Cum vom circula în UE peste 40 de ani
0Interzicerea automobilelor în oraşe e irealizabilă şi „de râs“, spun oponenţii. După 2050, prin oraşele europene vor avea acces numai maşini electrice, pe bază de hidrogen sau hibride, dacă ideile Bruxelles-ului vor deveni lege.
Propunerea este inclusă în Cartea Albă a Transporturilor, publicată luni de Comisia Europeană, document ce urmează a deveni lege, după eventualele amendamente şi schimbări propuse de Parlamentul European şi de statele membre. Potrivit propunerii, UE va finanţa „auditurile şi planurile de mobilitate urbană, realizate pe bază de voluntariat" şi „va examina posibilitatea de a lega fondurile regionale şi fondul de coeziune de oraşele şi regiunile care au prezentat planuri de transport urban", după cum se arată în raport.
Citiţi şi:
VIDEO Comisia Europeană: Transport urban electric şi avioane fără poluare până în 2050/ Experți UE: O propunere fără substanţă
Guvernul britanic e primul care a criticat acest proiect, arătând că Bruxelles-ul nu ar trebui să intervină în deciziile luate de primăriile oraşelor. „Nu vom interzice maşinile din oraşe la fel cum nu vom avea banane dreptunghiulare", a declarat ministrul britanic al Transporturilor, Norman Baker. Reacţiile experţilor în domeniul mediului înconjurător sunt şi ele critice. „Cartea Comisiei este de râs, nu are viziune, nu există ţinte de costuri sau sancţiuni, pentru o utilizare mai eficientă a energiei.
Propunerea mai bine nu exista, ocupă spaţiul degeaba. China în schimb a reuşit să introducă o lege prin care, până în 2020, să se utilizeze un milion de maşini electrice, iar noi, în Europa, nu avem nicio lege pertinentă în acest sens", a declarat Sanjeev Kumar, consultant în politici legate de mediul înconjurător pentru compania de mediu londoneză E3G. „Ce ar trebui să facem este să nu mai plătim şi să încurajăm bărci, nave, camioane sau maşini care folosesc petrol," a mai spus Kumar.
Triplarea reţelei feroviare
Alte propuneri ale Comisiei vizează triplarea actualei reţele de căi ferate de mare viteză până în 2030, crearea unei reţele centrale de transport pe calea ferată şi interzicerea a 50% din transportul interurban de persoane şi mărfuri pe cale rutieră, transferând călătorii către transportul feroviar şi maritim/fluvial.
De asemenea, e prevăzută modernizarea întregului sistem european de control al traficului aerian (SESAR) şi crearea „Cerului unic european", până în 2020, cu zboruri de capacitate mai mare. Toate aceste măsuri ar urma să asigure reducerea emisiilor cu 60% până în 2050.
Totuşi, reacţiile grupurilor de mediu au fost şi ele critice. Greenpeace consideră că paşii făcuţi de Comisie sunt neglijabili şi că se întârzie acţiunile concrete pentru reducerea consumului de petrol. „Această strategie nu va face nimic pentru a proteja UE de volatilitatea preţului petrolui şi de întreruperile de aprovizionare, cum ar fi cele pe care le întâmpinăm din cauza situaţiei din Africa de Nord", a arătat Greenpeace.
În ciuda acestor critici, Comisia insistă că transportul urban, inter-city şi pe distanţe lungi va trebui reformat în toate cele 27 de state membre. „Putem face ca sistemul de transport să nu mai fie dependent de petrol fără să-i sacrificăm eficienţa şi să compromitem mobilitatea", a declarat comisarul european pentru Transporturi, Siim Kallas.
1,5 trilioane de euro ar costa propunerile CE pentru transporturile din lumea post-petrolieră.