Reforma ministrului Culturii, Lucian Romaşcanu: Actorii să fie selectaţi pe bază de casting, nu de existenţa unui contract de muncă VIDEO

Ministrul Lucian Romaşcanu analizează problemele Culturii

Ministrul Culturii, Lucian Romaşcanu, prezent în studioul Adevărul Live, a susţinut ideea că trebuie schimbat sistemul legislativ pentru ca sponsorii privaţi să fie încurajaţi să facă proiecte culturale în România.

Ştiri pe aceeaşi temă

Probleme legate de Cuminţenia Pămntului, Opera şi Opereta, Sala Palatului, descentralizarea instituţiilor culturale şi în general de problemele cu care se confruntă ministerul chiar şi după o suplimentare considerabilă de buget au fost analizate şi comentate în studioul Adevărul Live.

Cele mai importante declaraţii ale Ministrului Culturii:

"Ministerul Culturii este unul complex, cu câteva mii de angajaţi, cu probleme legate de patrimoniu.

Legat de bani, am avut un buget mai mare cu 51% faţă de anul trecut. Creşterea salariilor artiştilor a fost un compromis bun, pentru că artiştii au fost răsplătiţi conform talentului lor, deşi banii pentru proiecte s-au împuţinat.

Mi-aş dori să nu avem o limită pentru sponsorizări. E important ca sponsorii să fie încurajaţi, partenerii privaţi, pentru a sprijini proiectele artistice.

"Noi avem până în 400 de actori angajaţi cu carte de muncă şi, probabil, peste 4000 care sunt freelanceri în acest moment şi care acţionează mai mult în zona privată, în proiecte independente. Ei trebuie să aibe o şansă. Meseria de artist, de actor, este o meserie fundamental liberală... La baza unei performanţe artistice de calitate stă o selecţie de calitate. Şi selecţia în artă se cheamă casting. E foarte dificil să faci casting doar cu personalul angajat. Şi, atunci, mă gândesc la o modificare legislativă astfel încât repertoriile să se construiască şi să aibă personalul necesar artistic angajat pe bază de casting. Există în acest moment un colectiv care lucrează la un draft de lege, mă rog, de pachet de acte normative pentru a avea o bază legală pentru aşa ceva, după care urmează să le discutăm cu toţi cei angrenaţi.E o reformă majoră, dar cred că e necesară."
La baza unei selecţii artistice trebuie să existe un casting.
 
Ministrul Culturii a vorbit despre legea cinematografiei şi despre legile legate de patromoniu.
 
"Vom începe lucrările la Sala Palatului în al doilea semestru al anului viitor. Sper ca la următorul Festival Enescu să avem o sală cu o acustică bună.
Cea mai mare problemă nu este neapărat schimbarea miniştrilor, ci lipsa continuităţii,
Nu e în regulă ca o clădire în care s-a investit 8 milioane de euro, clădirea Operetei, să nu funcţioneze. Sper să găsim soluţii în Guvern pentru a putea redeschide această clădire.
 
Ce pot spune legat de Operă, interimatele nesfârşite nu sunt cele mai bune. Interimatul directoratului doamnei Rancea expiră în decembrie. Avem nevoie de un concurs la ONB, astfel încât să putem ţine capul sus".
 
Legat de criza Kobborg, aş fi pus pe toată lumea la masă, dialogul rezolvă multe crize, spun asta din experienţă.

"Centenarul este o sărbătoare a tuturor românilor, a tuturor instituţiilor de stat sau private care vor să marcheze acest moment istoric. Nu poate o instituţie, oricât ar fi ea de capabilă, să gestioneze tot în ceea ce priveşte evenimentele. Noi, la Departamentul Centenar, ne-am împărţit atribuţiile pe două paliere importante – un palier de intermediari şi unul de organizatori sau lideri de proiect. Pe partea de intermediari suntem cei care am primit şi am centralizat toate proiectele pe care instituţiile statului, ministerele şi unităţile administrativ-teritoriale şi-au propus să le facă în anul următor. În acest moment avem centralizate 2.170 de proiecte, din care 550 sunt fără costuri exprimare. Le vom selecta şi reselecta pentru a le propune într-o săptămână de acum încolo în Guvern pentru finanţare în 2018”, a spus ministrul, cu privire la proiectele înscrise pe plan naţional.

Ministrul a adăugat că doreşte ca în aceeaşi zi toate instituţiile din subordinea MCIN să organizeze un set de evenimente dedicate Centenarului şi a vorbit şi despre înfiinţarea Fundaţiei pentru Centenar, care se va afla în subordinea Secretariatului General al Guvernului.

„Va exista şi partea de monetizare a vizualului Centenarului tot în cadrul fundaţiei, pentru că iarăşi, pe zona comercială, dacă există edituri care vor vrea să scoată colecţii destinate Centenarului şi vor să folosească în scop comercial şi de promovare logo-ul, vom avea contracte de royalties cu aceşti operatori privaţi prin care pentru folosire vor plăti procente din ceea ce vor vinde”, a adăugat el.


Lucian Romaşcanu a precizat că prin hotărârea de guvern de înfiinţare a Departamentului Centenar la MCIN există şi un comitet interministerial condus de prim-ministru.

"Vrem să facem evenimentul de lansare a anului Centenarului pe 26 noiembrie, la Teatrul Naţional. Ne dorim ca în paralel cu acest eveniment de lansare a Centenarului şi care va consta într-un preeveniment în foaierul teatrului, un eveniment de muzică şi poezie în Sala Mare a teatrului, plus o recepţie după aceea, să fie dublat şi de un mare concert în Piaţa Universităţii. Suntem în discuţii cu potenţiali organizatori. Vrem să marcăm cât se poate de festiv şi frumos debutul acestui eveniment", a spus ministru.

Ministrul a explicat că bugetul pentru Centenar ”se construieşte de jos în sus, în funcţie de proiectele pe care vom decide să le facem”.

Între aceste proiecte propuse pentru Centenar, ministrul a menţionat că se numără: dezveliri de monumente, lansări de cărţi, colecţii propuse de Academia Română legate de istoria României traduse şi distribuite în străinătate, proiecte de colecţii de cărţi pentru elevi care să vorbească despre istoria României, precum şi alte evenimente culturale.

Lucian Romaşcanu a fost consilier al preşedintelui SRTv, director al ziarelor CanCan si Libertatea, precum şi manager executiv al postului TV Kanal D. Senator PSD de Buzău şi preşedinte al Comisiei de Cultură şi Media din parlament, a fost numit în funţia de ministrul al Culturii şi Identităţii Naţionale. 

A fost acting country manager la Tailwind Romania (2015-2016), consilier management al PDG la TVR (2015-2016), director executiv la Dogan Media International - Kanal D Romania (2012-2014), director general la Cancan Media (2009-2012), director executiv, membru al board-ului de directori la Ringier Romania, managing director la Best Print Services (2004-2006), managing director la HL Display Romania (2002-2004), director vânzări la Ringier Romania (1999-2002), director vânzări la Mediapro Holding (1997-1999), country coordinator la Amorim&Irmaos (1997-1999) şi account manager la Vinexport Trading (1991-1993).
 
Lucian Romaşcanu a absolvit Liceul B.P. Haşdeu, din Buzău, a urmat cursurile Facultăţii de Comerţ din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti şi deţine un MBA la Universitatea din Washington. 
citeste totul despre: