Adina Pintilie, despre criticile primite pentru „Touch Me Not“: „Recenziile negative sunt nişte explozii de supărare, emoţionale, fără argument raţional“

Regizoarea Adina Pintilie, reacţii după marele premiu de la Berlinală

Regizoarea Adina Pintilie, câştigătoarea premiului pentru debut şi a Ursului de Aur la Festivalul de Film de la Berlin, pentru filmul „Touch Me Not”, a explicat, la Adevărul Live, despre ce este proiectul său şi de ce nu e afectată de criticile negative pe care le-a primit.

Ştiri pe aceeaşi temă

 

INTRĂ ÎN DISCUŢIE şi urmăreşte emisiunea în modulul Adevărul live

 

Pe 24 februarie, „Nu mă atinge-mă / Touch Me Not”, lungmetrajul de debut al Adinei Pintilie, a câştigat, trofeul Ursul de Aur al celei de-a 68-a ediţii a Festivalului de Film de la Berlin. Pelicula a obţinut şi premiul special pentru cel mai bun lungmetraj de debut. Întreaga echipă a filmului a urcat pe scenă, iar regizoarea Adina Pintilie a mulţumit tuturor celor care au ajutat la realizarea filmului.

Vădit emoţionată, Adina Pintilie a spus pe scena galei: „Nu ne aşteptam la asta. Este foarte important acest premiu, pentru că ne-ar plăcea ca dialogul pe care îl propune filmul să ajungă peste tot în lume. Îi invităm pe spectatori la dialog. Mulţumesc întregii echipe pentru încrederea arătată în această lungă călătorie. Multumesc juriului şi festivalului”. 

După ce„Touch Me Not“ al Adinei Pintilie, filmul despre intimitate, despre cum sunt relaţiile, despre ce înseamnă frumuseţea şi despre cum arată un corp armonios, a fost premiat la Festivalul de Film de la Berlin, au apărut şi controversele, anumite persoane considerând că filmul său nu este în niciun caz cinema. 

Invitată la Adevărul Live, regizoarea a explicat despre ce este filmul şi care sunt reacţiile ei cu privire la criticile negative.

„<<Touch Me Not>> e mai mult decât un film, este un proiect de cercetare pe tema intimităţii pe care l-am început în 2011 împreună cu un grup de oameni foarte frumoşi, şi la propriu, şi la figurat, nişte oameni care au avut un curaj extraordinar să împartă cu noi, cu camera, experienţa lor specifică apropo de intimitate”, a explicat regizoarea.

De ce nu o afectează criticile 

Pintilie a mai spus că filmul îşi propune să deschidă un dialog, adăugând că reacţiile din România, după ce filmul său a fost premiat cu Ursul de Aur, sunt bazate pe zvonuri. 

 „Nu i-au dat nici măcar o şansă (filmului n.r.), nu se bazează pe nimic şi atunci nu ne afectează neapărat. Cred că fiecare are dreptul să reacţionze la orice fel de  ştiri sau experienţe. Ce aş propune însă spectatorilor, este să accepte invitaţia noastră la dialog, la empatie ”, a mai spus regizoarea. 

Aceasta a povestit că ”Touch Me Not” este  „călătoria emoţională a câtorva oameni care încearcă să scape de barierele lor  interioare, să taie cordonul ombilical cu trecutul. Până la urmă e un film despre libertatea individuală.” Legat de nuditatea prezentă în film, a explicat că fiecare are un corp, o anumită experienţă cu trupul său, o viaţă sexuală, un anumit tip de imaginaţie şi de istorie în această zonă.

„Acum, faptul că unor oameni le este dificil să se uite în oglinda pe care o oferă filmul este absolut subiectiv. Nu judecăm pe nimeni. Nu înseamnă că e ceva greşit în faptul că nu vrei să confrunţi un anumit aspect al personalităţii tale”, a mai spus Pintilie.

 „A fost foarte interesant să citesc criticile de toate felurile. Sunt foarte multe critici mixte, critici negative, critici foarte bune, cum ar fi în Hollywood Reporter. Ce mi se pare interesant este că recenziile pozitive şi mixte, au totuşi o argumentaţie, îşi construiesc un discurs. Cele negative sunt nişte explozii de supărare, emoţionale, foarte personale, foarte subiective, care nu au niciun argument raţional”,  a mai spus Pintilie.

Despre articolul din The Guardian în care Peter Bradshaw a criticat aspru filmul româncei, regizoarea a spus că îi pare rău, mai ales că îl respectă foarte mult, explicând că materialul lui Bradshaw nu avea nimic de-a face cu filmul per se, criticul reacţionând „mai degrabă la o problemă personală pe care o are faţă de Festivalul de Film de la Berlin”.

Întrebată dacă amploarea pe care a luat-o corectitudinea politică în ultima vreme, în Europa, a fost unul din factorii care să influenţeze juriul să acorde marele premiu proiectului său, Adina Pintilie a răspuns că preşedintele juriului care a oferit premiul, Tom Tykwer,  i-a explicat că l-a primit „nu pentru ce este cinema-ul, ci pentru ce ar putea fi, pentru că filmul, dincolo de problematica pe care o explorează, este şi un pariu extrem de riscant din punctul de vedere al limbajului cinematografic”, după cum a povestit regizoarea. 

De asemenea, a mai punctat Pintilie, important la nivelul acestei discuţii este faptul că  filmul a primit două premii: Ursul de Aur şi pe cel de debut, oferite de două jurii diferite.

Persoanele cu dizabilităţi

Filmul atrage atenţia şi asupra persoanelor cu dizabilităţi, care trebuie văzute într-o perspectivă deschisă, nouă, în care trebuie acceptat că aceştia se arată şi ca fiinţe sexuale.

Personajul Christian, care nu e actor profesionist şi care are o dizabilitate, spune că are dreptul de a se bucura de propriul trup şi de a-şi explora sexualitatea, de a se arăta celorlalţi ca fiinţă sexuală. Pintilie a povestit că acestuia nu i-a fost frică de film sau de faptul că va fi atacat după ce acesta va ieşi, punctând că cei care vor ataca filmul sunt cei care, de fapt, nu au nicio idee despre ce înseamnă dizabilitatea.  

Ca toţi ceilalţi, am dreptul de a mă bucura de trupul meu, de a-mi explora sexualitatea, de a mă arăta ca fiinţă sexuală. Cred că e important să arătăm că noi, oamenii cu dizabilităţi, avem aceleaşi dorinţe, vise şi răspunsuri la stimuli ca toată lumea“, spune Christian, unul dintre personajele care apar în ”Touch Me Not”. 

 

 

citeste totul despre: