Primăriile răzbat cu greu în era digitală
0Ministerul Comunicaţiilor se laudă degeaba că a investit în platformele online.Din cele şase primării de sector din Bucureşti, doar la una ai posibilitatea să plăteşti taxele şi impozite online, fără vizita la ghişeu.
Cozile de la ghişeele direcţiilor de taxe şi impozite locale din primăriile bucureştene pot fi considerate un examen de răbdare. Indiferent dacă plăteşti impozitul pentru casă sau pentru maşină, o vizită la ghişeu este imperios necesară. Varianta plăţii online aproape că nu există şi, oricum, majoritatea contribuabililor habar nu au de aşa ceva.
Online, dar la ghişeul direcţiei de taxe
Pagina de internet de la Primăria Sectorului 1 te îndrumă ce să faci cu banii şi unde poţi să plăteşti. Lăudabilă iniţiativă! Caut şi mă orientez către pagina online a direcţiei de taxe şi impozite, www.impozitelocale1.ro. Aici, eşti întâmpinat cu tot felul de informaţii, mai mult sau mai puţin importante.
Trec peste ele şi găsesc şi ceea ce mă interesează: plata online. În acest folder îmi apar mai multe subcapitole, printre care şi „informaţii sistem electronic“. Ca să nu pierd timp, accesez acest folder şi aflu cum pot să plătesc online. Citesc primele rânduri, şi, surpiză: nu poţi plăti online, decât dacă faci un drum până la primărie.
„Aplicaţia pentru plata online a taxelor şi impozitelor este de tip client-server, cu o bază de date relaţională centralizată. Identificarea contribuabilului se face printr-un nume de utilizator şi o parolă. Din motive de securitate, aceste date se obţin personal de la sediul Direcţiei Generale Impozite şi Taxe Locale - Sector 1“, se arată pe siteul primăriei.
Parolă şi cont de user de la sediul primăriei
Deci, vrei parolă, vii frumos la primărie, te aşezi la coada pentru parole, după care pleci acasă fericit că ai parolă. Mai mult ca sigur că cei de la Direcţia Taxe şi Impozite nu au auzit de trimiterea parolelor prin mail. Căci doar de aceea plătim taxe prin intermediul internetului şi, implicit, al calculatorului.
Trecem la Direcţia de Taxe şi Impozite a sectorului 2. Bifez adresa www.impozitelocale2.ro şi aştept să se întâmple ceva. Nimic în primele cinci secunde, mai trec vreo zece secunde şi apare mesajul „pagina nu poate fi afişată“. Fie site-ul cu pricina nu există, fie este o glumă proastă a unor hackeri.
Înainte de a renunţa, intru pe pagina primăriei sectorului 2 să aflu ce se întâmplă. N-am reuşit să aflu, iar dacă sunteţi curioşi, este necesară o plimbare până la sediul primăriei, pentru că nici la telefon nu am reuşit să prind pe cineva. Oricum, important este că Primăria Sectorului 2 are certificarea Sistemului de Management al Calităţii!
Numerar sau prin virament bancar
Trec peste inadvertenţele de la sectorul 2 şi ajung la Primăria Sectorului 3, unde singurele modalităţi de plată sunt cele la ghişeu sau prin cont bancar. Nimic despre plata online, despre vreun cont sau despre parola de utilizator. De sectorul 3 am „scăpat“ repede şi ajung la Primăria Sectorului 4.
Aici există o pagină web în care sunt explicaţi, pe îndelete, paşii de urmat. Evident, trebuie să faci un drum până la sediul Direcţiei de Taxe şi Impozite din primărie, ca să obţii un cont cu parolă şi utilizator, la care se mai adaugă un card prin care poţi plăti taxele şi la terminalele electronice (infomate). Aşa da evoluţie către era taxei digitale! Păcat că tot trebuie să mai faci un drum până la primărie pentru a obţine contul de utilizator.
Sectorul 5, „care este“... offline
Pagina de internet a sectorului 5 (www.sector5.ro) are serioase dificultăţi în a fi afişată. Ca şi la alte sectoare din Bucureşti, nici aici nu poţi plăti taxele şi impozitele decât la ghişeul direcţiei de taxe din primărie. Când spreraţele mi se năruiseră, am ajuns la Primăria Sectorului 6, unde chiar există posibilitatea reală de a plăti online, în sensul că există o platformă tehnică ce-ţi oferă posibilitatea să stai în faţa calculatorului şi să achiţi taxele şi impozitele.
Îţi creezi un cont de utilizator din faţa calculatorului, nu la ghişeul din primărie. Mai apoi, urmezi paşii normali ai unui astfel de demers. Evident, ai un formular de completat, însă online, nu la coadă la ghişeu, ca în alte cazuri. Ba mai mult, vei primi un mail de confirmare a plăţii.
Birocraţia, 4% din PIB în Uniunea Europeană
În statele membre UE, costurile cu birocraţia se ridică la 4% din PIB-15 mediu, adică peste 400 de miliarde de euro. Principalele obiective, ce trebuie atinse şi de către România, sunt legate de eficientizarea administraţiei, accesul uşor al cetăţenilor la instrumente de guvernare electronică şi, nu în ultimul rând, scăderea costurilor birocraţiei.
Acest ultim obiectiv poate fi atins dacă până în 2010, la nivelul UE, jumătate din achiziţiile publice vor avea loc prin intermediul unui sistem informatic. Sectorul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, pe scurt, IT&C, este unul dintre domeniile cu cea mai importantă rată de creştere, care s-a dezvoltat foarte mult după aderarea României la UE. Fondurile europene alocate sectorului de IT&C se ridică la 336 milioane de euro pentru perioada 2007-2013.
Aproximativ 30% din sumele provenite din fonduri europene vor merge spre proiecte de e-business, 30% vor finanţa proiecte din domeniul comunicaţiilor, iar 40% pentru dezvoltarea serviciilor electronice. Totuşi, de la proiectele puse pe hârtie şi până la implementarea lor efectivă este un drum lung şi anevoios, plin cu surprize neplăcute.