Smartphone-ul îi cucereşte pe români
0Cuprinşi de mirajul telefoanelor inteligente, românii au sfidat criza, iar rata de penetrare a smartphone-urilor în rândul posesorilor de telefoane mobile s-a dublat într-un singur an (noiembrie 2011 - octombrie 2012), de la 8,4% la 17%, arată studiul Mediascope, realizat de IAB Europe.
Românii urmează tendinţa globală, care a făcut ca, în prezent, peste un miliard de terminale din totalul de cinci miliarde de telefoane mobile să fie smartphone-uri, ceea ce înseamnă o medie de 20%. Lideri în topul procentelor sunt americanii, care au deja o rată de penetrare de 50%, aşteptată sa crească la 70% în 2013.
În România ultimilor ani, telefonul mobil a devenit mai mult decât un instrument de comunicare, fiind un detaliu important din viaţa oamenilor. De
altfel, potrivit unei cercetări elaborate pentru Google Romania, 85% din posesorii de mobile nu ar putea să plece de acasă fără telefon, iar uitarea lui acasă sau, mai rău, pierderea lui ar fi o adevărată dramă.
Această teamă de a rămâne fără telefonul mobil este atât de frecventă, încât a căpătat şi o denumire ştiinţifică - „nomofobie" (no-mobile-phone-phobia). Printre simptomele acestei fobii se numără: imposibilitatea de a închide telefonul, verificarea obsesivă a apelurilor pierdute, e-mailului şi a mesajelor, nevoia de a avea telefonul mereu încărcat la capacitate maximă şi incapacitatea posesorului de a se despărţi de dispozitiv, inclusiv atunci când foloseşte toaleta.
Portret de utilizator
Potrivit studiului realizat pentru Google România, cei mai mulţi posesori de telefoane inteligente de la noi din ţară sunt bărbaţi (71%) cu vârsta cuprinsă între 24 şi 34 de ani (35%) şi provin din mediul urban (87%). De asemenea, aproape 60% din utilizatori au studii superioare şi aproximativ jumătate au loc de muncă în regim full-time. Pe al doilea loc, dar la o distanţă mare, se află posesorii de telefoane inteligente care în prezent sunt studenţi (15%). Cei mai mulţi nu au copii (peste 60%) sau au un copil (27%). Aproape o treime dintre posesorii de smartphone au venituri de 2.500 - 4.000 de lei.
De remarcat şi faptul că procentul celor care deţin un telefon inteligent deşi au venituri cuprinse între 800 şi 1.200 de lei a ajuns la 9%. De asemenea, 1% din numărul total de posesori au venituri sub 400 de lei. Totodată, un procent semnificativ de posesori de smartphone folosesc telefonul în interes personal, în timp ce 56% îl folosesc şi în interes de serviciu.
Acasă, pe stradă şi la şcoală
Accesul la internet este foarte important pentru utilizatorul român de smartphone. 70% accesează zilnic pagini web, iar 20% folosesc zona online săptămânal. Prin comparaţie, 74% din cei care deţin computere personale folosesc internetul zilnic. „Îmi este mai uşor să caut ceva pe telefon, mai ales că am unul dintre cele mai performante modele de smartphone de pe piaţă, decât să intru să fac aceeaşi interogare de pe calculator sau de pe laptop. Mi se pare că accesul este mai facil pe telefon, iar apoi, după ce găsesc ce caut, dacă este nevoie, folosesc laptopul pentru a aprofunda", a declarat Andrei Ştefan (37 de ani), din Bucureşti.
Astfel, deşi vorbim de telefoane mobile, cei mai mulţi utilizatori (85%) folosesc smartphone-ul acasă, iar 72% din numărul total de posesori spun că le folosesc atunci când sunt în mişcare, 49% aflându-se într-un mijloc de transport public atunci când îşi folosesc dispozitivele. 30% din respondenţi spun că au utilizat dispozitivul inteligent la şcoală, ceea ce înseamnă că numărul posesorilor de vârste fragede este în creştere. „Toţi copiii din clasa la care predau, la o şcoală centrală din Bucureşti, au un telefon mobil. Unii au telefoane mai performante, alţii le folosesc strict pentru a vorbi cu părinţii şi colegii sau pentru vreun joc. Pentru că aveau tendinţa de a se juca pe internet la ore, am stabilit o regulă: cu toţii îşi predau telefonul la începutul orei şi îl recuperează la finalul programului. Sunt mai atenţi în acest fel", a explicat Mihaela Mihăilă (30 de ani) din Bucureşti, profesor de limba engleză.
Principalul avantaj: navigarea pe internet
Printre activităţile preferate ale românilor desfăşurate prin intermediul unui smartphone se numără navigarea pe internet (73%), trimiterea sau recepţionarea de e-mailuri (69%) , căutările pe motoarele dedicate (61%), accesarea reţelelor sociale (57%), accesarea aplicaţiilor sau site-urilor de muzică (53%). De asemenea, 51% folosesc smartphone-ul pentru a face fotografii sau filmuleţe, în timp ce 48% se folosesc de aplicaţiile de pe telefonul mobil pentru a se orienta în spaţiu.
Uşurinţa cu care se manevrează un telefon mobil face ca utilizatorii să fie tentaţi să îndeplinească mai multe activităţi din această sferă în acelaşi timp. Astfel, în timp ce navighează prin meniul telefonului sau pe internet cu ajutorul acestuia, ei ascultă muzică (49%), fac operaţiuni online pe un alt dispozitiv (41%) sau se uită la televizor (29%).
Cei mai mulţi dintre români (72%) consideră că telefonul mobil conectat la internet îi oferă posibilitatea de a petrece într-un mod plăcut şi util un timp „mort". „Folosesc telefonul mai ales la metrou, unde există şi reţele wireless, dar şi când aştept autobuzul sau plec pe undeva cu trenul. Citesc o carte, un ziar, mai intru pe reţelele de socializare, trece timpul mai uşor", a declarat Ionuţ Codori (22 de ani), student în Bucureşti. De asemenea, 66% suplinesc prin smartphone accesul la un computer sau laptop, în timp ce 63% din posesorii de smartphone consideră că gadgetul îi ajută să acceseze rapid orice informaţie. 8% din cei care au un astfel de dispozitiv spun că nu au acces la internet acasă, aşa că telefonul îi menţine conectaţi la mediul virtual.
Shoppingul şi telefonul
Românii folosesc de cele mai multe ori telefonul inteligent ca sursă de inspiraţie atunci când pleacă la cumpărături (38%), în timp ce 12% caută pe internet referinţe despre un produs pe care îl văd la raft, chiar în timpul sesiunii de shopping. Printre obiectele şi serviciile cumpărate prin această metodă se numără electronicele, serviciile de telefonie, bilete, haine şi produse cosmetice. Procentul celor care folosesc telefonul mobil pentru a căuta un anumit produs sau serviciu pe care ulterior îl achiziţionează printr-un alt dispozitiv conectat la internet este aproape dublu, adică 42%. „Vacanţa mea începe pe telefonul mobil. Caut o destinaţie, cazare, restaurante... Vânzările online sunt mai mult spontane: vezi o reclamă la TV sau pe stradă, cauţi, cumperi", a spus Andrea Vassali, Mobile Product Solutions Manager Google.
Aplicaţiile ideale: multe şi gratuite
Românii au început să prindă şi gustul aplicaţiilor. Astfel, numărul celor care nu au nicio aplicaţie este foarte redus, reprezentând doar 1% din numărul total de utilizatori de smartphone. Cei mai mulţi (18%) deţin 21-50 de astfel de softuri pe telefoanele inteligente, fiind urmaţi de cei care au descărcat 5-6 aplicaţii (15%) şi de cei cu 9-10 aplicaţii (13%).
De asemenea, sunt români de-a dreptul pasionaţi de aceste programe, care consideră că „există o aplicaţie pentru orice". Procentul celor care au descărcat din magazinele online specializate peste 51 de astfel de softuri a ajuns la 5%.
Softuri descărcate şi nefolosite
În ciuda numărului mare de aplicaţii descărcate, românii nu le folosesc des. 22% din utilizatori spun că accesează zilnic trei-patru aplicaţii, iar 20% - doar una-două aplicaţii. Din numărul total de posesori de smartphone, 1% folosesc peste 50 de aplicaţii zilnic. „Preferatele mele sunt aplicaţiile pentru prognoza meteo, reţele sociale şi cele pentru prelucrarea fotografiilor. Pe primele două le accesez zilnic, pe cealaltă o dată la câteva zile, dar mai ales în weekend. Mai folosesc câteva aplicaţii de jocuri, dar în timp ce merg către serviciu, dacă nu am ceva de citit", a precizat Marius Mihalache (31 de ani), inginer din Bucureşti.
Important pentru români este şi aspectul costurilor care sunt implicate în „accesorizarea" smartphone-ului cu aplicaţii. Cei mai mulţi preferă să descarce softuri gratuite, chiar dacă un cost aproximativ de 1 euro le-ar aduce, de cele mai multe ori, o variantă mult îmbunătăţită a aplicaţiei respective.