Patronii „microbuzului morţii“, cercetaţi pentru falsuri
0Cei doi asociaţi ai firmei ValCris Trans, căreia îi aparţine microbuzul implicat în accidentul de la Scânteia, sunt cercetaţi pentru fas intelectual, uz de fals şi transport rutier fără licenţă. Ionel Dumitriu şi Constantin Scântei au fost audiaţi ieri de procurori.
Anchetatorii au constatat că societatea deţinea două maşini pe traseu şi avea doar trei angajaţi, însă niciunul şofer de microbuz. De asemenea, autovehiculul implicat în accident avea inspecţia tehnică expirată de pe 11 august. În faţa procurorilor, Dumitriu a declarat că urma să-i vândă şoferului Petru Apostu microbuzul şi că vineri, 14 august, i-a dat cu împrumut microbuzul.
Cercetarea de fals şi uz de fals a fost demarată în urma declaraţiei unei persoane cum că la ITM se află un contract de muncă pe numele lui, dar pe care nu l-a semnat.
„Sunt date nereale în contractul de muncă încheiat în martie 2009 cu o persoană care avea un atestat profesional şi un aviz, necesare în obţinerea licenţei de transport persoane şi licenţei de traseu. Persoana respectivă susţine că nu a semnat un asemenea contract“, a spus procurorul de caz. În cursul zilei de astăzi vor mai fi audiaţi mecanicul de locomotivă şi conductorul de tren.
Cele 14 victime ale accidentului din comuna Scânteia au fost pomenite ieri la catedrala mitropolitană din Iaşi, în cadrul unei slujbe oficiate de Teofan, mitropolitul Moldovei şi Bucovinei. Tot ieri, sătenii din comuna Grajduri l-au îngropat pe Vasile Zaporojan (68 de ani). Bătrânul voia să ajungă la Iaşi să-şi ridice pensia.
Vina tragediei de la Scânteia, pasată mortului
Autoritatea Rutieră a întocmit un raport preliminar care îl indică pe şoferul Apostu drept cauză a tragediei. Acesta „ar fi încălcat mai multe reguli de circulaţie”.
Şefii ARR îl arată cu degetul pe Apostu încă înainte de a-i fi audiat pe toţi cei implicaţi în tragedie. „Raportul final va fi făcut după vizita la sediul firmei Valcris, dar de la producerea accidentului nu am găsit pe nimeni acolo. În cursul zilei de marţi, împreună cu cei de la Inspectoratul Teritorial de Muncă, vom merge din nou la societatea de transport pentru a întocmi raportul final”, a precizat Cristian Foia, şeful ARR Iaşi.
Reprezentanţii firmei ValCris nu au dorit să facă niciun comentariu. „La firmă suntem doi. Eu am fost plecat în concediu, dar vom face o comunicare oficală în zilele următoare”, a precizat Constantin Scântei, directorul ValCris.
„Apostu a împrumutat maşina”
În timp ce conducătorul auto îşi dădea ultima suflare, patronii firmei ValCris Trans, Constantin Scântei şi Ionel Dumitriu, pentru care Apostu lucra fără forme legale, susţineau că acesta ar fi împrumutat maşina de la ei.
„Au dat o declaraţie precum că i-ar fi împrumutat maşina lui Apostu, dar autorităţile locale susţin că în zonă se făcea transport ilegal de multă vreme”, a precizat Iulian Tărăboanţă, şeful Inspectoratului Teritorial de Muncă Iaşi. Potrivit acestuia, şoferul microbuzului pirat, care a decedat luni, lucra la firma ValCris fără carte de muncă.
ValCris, imaculată în evidenţele ARR
Firma ValCris apare „curată” în evidenţele ARR, deşi efectua ilegal transport de persoane în zona Scânteia. Concret, maşina aparţine în acte firmei ValCris, iar unul dintre acţionarii acesteia, Ionel Dumitriu, deţine firma Izvoraş SRL, care avea licenţă de transport pentru zona Scânteia.
Practic, Dumitriu a trecut vehiculul de la o firmă la alta şi de pe un traseu pe altul, fără să respecte legea. Deşi locuitorii din comuna Scânteia susţin că acel microbuz circula regulat pe traseul Iaşi-Scânteia, societatea ValCris Trans nu a fost sancţionată de ARR pentru transport ilegal de persoane. „Anul acesta firma Valcris nu a primit nicio amendă. Însă pe 4 august, firma Izvoraş, cea care operează pe Iaşi-Scânteia a primit o sancţiune de 1.000 de lei pentru nerespectarea programului”, a afirmat şeful ARR.
Unul dintre cei trei angajaţi ai societăţii ValCris Trans susţine că patronii au făcut fals în acte. „Bărbatul a dat declaraţie şi la procuratură şi la ITM cum că, pe contractul de muncă înregistrat pe numele lui, la noi nu apare semnătura sa. Acest angajat este desemnat responsabil cu transporturile, iar fără existenţa lui firma nu putea primi autorizaţie de la ARR“, a declarat Andrei George Albulescu, şef serviciu Inspectoratul Teritorial de Muncă Iaşi. ValCris riscă acum anularea licenţei de transport.
Primăria ştia, dar a tăcut mâlc
Pe de altă parte, nici reprezentanţii primăriei Scânteia nu au sesizat aceste nereguli. În luna martie, reprezentanţii Consiliului Judeţean au solicitat de la primării date cu privire la modul în care operatorii de transport respectă graficul de transport. „Pe 10 martie am primit o adresă semnată de primar prin care se specifica că operatorul respectă graficul din programul de transport. Nu s-a menţionat nimic de niciun pirat”, a spus Focşa.
Pe de altă parte, reprezentanţii ITM au precizat că ştiau de „piraterie” tocmai de la autorităţile locale. Acum, primarul din Scânteia ne sfătuieşte să ne mulţumim cu explicaţia că şoferul este singurul vinovat. „Accidentul s-a produs în proporţie de 99% din vina şoferului că nu a respectat reguli minime de circulaţie.
Eu ştiam că oamenii sunt mulţumiţi de transportul public, dar nu am circulat niciodată cu aceste mijloace de transport. Aşa, poate ştiam dacă erau în regulă. De ce căutaţi vinovaţi în toate părţile?”, a afirmat Fănică Săcăleanu, primarul comunei Scânteia.
Patronii, luaţi la întrebări de procurori
Anchetatorii susţin că decesul şoferului Petru Apostu nu influenţează mersul anchetei. „Şoferul microbuzului era cercetat pentru ucidere din culpă. În momentul de faţă noi desfăşurăm cercetări în ceea ce îi priveşte pe acţionarii celor două firme, Constantin Scântei şi Ionel Dumitru, care vor fi audiaţi marţi dimineaţă. Le-am cerut toate documentele firmelor pe care le patronează”, a declarat procurorul Mihai Covalciuc, de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Iaşi.
Inspectorii ARR, zeloşi după tragedie
Angajaţii Autorităţii Rutiere Române (ARR) Iaşi au luat luni la control microbuzele de transport persoane care ieşeau din municipiul Iaşi. „În jurul orei 13.30, mai mulţi colegi am văzut echipajele ARR care activau în staţia de autobuz de lângă Bazar. Au stat acolo câteva zeci de minute, timp în care au verificat toate maxi-taxi-urile”, a povestit Aurel, taximetrist.
Cum prezenţa ARR-ului în trafic a fost repede semnalată de şoferi prin staţie, controlorii s-au mutat ulterior la ieşirea din nord a oraşului, lângă rondul din Agronomie. „Facem controale în mai toate zonele. În medie, pe lună, sunt cam 15 controale planificate cu echipaje mixte, dar se fac controale şi în urma sesizărilor”, a precizat şeful ARR.