Ghid de finanţare pentru internaţionalizarea companiilor româneşti. De unde pot face rost de bani

Ghid de finanţare pentru internaţionalizarea companiilor româneşti. De unde pot face rost de bani

Andreea Paul, INACO

În topul primelor 100 de companii exportatoare doar 7 au capital majoritar românesc şi numai 5 companii au capital integral românesc, atrage atenţia Iniţiativa pentru Competitivitate (INACO), care a elaborat un ghid de finanţare pentru internaţionalizarea companiilor româneşti.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Pe lângă dezechilibrul balanţei comerciale, care după datele INS pe primele 11 luni din 2017 este de 11,35 de miliarde de euro (în creştere cu 2,57 de miliarde de euro faţă de 2016), există şi un dezechilibru flagrant al ponderii afacerilor româneşti în exporturi”, susţine INACO.

Soluţia, evidenţiază think-thank-ul, nu este blamarea primitivă a multinaţionalor sau a investitorilor străini, care sunt în fapt o necesitate pentru stadiu actual al dezvoltării României, nici protecţionismul economic retrograd.

„Credem că a venit timpul unei încercări a antreprenoriatului românesc de a ieşi pe pieţele externe. Se simte în mediul de afaceri această tendinţă, care este pe cale să devină o necesitate în contextul atingerii limitelor financiare ale afacerilor din România. Ar mai fi de luat în considerare şi noile reglementări şi prevederi fiscale care bulversează încă de la început de an companiile de la noi. În acest context, un număr semnificativ de firme româneşti din diferite domenii de activitate doresc să încerce «trecerea peste graniţă» a produselor sau serviciilor lor, pentru a-şi extinde business-ul şi pentru a face acest lucru pe pieţe reglementate stabil de decenii. În acest sens, acţiunile statului român, care ar trebui să fie şi el extrem de interesat de «importul de valută» de pe pieţe externe care i-ar fi atât de folositor, ar trebui orientate spre susţinerea şi valorificarea de oportunităţi pentru extinderea afacerilor româneşti pe pieţele străine şi spre stimularea investiţiilor noastre în străinătate. Spre creşterea exporturilor de produse şi servicii, spre dezvoltarea competitivităţii companiilor româneşti care doresc să iasă cu oferta în afara ţării şi vor trebui să reziste concurenţei internaţionale”, susţine INACO.

Ce ar trebui făcut?

INACO susţine că ar trebui făcut lobby pentru România, programat inteligent strategic şi tactic pentru perioade mari de timp, pe domenii economice strategice. Lobby guvernamental şi privat, politic şi civic, făcut pentru afacerile româneşti capabile să se internaţionalizeze, care vor trebui să fie sprijinite administrativ şi fiscal, care vor trebui să fie susţinute tehnic şi financiar de toate instituţiile statului român, spre binele tuturor, al interesului naţional.

Etapele Programului de Promovare Economică a României, în opinia INACO, ar trebui să fie:

1. Operaţionalizarea celor 9 Agenţii Regionale de Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului prin introducerea obligatorie de indicatori de eficienţă pentru activitatea celor peste 230 de posturi prevăzute a fi create în ordonanţa de urgenţă de la mijlocul anului trecut, dar fără încă niciun “rezultat de urgenţă”.
2. Identificarea pieţelor de desfacere care corespund cel mai bine ofertei regionale de produse/servicii şi stimulării productivităţii companiilor locale.
3. Diversificarea serviciilor oferite exportatorilor şi potenţialilor exportatori, îndeosebi în sprijinul IMM.
4. Dinamizarea Parteneriatelor Public-Private locale şi cu principalele entităţi de reprezentare a intereselor comunităţilor de afaceri din ţările gazdă.
5. Creşterea vizibilităţii afacerilor şi rezultatelor inventicii româneşti prin branding pragmatic şi prin restructurarea integrală a reţelei de consilieri economici din ambasadele şi consulatele României, inclusiv introducerea de indicatori de performanţă în activitatea lor de promovare economică a României.

Think-tank-ul INACO a lansat în acest sens un Ghid al Oportunităţilor de Finanţare pentru Internaţionalizarea Companiilor Româneşti, aflat la prima sa ediţie şi care va fi actualizat lunar.

Ghidul poate fi găsit aici.

Ghidul de Finantare Pentru Internationalizarea Companiilor Romanesti Ian 2018 

citeste totul despre: