Români strălucitori la festivalul de la Avignon
0Patru teatre din România au promovat imaginea ţării în oraşul din sudul Franţei. Teatrul Maghiar din Timişoara, Teatrul de Marionete din Arad, Teatrul Maghiar din Cluj şi Teatrul Municipal din Târgovişte au oferit un maraton artistic.
La Avignon, în sudul Franţei, s-a desfăşurat celebrul festival, al doilea ca mărime din lume, după cel de la Edinburgh. Emoţii, afişe, soare, străduţe înguste cu caldarâm din piatră înţesate la orice oră de turişti şi artişti şi mult, mult teatru. Pe lângă toate acestea, Festivalul de Teatru de la Avignon, care a avut loc de pe 8 până pe 31 iulie, a mai însemnat pentru tinerii actori români prezenţi la eveniment primul pas într-o lecţie provocatoare de teatru şi management.
Eforturi şi satisfacţii
„N-am mai fost până acum la Avignon: e interesant, este o energie bună, creativă aici. Avignon înseamnă multă tinereţe, înseamnă viaţă", ne-a declarat Eugen Jebeleanu, obosit după trei săptămâni în care a ţinut zi de zi reprezentaţii. Tânărul actor timişorean a jucat în spectacolul „Microficţiuni", regizat de Jean-Camille Sormain. Producţia este o oglindă a societăţii contemporane, cu accente de umor negru, care prezintă modul în care personajele - victime ale şomajului, ale depresiei, ale unor atentate sau agresiuni sexuale - îşi trăiesc dramele. Spectacolul „Microficţiuni" a ajuns la festival cu ajutorul Institutului Cultural Român din Paris, care a finanţat o parte din deplasarea trupei de actori.
„Jean-Camille Sormain este un regizor care lucrează frecvent cu actori români. Piesa «Microfictions» a fost prezentată şi în Sala Bizantină a Palatului Behague (n.r. Ambasada României la Paris), tot cu sprijinul nostru. Aşadar am sprijinit şi mai departe participarea ei la festivalul de la Avignon", ne-a spus Katia Dănilă, directorul Institutului Cultural Român din Paris.
Şi pentru Velica Panduru, scenograf român stabilit de aproape şapte ani la Paris, Avignonul a însemnat o provocare cu totul nouă, un pas înainte. „Mă bucur mult că am ajuns aici, e pentru prima dată când am fost prezentă şi ca spectator, şi ca scenograf. Am avut două colaborări: una pentru un spectacol regizat de Guy Regis Jr., care se numeşte «Pământ/Ţipăt/Groază» („Terre/Cri/Effarement"), şi cealaltă la spectacolul «Microficţiuni», care s-a jucat în secţiunea Off ", a punctat Velica Panduru.
Teatru pe ploaie şi pe vânt
Experienţa Avignon a fost, pentru Mircea Silaghi, comparabilă cu un „cantonament" artistic de-o lună. Munca sa începea zi de zi foarte devreme, fiindcă spectacolul în care a jucat „Artistul de circ" („Le funambule") a fost programat la prima oră pe toată durata festivalului. „Se adună oboseala când trebuie să fii la ora 9 dimineaţa pe scenă, însă satisfacţiile sunt pe măsură. În ciuda orei matinale, spectatorii au venit şi pe ploaie, şi pe vânt", a declarat Mircea Silaghi, tânăr actor de la Teatrul Municipal din Târgovişte, prezent şi el pentru prima oară la Avignon. Spectacolul său este un monolog despre sacrificiile şi tentaţiile vieţii în lumina reflectoarelor, producţie realizată în colaborare cu compania franceză François Jacob din Belfort.
„Am mai participat la festival cu încă un spectacol realizat alături de François Jacob. Este vorba despre «Buzunarul cu pâine», o adaptare după Matei Vişniec, pe care l-am regizat eu, iar distribuţia este acoperită în totalitate de actori francezi. Spectacolul face parte dintr-un proiect de promovare a culturii române în Franţa şi în ţările francofone", a explicat Dan Ţopa, regizor la Teatrul Municipal din Târgovişte.
Cu ce am mers la Avignon
- „Zian & Kopik" - Teatrul Csiky Gergely Timişoara
- „Fabuloasa călătorie a domnului Nostoc" - Teatrul de Marionete din Arad
- „Ruine, adevărate refugii" - Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca
- „Trapezistul" - Teatrul Municipal Târgovişte
- „Buzunarul cu pâine" - Teatrul Municipal Târgovişte
969 de companii de teatru au fost prezente anul acesta la Festivalul de la Avignon.
Păpuşarii noştri au ales subiecte „ecologice"
Două trupe de păpuşari din Arad şi Timişoara au jucat anul acesta la Teatrul Atelierul 44 din Avignon, graţie regizorului Radu Dinulescu.
Spectacolul „Zian & Kopik“, al Teatrului Maghiar de Stat Csiky Gergely Timişoara Foto: Teatrul Maghiar Timişoara
„Ştiu că în România lucrurile sunt în schimbare, că şcoala nu pregăteşte actorii şi regizorii decât în direcţia artistică, neglijând complet că de 20 de ani trăim în capitalism. Că trebuie să ştii să faci teatru ca să poţi trăi din vânzarea spectacolelor, şi nu numai din subvenţia acordată pentru actul producerii lor. Aici e cea mai bună şcoală", ne-a declarat Radu Dinulescu, manager al Teatrului de Marionete din Arad. Spectacolul „Zian şi Kopik" realizat de actorii timişoreni vorbeşte despre protejarea naturii prin reciclarea selectivă. În schimb, „Fabuloasa călătorie a domnului Nostoc", pusă în scenă de păpuşarii de la Arad, prezintă peripetiţiile lui Nostoc pe planeta poluată de deşeuri a domnului Business.
Parteneriatele grăbesc reuşita
„Fabuloasa călătorie a domnului Nostoc" este rodul colaborării Teatrului de Marionete cu un creator de albume pentru copii din Strasbourg, Patrice Seiler, pe care l-am întâlnit la Colmar, la un târg de carte", a adăugat Radu Dinulescu. Păpuşarii arădeni au mai jucat în „Gigantea", coproducţie realizată împreună cu teatrul Les Trois Cles din Paris, la Teatrul Câinelui care fumează (Théâtre du Chien qui Fume). O altă producţie internaţională care a adus anul acesta numele României pe afişele festivalului a fost „Ruine, adevărate refugii", coproducţie româno-americană, regizată de Gábor Tompa.
„Este vorba despre o lucrare de cercetare realizată împreună cu Centrul de Dezvoltare Artistică Urbană din San Diego. Spectacolul inspirat din opera lui Samuel Beckett propune paşi de dans în loc de cuvinte pentru a ilustra puterea fiinţei omeneşti de a începe mereu de la capăt", a spus regizorul Gábor Tompa. Din distribuţie fac parte artiştii Liam Clancy, Zolande Snaith, Mary Reich, alături de care Gábor Tompa predă în Statele Unite ale Americii. În total, peste 6.000 de artişti au pus în scenă 1.143 de spectacole de teatru în secţiunea OFF a Festivalului de la Avignon.
"Avignon Off este un mare festival şi un târg de teatru. Aici se vând spectacole pentru următorii trei ani, poate fi locul unei lansări europene.''
Radu Dinulescu
managerul Teatrului de Marionete Arad