Topul celor mai mari supermarketuri germane din România
0Top 10 Companii cu capital german prezente în România include patru lanţuri de retail, astfel că acest sector este cel mai bine reprezentat din punct de vedere numeric, se arată într-o analiză realizată de Keysfin.
Potrivit acesteia, cea mai mare companie cu acţionariat direct, majoritar german după cifra de afaceri din 2018 prezentă pe plan local este KAUFLAND ROMÂNIA SCS (2,3 miliarde de euro).
Aceasta este urmată în top de BRITISH AMERICAN TOBACCO (ROMÂNIA) TRADING SRL (2 miliarde de euro, controlată în totalitate de BRITISH AMERICAN TOBACCO (HAMBURG INTERNATIONAL) GMBH şi LIDL DISCOUNT SRL (1,7 miliarde de euro).
Următorii retaileri prezenţi în top 10 sunt SELGROS CASH & CARRY SRL (799,4 milioane de euro) – locul 6 şi REWE ROMÂNIA SRL (742,2 milioane de euro) – locul 7.
Însumat, top 10 companii controlate direct, majoritar de investitori din Germania au atins în 2018 o cifră de afaceri de peste 12 miliarde de euro. Diferenţa, de aproximativ 13 miliarde de euro, până la cifra totală de afaceri realizată de companiile cu pondere directă, majoritară germană, de 25 miliarde de euro, se împarte între aproximativ 4200 companii, care provin din sectoare diferite: pe lângă comerţ şi industria prelucrătoare, se mai regăsesc activităţile profesionale, IT&C-ul, transportul şi depozitarea, intermedierile financiare, imobiliarele, construcţiile şi agricultura.
„Germania rămâne un partener strategic comercial al României, însă topul companiilor germane ne arată şi potenţialul altor sectoare în relaţiile economice dintre cele două ţări. Industria prelucrătoare a cunoscut un avans deloc de neglijat, reuşind astfel să se claseze pe prima poziţie în acest top, cu cea mai mare cifră de afaceri cumulată, de peste 11,5 miliarde de lei în 2018.
Acest lucru dă un semnal pozitiv investitorilor străini, care sunt din ce în ce mai atraşi de posibilitatea de a obţine profituri în acest sector, însă dezvoltarea acestui sector va fi puternic influenţată şi de aspectul legat de resursele umane: găsirea de personal calificat pe plan local va determina evoluţia viitoare a industriei prelucrătoare în România. Pe de altă parte, în cazul comerţului, rezultatele sunt previzibile ţînând cont de modelul de creştere bazat pe consum”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.
Potrivit analizei realizate de experţii KeysFin, Germania îşi menţine statutul de prim partener comercial, fiind totodată şi principala ţintă a exporturilor României, înregistrând, în ultimii cinci ani, un avans de peste 54%, ajungând la suma totală de 15,6 miliarde de euro în 2018. De asemenea, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, valoarea schimburilor comerciale dintre cele două ţări a crescut în 2018 cu 52% faţă de 2014 şi cu 10% faţă de 2017, ajungând la peste 32,5 miliarde de euro.
Mai mult, importurile din Germania au crescut cu 31% faţă de 2014, ajungând la aproximativ 17 miliarde de euro în 2018. Pe de altă parte, România a înregistrat în raport cu Germania al VII-lea deficit comercial (1,4 miliarde de euro în 2018) după cele înregistrate cu economiile din China, Polonia, Ungaria, Rusia, Turcia şi Olanda.
GERMANIA, AL DOILEA INVESTITOR STRĂIN DIRECT ÎN ROMÂNIA
Potrivit metodologiei Băncii Naţionale a României, investiţiile străine directe în România au crescut cu 66% faţă de acum 10 ani, atingând un nivel record de 81,1 miliarde de euro în 2018. În acest context, investiţiile cu capital german s-au menţinut de asemenea pe un trend ascendent, crescând cu 37% şi ajungând la un nivel maxim istoric de peste 10 miliarde de euro, în aceeaşi perioadă.
De altfel, în ultimii 10 ani, Germania s-a numărat constant printre cei mai mari 3 investitori străini, din 2016 ocupând poziţia a doua, după Austria.
IMPACTUL INVESTIŢIILOR GERMANE DIRECTE ÎN ECONOMIE
Dintre cele peste 18.000 de companii care au acţionariat german, există peste 4.200 de companii cu o pondere directă, majoritară (de peste 50%). Cifra de afaceri a companiilor controlate direct, majoritar de investitori din Germania* a fost de aproximativ 25,4 miliarde de euro în 2018, conform datelor publicate de acestea la Ministerul Finanţelor Publice.
Principalele sectoare în care se remarcă investiţiile germane după cifra de afaceri în 2018 sunt: industria prelucrătoare (11,5 miliarde de euro; 45,4%), comerţ (11,4 miliarde de euro, 45% din total) şi IT&C (555 milioane de euro; 2,2%).
În ceea ce priveşte profitul net al companiilor cu acţionariat direct, majoritar german, acesta a fost de aproape 1,4 miliarde de euro în 2018. În topul cele mai profitabile sectoare s-au situat industria prelucrătoare, comerţul şi activităţile profesionale, care împreună au generat, în 2018, profituri nete de 1,1 miliarde de euro (85% din total).
Pe de altă parte, companiile cu capital german au adus la bugetul de stat aproape 450 de milioane de euro în 2018, sumă reprezentând valoarea impozitului pe profit, a cheltuielilor cu asigurările şi protecţia socială şi celelalte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate.
Companiile controlate de investitorii germani au avut peste 202.000 de angajaţi în 2018, cei mai importanţi angajatori activând în industria prelucrătoare (132 mii angajaţi) şi comerţ (38 mii). Potrivit datelor KeysFin, cheltuielile totale cu personalul s-au ridicat la 2,8 milioane de euro. Aşadar, costul mediu per angajat a fost de 13,7 mii de euro, în timp ce productivitatea medie per angajat a fost de 125,6 mii de euro, rezultând astfel un un raport cost/productivitate de 11% în 2018.
HARTA ROMÂNEASCĂ A INVESTIŢIILOR GERMANE
La nivelul celor mai importante judeţe din ţară, unde există firme cu acţionariat german, Capitala conduce detaşat cu o cifră de afaceri de peste 8,5 miliarde de euro, sumă care reprezintă peste 33% din total, urmată de judeţele Braşov (3,3 miliarde de euro; 13,2% din total) şi Timiş (2 miliarde de euro, 8,2 % din total).
REŢETA RETAILULUI GERMAN „PRINDE” LA CONSUMATORII ROMÂNI
Companiile germane din domeniul comerţului obţin rezultate remarcabile nu doar în topul companiilor cu aceeaşi ţară de origine, ci şi în topul general al retailerilor care activează în România.
Astfel, luând în considerare cifra de afaceri realizată de lanţurile de retail din România în 2018, companiile germane sunt şi în acest caz pe primele poziţii. Mai mult, KAUFLAND România ocupă şi de această dată locul 1.
Formatele de magazine care prind la români sunt diferite: de la hypermarket-uri, la discounteri şi până la magazine de proximitate, clienţii locali aleg însă într-o măsură din ce în ce mai mare lanţurile cunoscute, în detrimentul magazinelor independente, care pierd teren de la an la an.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanţelor (la sfârşitul perioadei) care au în structura acţionariatului o participaţie germană directă, majoritară (peste 50%). Toate cifrele sunt exprimate în euro, la cursul mediu anual publicat de BNR iar datele au fost extrase în septembrie 2019.