Dacia ar putea da afară 6.000 de angajaţi
0Decizia privind numărul disponibilizaţilor va fi luată în funcţie de evoluţia vânzărilor. În noiembrie, acestea au fost cu 50% mai mici faţă de 2007. Restricţiile la creditare şi invazia maşinilor rulate lovesc puternic în cel mai mare angajator din judeţul Argeş, dar şi în furnizorii care depind de comenzile de la Dacia.
Luna trecută, Dacia a vândut la jumătate faţă de noiembrie 2007 şi comenzile pentru decembrie sunt de trei ori mai mici faţă de anul trecut.
Dacă această situaţie se va prelungi constructorul auto va recurge la disponibilizări. În cel mai sumbru scenariu, 6.000 de angajaţi de la Dacia şi-ar putea pierde locurile de muncă.
François Fourmont, directorul general Dacia, a detaliat pentru „Adevărul” situaţia dramatică pe care o traversează compania şi măsurile anti-criză pe care le va aplica.
Dacia ar putea renunţa într-o primă fază la cei 700 de salariaţi ale căror contracte pe perioadă determinată se încheie la sfârşitul acestei luni.
Ar putea fi afectaţi de această măsură şi restul de 2.300 de salariaţi ai Dacia cu contracte pe perioadă determinată, însă decizia se va lua anul viitor, în funcţie de vânzări.
Disponibilizările vor fi operate dacă Dacia pune în aplicare decizia de reducere a producţiei zilnice de autoturisme de la 1.300 de unităţi pe zi, în prezent, la 1.100 de unităţi.
Dacă vânzările vor continua să scadă la fel de brusc precum în ultimele două luni, Dacia va renunţa în primăvară la una dintre cele trei echipe (schimbul trei - n.red) care asigură acum producţia şi, prin urmare, la încă 3.000 de angajaţi.
„Încercăm să păstrăm numărul actual de angajaţi şi vom recurge într-o primă etapă la şomajul tehnic, pentru a reduce stocurile. Dacă situaţia se înrăutăţeşte, suntem nevoiţi să facem disponibilizări”, a explicat Fourmont.
Decizia finală, luni
Până la începutul săptămânii viitoare, managerii Dacia şi cei ai proprietarului Renault, împreună cu sindicatele din fabrică trebuie să ia o primă decizie privind disponibilizările. „Facem calculele pe baza vânzărilor din noiembrie şi ne preocupă mai ales decembrie.
Pe baza acestor calcule vom comunica luni dacă îi disponibilizăm pe cei 700 de salariaţi cu contract determinat şi dacă vom mai recurge la şomaj tehnic în lunile decembrie şi ianuarie”, a declarat Fourmont.
Afectaţi de suspendarea producţiei şi de scăderea brutală a vânzărilor vor fi şi furnizorii de subansamble Dacia.
Cauze: creditarea şi taxa de poluare
Restricţiile la creditare, în condiţiile în care şapte din zece clienţi ai Dacia îşi cumpărau maşinile prin credit sau leasing, reprezintă un prim factor de scădere a vânzărilor.
Rezultatele de acum sunt însă în mare parte afectate de invazia maşinilor rulate, odată cu adoptarea taxei de poluare, prin care birul pentru maşinile second-hand era semnificativ diminuat faţă de autoturismele noi.
Premierul Călin Popescu Tăriceanu a promis suprimarea taxei pe perioada de un an, aşa cum s-a întâmplat în Germania, însă data de aplicare, 1 decembrie, a fost amânată până la mijlocul acestei luni.
Vânzările de autoturisme noi în România au scăzut cu 55% în luna noiembrie. Dacia a vândut luna trecută doar 4.688 de automobile, deşi anul trecut în noiembrie comercializa 9.850 de autoturisme. Pentru decembrie, previziunile sunt sumbre: doar 3.600 de comenzi, faţă de peste 8.700, în decembrie 2007.
Doar exportul mai salvează Dacia, care vinde în afara ţării circa 60% din producţie. Pe o piaţă în scădere, precum cea franceză (minus 14% în noiembrie), Dacia a reuşit totuşi să îşi crească vânzările cu 14%.
Judeţul Argeş va fi cel mai afectat
Pe lângă cei 6.000 de oameni care şi-ar putea pierde locurile de muncă de la Dacia sunt vizaţi de disponibilizări o parte din cei 8.000 de angajaţi ai furnizorilor direcţi ai Dacia din judeţul Argeş. “Deja 1.000 de persoane vor fi disponibilizate din decembrie şi până în februarie, după cum ne-au informat producătorii de componente auto”, ne-a declarat Mihail Oprescu, directorul general al ANOFM Argeş.
Potrivit liderului sindical de la Dacia, Nicolae Pavelescu, circa 50.000 de oameni lucrează direct pentru Dacia, la furnizorii de echipamente din toată ţara.