Artele in campanie electorala
0Evenimentele culturale organizate in aceste zile, inaintea debutului campaniei electorale pentru alegerile generale, sunt legate prin fire nevazute de politic. Chiar daca "aria" aceasta este cantata
Evenimentele culturale organizate in aceste zile, inaintea debutului campaniei electorale pentru alegerile generale, sunt legate prin fire nevazute de politic. Chiar daca "aria" aceasta este cantata pe parcursul unui intreg mandat, in asemenea momente se inregistreaza cresteri ale fenomenului, care se dezvolta pe doua directii. Prima este cea festivista, reprezentata chiar in a doua zi de campanie, vineri seara, de deschiderea Muzeului de Arta Contemporana, un proiect girat de primul-ministru Adrian Nastase. Controversat in lumea artistica de la noi, starnind polemici aprige, acest proiect care trebuia sa se materializeze inca de acum doi ani, a fost amanat pana in prag de alegeri, pentru a da un tuseu cultural unei lupte care altfel seamana cu bataile intre cocosi. Primul-ministru a cules roadele pledoariei sale pentru arta contemporana la fata locului, cu ocazia deschiderii oficiale, sperand ca asta ii va creste capitalul de imagine, pe care altfel si-l distruge prin iesirile publice legate de contracandidatul sau. Daca inaugurarea muzeului a fost amanata, in cazul Festivalului National de Teatru lucrurile au stat invers, acesta fiind devansat fata de perioada in care avea loc de obicei, si asta tot ca sa se suprapuna peste primele zile de campanie. Festivalul se inchide duminica seara, cu un spectacol omagial dedicat cunoscutei actrite Olga Tudorache, spectacol la care este asteptat si primul-ministru, candidatul PSD la presedintie.
Cealalta directie a raportului dintre arte si cultura in plina campanie electorala este cea a avertizarii pe care o incearca artistii, demascand fetele ascunse ale politicului. Aici, insa, incercarile sunt mai firave, nu au forta si coerenta celor organizate oficial - nici bugetul acestora, desigur - prin urmare par simple aluzii inofensive. Fie ca e vorba de arte plastice, de teatru sau de muzica, cultura nu rezista tentatiei de a ceda politicului, a carui putere de atractie creste vertiginos in preajma alegerilor.
Bateti toba, sa priceapa alegatorul
Campania electorala e precum turneul unei trupe ambulante prin targurile tarii. Atractia principala a balciurilor politice sunt acrobatiile candidatilor, jongleriile cu promisiuni. Asta merge, insa, numai la publicul matur, pe pustii de 18 ani nu-i convingi cu doctrine salcii. Nu se infioara la subventii pentru alimentele de baza, strategia de maxima eficienta e sa le dai paine sub forma de circ. Ei se hranesc cu muzica, asa ca, la fiecare nou sezon al vanatorii de voturi, apar niscaiva struto-camile cu pretentie de concert. La intersectii, pe spatiul verde, in piete si oriunde o mai permite planul de urbanism al localitatii rasar scene, se monteaza boxe (musai afise cu partidul care a daruit masa) si se da liber la paranghelie. E mai elegant decat sa-l imbuibi pe alegator cu tocatura indigesta si licori care-i intuneca mintea. Omul traieste cu senzatia ca e tratat cu respect si, pe deasupra, are si un motiv obiectiv de a se distra crancen. Nu mai acorda nimeni vreo insemnatate faptului ca pe scena se perinda, cu o frecventa demna de majorarile inregistrate la pretul benzinei, tot felul de trupe adunate fara noima in acelasi ghiveci. N-are relevanta ca oamenii fac senini si demni play-back, ceea ce conteaza e ca sunt multi si au ajuns si la tine in urbe.
Politicienii incearca sa strabata poteca pana la inimile electoratului apeland si la alte "scurtaturi" sonore. Muzicieni de toate coloraturile sunt curtati cu insistenta, pentru a-si dona piesele intru ridicarea lor la rang de imn electoral. Chiar daca aceasta cinste nu pandeste orice menestrel, s-au inregistrat, in mod inexplicabil, cazuri in care vrednicii solicitanti au fost sfidati, pe motiv ca unul sau altul dintre muzicieni nu doreste sa-si asocieze numele cu vreo formatiune. (Fumuri de vedeta...)
Prezidentialele 2004 nu se puteau irosi fara o oferta muzicala pe masura. Pana la alegerile de la sfarsit de noiembrie vom avea parte, foarte probabil, de un puhoi de concerte si recitaluri, care mai de care mai extraordinare. In an electoral, ajung aici, prin bunavointa clasei politice, artisti internationali pe care clasicii organizatori de spectacole n-au bani sa-i aduca in Romania. Maine seara, de pilda, lansarea candidaturii lui Gheorghe Ciuhandu, reprezentantul PNTCD, va fi anuntata la Bucuresti cu tobe: ii face campanie, pe scena Salii Palatului, cel mai apreciat percutionist de jazz al lumii.
Oameni si porci pe simeze
Una dintre realizarile actualului guvern, in domeniul artei plastice, este anuntata, de ani buni, cu surle si trambite. Muzeul National de Arta Contemporana trebuia sa se deschida acum doi ani, in toamna. Apoi, fara a se argumenta prea mult, s-a spus ca va intarzia un an. Cum 2003 nu era an electoral, deschiderea s-a reportat pentru 2004. In vara acestui an, exact in timpul campaniei electorale pentru alegerile locale, presedintele Ion Iliescu, prim-ministrul Adrian Nastase si candidatul PSD la Primaria Capitalei, Mircea Geoana, au fost prezenti la Palatul Parlamentului pentru a inaugura... sediul MNAC. Felia cea mare din prajitura electorala dedicata artelor plastice a fost lasata campaniei electorale pentru alegerile generale. Exact in a doua zi a acesteia, MNAC este inaugurat. Mai ales ca insusi premierul a anuntat, acum mai bine de o luna, cu ocazia decernarii Premiilor UAP din aceasta toamna, reusita proiectului MNAC. Cu toate acestea, o alta promisiune nu a putut fi indeplinita, nici macar de dragul campaniei. Oraselul artistilor ramane la stadiul de proiect, iar terenul de langa Combinatul Fondului Plastic ramane la fel de batut de vant ca pana acum. Asta daca nu vor aparea niste "vile" in locul promiselor casute confortabile, prevazute cu ateliere, pentru artisti.
In prima zi de campanie electorala, la FotoCabinet, abordarea, cu mijloace plastice, este cu totul diferita de tonul victorios al inaugurarii MNAC. "In prima zi de campanie electorala pentru alegerile generale 2004, FotoCabinet si Cosmin Bumbut va invita la o expozitie cu multiple posibilitati de lectura: "Oameni sau porci". Fotografiile realizate de Cosmin Bumbut au ca personaje... oameni si porci, in ajunul Craciunului. Atunci cand se intampla ceva in legatura dintre porc si om, iar acesta din urma, respectand obiceiuri stravechi, se supara pe cel pe care l-a hranit un an, pe care il stia in cotetul de langa casa, il taie pe porc fara pic de remuscare, fara lacrimi de despartire, ci cu setea nebuna de a-l transforma. In carnati, in muschi afumat, in untura etc. Tot acest proces care porneste de la uciderea porcului, trecerea lui prin foc, spalarea si apoi transformarea in lucruri numai bune de mancat il puteti vedea la FotoCabinet. Un serial despre oameni si porci. In prima zi si in timpul campaniei electorale, depinde de cei care vad expozitia ce posibilitate de lectura aleg, dupa cum au subliniat organizatorii la vernisaj.