Afaceri din sectorul IT, puse la zid de Consiliul Concurenţei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Contractele de sute de milioane de euro derulate în ultimii ani de anumite firme din sectorul IT cu statul român au stârnit interesul Consiliului Concurenţei. În urma unor investigaţii derulate pe această piaţă, autoritatea a constatat că Siveco şi Intrerom au trucat o licitaţie derulată de APIA în 2018. Cele două companii au mai fost verificate de Curtea de Conturi şi de Corpul de Control al premierului.

„Consiliul Concurenţei a sancţionat două companii care activează pe piaţa IT cu amenzi în valoare totală de 8.009.695,55 lei (aproximativ 1,75 milioane euro) pentru trucarea unei proceduri de achiziţie publică organizată de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (A.P.I.A.) în anul 2008, pentru atribuirea acordului-cadru pentru servicii de extindere şi dezvoltare a sistemului informatic. Valoarea estimată a acordului-cadru a fost de 12.000.000 euro, fără T.V.A. Companiile sancţionate sunt Intrarom S.A. cu amendă în valoare de 2.125.796,48 lei şi  Siveco România S.A. cu  5.883.899,07 lei”, a informat Consiliul Concurenţei, precizând că investigaţia a fost declanşată pe baza unor informaţii furnizate de Curtea de Conturi a României.

„În cadrul investigaţiei, Consiliul Concurenţei a obţinut dovezi privind înţelegerea dintre cele două companii, respectiv Intrarom S.A. să participe doar formal pentru a asigura numărul de participanţi la licitaţie, fără însă a concura în mod real cu Siveco România S.A.”, a adăugat autoritatea.

În ceea ce priveşte celelalte două companii participante la licitaţie, IBM România S.R.L. şi Teamnet International S.A., investigaţia nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încălcarea Legii Concurenţei care să justifice impunerea de măsuri sau sancţiuni de către Consiliul Concurenţei.

   

În ultimii cinci ani, autorităţile cu cumpărat softuri de 3,13 miliarde lei

   

Companiile din IT au mai fost investigate, în ultimii ani, de Corpul de Control al premierului şi de Curtea de Conturi.

În luna decembrie a anului trecut, verificările efectuate de Corpul de Control al Primului-ministru privind achiziţiile de produse software la nivelul ministerelor şi instituţiilor aferente au scos la iveală faptul că 19 autorităţi au încheiat peste 10.000 de contracte/comenzi, pentru care au plătit 3,13 mld. lei cu TVA. Dintre acestea, 9 entităţi publice împreună au plătit suma de 110,3 mil. lei pentru produse instalate, dar neutilizate, neimplementate sau cu defecţiuni.

Verificările efectuate de Corpul de Control al prim-ministrului privind achiziţiile de produse software la nivelul ministerelor şi instituţiilor aferente au fost efectuate asupra contractelor derulate, în perioada 01.01.2011 - 31.07.2016, de ministere şi unităţile aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora.

 „De asemenea, legat de stadiul executării contractelor privind achiziţiile de produse software, s-a constatat că au fost finalizate aproape în totalitate, produsele software achiziţionate fiind instalate/utilizate în incinta entităţilor, însă au fost identificate şi anumite situaţii de nefuncţionare/neutilizare a acestora de către entităţile publice. Astfel, un număr de 9 entităţi publice împreună cu unităţile aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora au plătit suma de 110.290.733,41 RON pentru produse/licenţe software instalate, dar neutilizate, neimplementate sau identificate cu dificultăţi în exploatare sau cu defecţiuni, din diverse cauze”, a informa atunci Executivul.

Cele 9 ministere identificate au fost următoarele: Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Ministerul Transporturilor, Ministerul Comunicaţiilor şi pentru Societatea Informaţională, Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi Ministerul Sănătăţii.

Cine a obţinut cele mai mari şi mai multe contracte

În urma controalelor efectuate, Corpul de Control a efectuat o statistică a celor mai mari sume încasate de societăţile comerciale, furnizoare de produse/servicii IT&C, beneficiare ale contractelor/comenzilor, care, în perioada 01.01.2011 - 31.07.2016, au avut încasări cumulate, pe fiecare societate, de peste 25.000.000 RON (cu TVA) de la entităţi publice, precum şi numărul de contracte/comenzi încheiate/efectuate/numărul entităţilor publice.

Acestea sunt: SIVECO ROMANIA S.A. - 377.863.422,40 RON/90 de contracte/comenzi/22 de autorităţi contractante; GRUPUL TEAMNET - 261.703.671,87 RON/27 contracte/comenzi/19 autorităţi contractante; UTI GRUP - 108.178.738,49 RON/313 contracte/comenzi/46 autorităţi contractante; BION ADVANCED SUPPORT TEAM SRL - 102.226.581,70 RON/13 contracte/comenzi/11 autorităţi contractante; ROMSYS SRL - 97.759.864,15 RON/92 contracte/comenzi/27 autorităţi contractante; TELEKOM ROMANIA COMMUNICATIONS S.A. -  96.836.722,70 RON/13 contracte/comenzi/7 autorităţi contractante; NET BRINEL S.A. - 64.017.194,25 RON/179 contracte/comenzi/50 autorităţi contractante; QUALITY BUSINESS SOLUTIONS S.R.L. - 59.090.498,97 RON/7contracte/comenzi/3 autorităţi contractante; NOVENSYS CORPORATIONS S.R.L. - 59.029.777,38 RON/6 contracte/comenzi/6 autorităţi contractante; INTRAROM S.A. - 46.174.401,20 RON/6 contracte/comenzi/5 autorităţi contractante; INFORMATICA FEROVIARA S.A. - 41.359.664,80 RON/12 contracte/comenzi/2 autorităţi contractante; OPEN GOV S.R.L. - 36.428.094,70 RON/4 contracte/comenzi/3 autorităţi contractante; TANGIBLE CORPORATION S.R.L. - 25.543.259,35 RON/3 contracte/comenzi/3 autorităţi contractante; ASESOFT INTERNATIONAL S.A. - 25.128.186,35 RON/6 contracte/comenzi/4 autorităţi contractante.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite