cu împrumutul principal, 670 milioane de euro urmau să fie cheltuieli cu creditul subordonat, luat de la bănci, 323 milioane de euro erau cheltuielile legate de operare şi întretinere, 584 milioane de euro – taxe şi impozite, 146 de milioane euro - inflatia, potrivit Ministerului Transporturilor. Pentru întreţinere urmau să se acorde bani şi din taxele strânse. 
 
Consorţiul a renunţat la contract pentru că nu a găsit finanţare.

Mai puteţi citi:
 
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a primit oferte din partea unei companii din China şi a trei asocieri de firme pentru proiectarea, construcţia, finanţarea şi operarea tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov. Surpriza? Printre ofertanţi se numără şi companiile Vinci şi Aktor, care s-au retras din acest proiect în urmă cu trei ani.
 
Victor Ponta a declarat că nu va mai candida la următoarele alegeri parlamentare în 2016, dacă autostrada Comarnic-Braşov nu va fi executată până la acel moment. „Pe 28 februarie se anunţă precalificarea probabil pentru Bucureşti-Braşov, nu e Comarnic-Braşov. Dacă nu este gata până în 2016, nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Braşov şi cu Piteşti-Craiova", a spus Ponta.
 
Premierul Victor Ponta a cerut găsirea unei soluţii în instanţă pentru reluarea licitaţiei autostrăzii Comarnic-Braşov, arătând că aceasta a fost iar suspendată „pentru Sfântul Aşteaptă“ de către Consiliul de Soluţionare a Contestaţiilor. El a adăugat că nu mai acceptă „abuzurile şi şmecheriile“ şefului instituţiei.
 
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunţat că pentru materializarea proiectelor de infrastructură - în primul rând construirea autostrăzilor - este dispusă la parteneriat public-privat "chiar şi cu firmele chinezeşti", potrivit gandul.info.
 
citeste totul despre: