Companiile farmaceutice fac profit record pe seama crizei din sănătate. Cine face jocurile în piaţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piaţa farmaceutică din România va înregistra afaceri record în 2018, apetitul românilor pentru pastile şi tratamente fiind stimulat de campaniile publicitare din massmedia şi de situaţia de criză din sistemul sanitar, se arată într-o analiză realizată de Keysfin.

Potrivit statisticii, bazată pe datele financiare ale companiilor producătoare şi distribuitoare de medicamente, afacerile acestora au evoluat susţinut în ultimii ani, de la 37,92 miliarde de lei în 2012, la 47,87 miliarde lei în 2017, estimările pentru 2018 mergând spre atingerea pragului de 50 de miliarde de lei.

,,Creşterea preţurilor la medicamente, pe fondul valului de inflaţie din acest an, va influenţa în sens ascendent cifra de afaceri din acest sector, estimările noastre indicând aprox. 49,77 miliarde lei. Nu este exclus ca această cifră să fie depăşită, evoluţia vremii cu efectele sale urmând să influenţeze în mod substanţial această estimare”, afirmă analiştii de la KeysFin.

Creşterea afacerilor a fost însoţită şi de o evoluţie semnificativă a profitabilităţii. Dacă în 2012, firmele din industria farma raportau un profit total de 1,65 miliarde de lei, în 2017 s-a ajuns la 2,38 miliarde lei, iar în 2018, experţii de la KeysFin estimează un nivel cu 54% mai mare faţă de anul de referinţă 2012, de 2,53 miliarde lei.

“Creşterea cifrei de afaceri din industria farma, care ajuns la 26% în intervalul 2012-2017, vine în principal pe fondul extinderii susţinute a lanţurilor de farmacii şi a campaniilor de promovare agresive. Urmând modelul implementat cu succes în alte ţări, piaţa farma a devenit principalul consumator de bugete de promovare, iar efectele s-au văzut rapid, în creşterea afacerilor şi a numărului de clienţi.”, au mai spus experţii.

Potrivit datelor statistice, în România erau înregistraţi oficial, în 2016, 158 de producători de medicamente şi preparate farmaceutice şi peste 6700 de comercianţi cu ridicata şi amănuntul.

Cine face jocurile în piaţa farma

Potrivit analizei KeysFin, marii jucători din piaţă şi-au consolidat în ultimii ani afacerile, astfel că topul principalilor jucători nu a suferit modificări semnificative.

Sectorul producţiei (CAEN 2110/2120) este condus de Terapia SA, cu afaceri de 567,98 milioane de lei (2016), companie urmată de firma ieşeană Antibiotice SA (334,99 milioane lei) şi Sandoz SRL, cu 320,38 mil.lei. Clasamentul producătorilor este completat, în ordinea cifrei de afaceri, de Labormed Pharma SA, Gedeon Richter Romania SA, Fiterman Pharma SRL, Infomed Fluids SRL şi Biotehnos SA.

În segmenul comerţului cu amănuntul (farmacii/CAEN 4773), topul investitorilor este condus de Sensiblu SRL, cu afaceri de 1,67 miliarde lei, companie urmată de DONA (S.I.E.P.C.O.F.A.R. SA), cu 902,69 milioane lei în 2016 şi Help Net Farma cu 549,90 milioane de lei. Topul comercianţilor, după cifra de afaceri, este completat de Catena Hygeia SRL şi Ropharma SA.

În ceea ce priveşte comerţul en gros (CAEN 4646), lider este Mediplus Exim SRL cu o cifră de afaceri de 4 mld.lei, urmat de Farmexpert DCI SRL (2.9 miliarde lei). Topul este completat de firmele Fildas, Farmexim şi Sanofi România SRL.

Statistica KeysFin arată pe de altă parte că, din punct de vedere geografic, cele mai multe firme din sectorul farma activează în Bucureşti (1237), urmat de Cluj (322), Argeş (285), Bihor (279), Iaşi (279) şi Dolj (278 firme).

În total, în România erau înregistrate, în 2016, 6905 companii în producţia şi distribuţia de medicamente, cu peste 65.000 de angajaţi.

2018, anul consolid[rilor 

Experţii de la KeysFin estimează că în acest an, dincolo de depăşirea pragului de 50 mld.lei – cifră de afaceri, companiile din comerţul farmaceutic îşi vor tempera extinderea teritorială, acoperirea geografică la nivel regional şi local atingând un nivel considerat optim.

,,În prezent asistăm la o consolidare a pieţei. Din 2012 şi până în prezent, jucătorii din farma au investit masiv în principal în extinderea reţelelor de distribuţie, iar analizele noastre arată că am atins un moment de apogeu. 2018 se anunţă a fi anul consolidărilor. Vom asista, cel mai probabil, la fuziuni şi achiziţii şi mai puţin la deschideri de unităţi noi”, afirmă analiştii.

Potrivit acestora, în acest an, companiile vor miza în primul rând pe investiţii în programe de fidelizare a clienţilor şi pe extinderea gamei de produse.

"Dezvoltarea reţelelor de farmacii se va axa, în viitor, în primul rând pe dezvoltarea calităţii serviciilor. Evoluţia economică pozitivă, creşterile salariale, vor susţine acest demers. Pe de altă parte, principala provocare o va reprezenta inflaţia, dinamica preţurilor urmând să influenţeze în mod semnificativ performanţele de vânzări”, au mai spus analiştii de la KeysFin.

Piaţa globală a ajuns la 800 miliarde de dolari

Trendul crescător se regăseşte şi la nivel global, piaţa globală a produselor farmaceutice fiind estimată să crească cu aproximativ 5% în acest an şi să depăşească 800 de miliarde de dolari.

În Europa, Germania este liderul incontestabil în privinţa producţiei de medicamente. Bayer AG, Roche şi Boehringer Ingelheim au venituri anuale de aproape 130 miliarde de dolari. În clasament urmează Marea Britanie, cu GlaxoSmithKline şi Accord Healthcare (fostul Actavis), care au venituri anuale de 50 de miliarde de dolari. Din topul celor mai mari companii farmaceutice din Europa mai fac parte Novartis din Elveţia, Sanofi (Franţa), Astra Zeneca (Suedia), Nonvo Nordisk (Danemarca) şi filiala Teva Pharmaceutical Industries din Olanda.

Potrivit experţilor, viitorul pieţei farmaceutice este strâns legat de dezvoltarea companiilor de biotehnologie, care dezvoltă noi tratamente, în special pe segmentul imuno-oncologic.

Informaţiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi PFA-urile active din România.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite