Nordul Transilvaniei, blocat la Cluj-Napoca
0Traficul rutier spre şi dinspre nord-vestul ţării rămâne gâtuit cel puţin încă un an sub Feleac, până când cele trei centuri de ocolire a capitalei Ardealului vor fi terminate Centrul
Traficul rutier spre şi dinspre nord-vestul ţării rămâne gâtuit cel puţin încă un an sub Feleac, până când cele trei centuri de ocolire a capitalei Ardealului vor fi terminate
Centrul nodal de trafic rutier al nordului Transilvaniei, aflat la Cluj-Napoca, va rămâne un coşmar pentru şoferi cel puţin încă un an.
Clujenii, dar şi cei care traversează zona dinspre şi înspre Oradea, Bistriţa, Zalău, Baia Mare, Târgu-Mureş şi Alba Iulia vor rămâne în continuare blocaţi în trafic ore întregi pentru că cele trei centuri de ocolire a municipiului, care ar descongestiona centrul şi ar scoate din oraş traficul greu, sunt departe de a fi terminate.
Un an de întârziere pe centura sud-est
Centura de ocolire prin sud-est, Vâlcele - Apahida, va prelua traficul care vine dinspre Alba Iulia şi dinspre Târgu-Mureş şi se îndreaptă spre Baia Mare şi Bistriţa. Problemele legate de exproprieri au determinat prelungirea cu un an a duratei de execuţie a acesteia, ne-a declarat şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj, Eugen Cecan.
În plus, firma italiană Pizzaroti, care lucrează pe două din cele trei segmente ale centurii, încearcă să obţină suplimentarea cu încă 50 la sută a plăţilor, invocând lucrări neprevăzute de consolidare a terenului.
Cel de-al treilea tronson, contractat de firma maghiară Vegyepszer, este cel mai întârziat din cauza unor neclarităţi privind traseul viitoarei autostrăzi urbane Gilău - Jucu, ce urmează să se suprapună cu centura pe circa 3 km. În acest context, şeful DRDP Cluj crede că varianta de ocolire nu va fi gata mai devreme de toamna anului viitor, deşi ea trebuia predată în toamna acestui an.
Un kilometru din varianta nord-est
După ce a udat cu şampanie inaugurarea lucrărilor la centura de nord-est, pe ruta Apahida - Bulevardul Muncii din Cluj-Napoca, care va scoate din centrul oraşului traficul pe relaţiile Baia Mare/ Bistriţa - Zalău, firma Tirena Scavi a oprit construcţia după numai 1 km. Aceasta deserveşte doar parcul industrial Tetarom II, unde funcţionează firmă americană Emerson.
Reprezentanţii municipalităţii ne-au declarat că pe această şosea lucrările sunt întrerupte din cauza exproprierilor, care nu au fost încă făcute, a necesităţii devierii Someşului, dar şi din cauza neclarităţilor legate de traseul autostrăzii urbane.
Raimonda Boian, purtătoarea de cuvânt a Primăriei Cluj-Napoca, instituţia care finanţează lucrările, a estimat că şoseaua va fi gata în cinci - şase luni după finalizarea exproprierilor.
Specialiştii în drept consultaţi de ziarul "Adevărul" spun că procesul de expropriere ar putea dura cel puţin tot atât. Aşadar nici această centură de ocolire nu va fi gata până în toamna anului viitor.
Autostradă în sud-vest
Centura care ar putea fi gata cel mai devreme este cea de sud-vest, pe relaţia Turda - Gilău. Aceasta va prelua traficul de pe cele mai aglomerate rute care străbat oraşul Cluj-Napoca, respectiv Alba Iulia - Oradea şi Târgu-Mureş - Oradea. Centura este de fapt un segment al Autostrăzii Transilvania.
Deşi termenul de predare a acestuia este februarie 2010, autorităţile încearcă să obţină finalizarea mai devreme. Au fost asfaltaţi deja 6 km, dar reprezentanţii constructorului, firma Bechtel, au afirmat că asfaltul turnat nu va putea fi utilizat efectiv mai devreme de sfârşitul anului viitor.
Localnicii folosesc deja traseul centurilor
Dacă autorităţile vor afla doar în această săptămână traseul definitiv al centurii Vâlcele - Apahida, sătenii din Apahida spun că ştiu deja pe unde va fi acesta.
Ion Raţiu din satul Sub Coastă ne-a arătat unde va fi amenajat un nod principal, în care centurile de nord şi sud se vor întâlni cu autostrada urbană. "Vin lunar să măsoare, deviază garduri. Mai bine ar demara odată lucrările", ne-a spus acesta, uşor mâniat. Ion Raţiu nu e singurul care crede că şi-a dat seama pe unde va trece şoseaua.
De altfel, în aşteptarea finalizării centurilor ocolitoare, zeci de localnici străbat cu autoturismele traseul pregătit pentru asfaltare.
324.000 de maşini, zilnic prin oraş
Prin Cluj-Napoca trec zilnic, în medie, 324.000 de maşini, dintre care aproximativ 84.000 reprezintă maşini care tranzitează oraşul, arată un studiu efectuat de Search Corporation în perioada 2005 - 2007. Realitatea rezistă şi dincolo de cifre: la orele de vârf, la ieşirile din oraş se formează coloane de autoturisme care se întind pe kilometri întregi.