Directori de teatre fără drept de semnătură
0În Bucureşti, şefilor instituţiilor de cultură subvenţionate de Primăria Capitalei, printre care şi managerii teatrelor, le-au expirat contractele de management la 17 februarie. Dacă la Primăria Capitalei nu s-au făcut evaluările managerilor în 2010, directorii teatrelor din Arad şi Târgovişte nu au obţinut din partea comisiilor locale nota de trecere.
Mandatele de management ale directorilor insituţiilor de cultură din Bucureşti şi din ţară expiră în această perioadă. După „fierberea" concursurilor de la Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional (MCPN), care subvenţionează instituţiile naţionale de cultură, a început iureşul evaluărilor şi al concursurilor la cele subvenţionate de primăriile locale.
Citiţi şi: Directorii dau examen la minister
În Bucureşti, 12 teatre sunt în această situaţie, printre care Odeon, Bulandra, Nottara, Metropolis, Mic şi Foarte Mic, Ţăndărică, alături de Circul Globus, Opera Comică pentru Copii şi Centrul de Proiecte Culturale al Municipiului Bucureşti, ArCuB.
Conflict între deliberativ şi executiv
Conform OUG 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată cu modificări prin Legea 269/ 2009, evaluarea directorilor de teatre se face anual, când aceştia trebuie să obţină peste nota 7, dar şi o dată la cinci ani, când pentru obţinerea unui nou mandat pe un proiect de management, directorii trebuie să ia minim nota 9.
Problema este că în cadrul Primăriei Bucureşti nu s-au făcut încă evaluările anuale în 2010, iar contractele de management ale directorilor au expirat, conform legii, la 17 februarie 2011.
Directorii în această situaţie nu mai au drept de semnătură, pentru că nu s-a dat niciun concurs care să-i reconfirme în funcţie. „Niciuna dintre evaluările prevăzute de lege nu a avut loc, nici trecerea pe noile contracte de management conform legii nu s-a făcut, şi în general Primăria Capitalei este singura autoritate, cu atâtea instituţii de cultură în subordine, care nu a făcut nici una dintre procedurile stipulate de OUG 189/2008 sau HG 1301/2009.
Autoritatea (atât cea deliberativă, cât şi cea executivă) are o problemă. E drept că deciziile se iau mai greu de către autorităţile locale din cauza rivalităţii dintre autorităţile deliberative şi cele executive", spune Carmen Croitoru, consilier al ministrului Culturii şi specialist în management cultural.
Litigiu în Primărie
În Primăria Bucureşti, situaţia a degenerat din cauza unui conflict dintre primarul general, Sorin Oprescu, şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, care a dorit să aibă un reprezentant, potrivit consilierului Romeo Pop, în comisia de evaluare a proiectelor de management ale directorilor de teatre. Propunerea a fost ca această comisie să includă şapte membri, patru specialişti în domeniu, doi reprezentanţi ai ordonatorului de credit - Primăria - şi un membru al Comisiei de Cultură a Primăriei.
„Trebuia să existe un reprezentant şi din partea Comisiei de Cultură, primarul nu a fost de acord şi, momentan, există un litigiu, un proces între primar şi Consiliul General al Primăriei", a declarat, pentru „Adevărul", Romeo Pop, membru al Comisiei de Cultură.
„Următoarea înfăţişare în cadrul procesului va fi în luna septembrie, iar momentan situaţia managerilor e nelămurită din cauza acestui litigiu", a subliniat Romeo Pop. „Este o treabă tipic românească. Sunt mai multe neregularităţi: de exemplu, eu aveam din 2002 un contract nelimitat, care oricum nu a fost reziliat când am semnat noul contract de management", a declarat Alexandru Darie, director al Teatrului „L.S. Bulandra" din 2002.
La rândul lor, Florin Călinescu, director al Teatrului Mic din anul 2000, şi Dorina Lazăr, director la Odeon din 2003, au subliniat că „toată povestea e treaba angajatorului", adică a Primăriei Municipiului Bucureşti, şi „încă nimeni nu i-a anunţat că au fost daţi afară". Reprezentanţii Primăriei Municipiului Bucureşti nu au răspuns, până la închiderea ediţiei, solicitării ziarului „Adevărul" de a-şi prezenta punctul de vedere referitor la situaţie.
"Există mai multe nereguli legate de contractele noastre de management."
Alexandru Darie
directorul Teatrului Bulandra
La Arad, comasare
În toată ţara, şefii instituţiilor de cultură au fost evaluaţi şi au dat concurs pentru prelungirea mandatelor. La Arad şi la Târgovişte, directorii teatrelor, Laurian Oniga şi Dan Ţopa, la Teatrului Clasic Arad, respectiv la Municipal Târgovişte, nu au obţinut din partea comisiilor locale nota de trecere, ei fiind evaluaţi cu 8,37 şi, respectiv, 7,00.
La Arad, directorul Laurian Oniga se mai află în funcţie pînă la 24 martie, urmând după aceea ca Teatrul Clasic să fie comasat cu Casa de Cultură şi cu teatrul de marionete din localitate. „Va fi o centralizare locală prin comasarea acestor instituţii", a punctat Oniga. La Ploieşti, la Teatrul „Toma Caragiu", a fost numit, în urma concursului, director pentru încă un mandat Lucian Sabados.