Astra Vagoane şi Alstom au contestat la CNSC licitaţia pentru trenurile de metrou, adjudecată de spaniolii de la CAF

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Organizatorii licitaţiei de o jumătate de miliard de euro sunt acuzaţi că au introdus „cerinţe neuzuale“ în caietul de sarcini, prin care este avantajat un singur candidat în detrimentul celorlalţi, adică spaniolii de la CAF, care au mai câştigat anterior o licitaţie
Organizatorii licitaţiei de o jumătate de miliard de euro sunt acuzaţi că au introdus „cerinţe neuzuale“ în caietul de sarcini, prin care este avantajat un singur candidat în detrimentul celorlalţi, adică spaniolii de la CAF, care au mai câştigat anterior o licitaţie

Astra Vagoane Călători, deţinută de omul de afaceri Valer Blidar, şi Alstom Transport, parte a grupului francez Alstom, au contestat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) licitaţia organizată de Metrorex pentru cumpărare a 51 trenuri noi pentru Magistrala 5, atribuită, potrivit mai multor surse din piaţă, companiei spaniole CAF.

Contestaţiile au fost depuse vineri şi luni, iar cele două cereri au fost conexate.

Licitaţia vizează achiziţia a minim 43 şi maxim 51 de trenuri pentru Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon, cu 258, respectiv 306 vagoane, printr-un acord-cadru cu până la patru contracte subsecvente.

Pentru acest contract, cu o valoare estimată de aproximativ 440 de milioane de euro, cu TVA, Metrorex a primit oferte din partea Astra Vagoane, Alstom, CAF, CSR (China) şi Pesa (Polonia).

PESA (Polonia) a solicitat cel mai mult, respectiv 341 de milioane de euro, Alstom (Franţa) cere 322 de milioane de euro, CAF (Spania) vrea aproape 310 milioane de euro pentru garniturile sale, CSR Qindao (China) doreşte 272 de milioane de euro, în vreme ce Astra Vagoane Călători a cerut cel mai puţin, respectiv 260 de milioane de euro.

Numai că, potrivit unor surse „Adevărul“, licitaţia a fost câştigată de către spaniolii de la CAF

Presa a relatat că procurorii DNA au făcut recent percheziţii la Metrorex, fiind suspectate fapte de corupţie în cazul licitaţiei prin care compania vrea să cumpere peste 50 de trenuri de metrou, şi că din alte vagoane, cumpărate deja, cad şuruburi şi lipsesc piese, situaţia fiind şi în atenţia SRI.

Şeful Metrorex a demisionat

Directorul general al Metrorex, Aurel Radu, şi-a dat demisia, după discuţii cu ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

Conducerea companiei a fost preluată, temporar, de directorul de Investiţii şi Achiziţii Publice al administratorului reţelei de metrou, Cătălin Homor.

„Membrii Adunării Generale a Acţionarilor din cadrul Societăţii Comerciale de Transport cu Metroul Bucureşti Metrorex SA au luat act de renunţarea la contractul de mandat pentru funcţia de director general a domnului Aurel Radu. Demisia acestuia este urmarea discuţiilor recente avute cu ministrul Transporturilor, Ioan Rus“, a anunţat Ministerul Transporturilor, într-un comunicat.

Bonusuri pentru angajaţi şi şefi

Metrorex a mai declanşat un scandal public şi după ce bugetul său pe acest an prevede cheltuieli mai mari cu bonusurile angajaţilor şi contractul de mandat al directorilor, în condiţiile în care compania cere majorarea tarifelor de călătorie.

Conform bugetului de venituri şi cheltuieli pe acest an al companiei, aprobat de Guvern şi publicat luni în Monitorul Oficial, numărul de angajaţi prognozat pentru finele anului va scădea uşor, la 4.218 persoane de la 4.224 la finele anului trecut, dar vor creşte cheltuielile cu salariile (de la 207,1 milioane lei la 211,6 milioane lei) şi bonusurile acestora (de la 12,3 milioane lei la 14,6 milioane lei).

Creşterea tarifelor de călătorie

Conform unui proiect de ordin al ministrului Transporturilor, tarifele pentru călătoria cu metroul vor fi majorate cu 16%-33%, preţul cartelei pentru două călătorii urmând să crească de la 4 la 5 lei, pentru cea cu 10 călătorii de la 15 lei la 20 lei, iar pentru un abonament lunar nelimitat pasagerii vor scoate din buzunar 70 lei, faţă de 60 lei în prezent.

Preţul unui abonament săptămânal cu număr nelimitat de călătorii va creşte de la 20 lei la 25 lei, iar cel al unui abonament de o zi va fi majorat de la 6 lei la 8 lei.

Măsura, care ar urma să intre în vigoare la 28 martie, va conduce la creşterea veniturilor anuale ale Metrorex cu circa 44 milioane lei şi implicit la diminuarea deficitelor de finanţare, se arată în referatul de aprobare al proiectului.

În referat se mai afirmă că, având în vedere numeroasele petiţii înregistrate la Metrorex în ultimii trei ani cu privire la abonamentul lunar cu 62 de călătorii, precum şi petiţiile primite prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, prin care călătorii îşi exprimau nemulţumirile în ceea ce priveşte efectuarea numărului de călătorii în perioada de valabilitate a abonamentului, administratorul reţelei de metrou propune eliminarea acestui titlu de călătorie.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite