Guvernul Nastase acorda Societatii ROMPETROL un "credit mascat" de peste 600 milioane de dolari
0* Datoriile ROMPETROL sunt transformate in obligatiuni scadente peste 7 ani * Daca la scadenta ROMPETROL nu-si rascumpara obligatiunile, acestea sunt transformate in actiuni * Avand in vedere datoriile societatii, e de presupus ca actiunile vor fi cotate la un pret modic * In aceasta situatie, ROMPETROL are drept de preferinta in achizitionarea actiunilor
Saptamana trecuta aratam in ziarul Adevarul ca ancheta desfasurata de Parchetul National Anticoruptie in cazul PETROMIDIA se misca destul de incet, din cauza complexitatii aspectelor cercetate: privatizarea propriu-zisa, posibile fapte de evaziune fiscala, "creditarea" de catre PETROMIDIA a celorlalte firme din Grupul ROMPETROL in detrimentul achitarii obligatiilor catre stat etc. Aceasta ar fi o posibila explicatie a ritmului lent al anchetei. Este posibil insa ca, intre timp, procurorii anti-mafia sa fi constatat ca in jurul acestei "afaceri", extrem de pagubitoare pentru stat, roiesc nume sonore, aflate acum in functii publice importante, si, din acest motiv, sa ridice piciorul de pe pedala de acceleratie. Printr-o investigatie proprie, vom arata in numarul de azi cum, la sfarsitul anului trecut, Guvernul Romaniei a acordat Societatii ROMPETROL un "imprumut mascat", in valoare de peste 600 milioane de dolari. Aceasta operatiune s-a facut pe fata, prin emiterea unor acte guvernamentale care incalca grosolan legile in vigoare si principiile fundamentale de drept. Pe data de 24 octombrie 2003 a fost aprobata Ordonanta de Urgenta nr. 118 privind masuri pentru reglementarea unor obligatii bugetare ale S.C. ROMPETROL RAFINARE S.A. - Constanta. Actul normativ este semnat de prim-ministrul Adrian Nastase si contrasemnat de ministrul Finantelor Publice, Mihai Nicolae Tanasescu, si ministrul Economiei si Comertului, Dan Ioan Popescu. Ordonanta reglementeaza, practic, situatia datoriilor avute la stat de catre ROMPETROL, in valoare de peste 600 milioane de dolari. Aceste datorii sunt anulate ca urmare a transformarii in obligatiuni subscrise si varsate la stat. Desi Ordonanta este emisa pe 24 octombrie 2003, la art. 3 alin. 2 se spune ca obligatiunile se emit cu data de 30 septembrie 2003, ceea ce contrazice un principiu fundamental de drept, acela conform caruia legea civila nu retroactiveaza, avand valoare doar de la data emiterii. De precizat inclusiv faptul ca avizul, absolut obligatoriu, al Consiliului legislativ a fost dat pe data de 25 octombrie 2003, adica ulterior adoptarii Ordonantei de Urgenta, ceea atrage neconstitutionalitatea acesteia sub aspectul conditiilor de forma. Conform Ordonantei, emisiunea obligatiunilor se face in baza unei conventii de emisiune, incheiata intre emitent (ROMPETROL) si statul roman, prin Ministerul Finantelor, fara oferta publica. Scadenta obligatiunilor se va stabili prin aceeasi conventie de emisiune, conform mandatului pe care Guvernul il va acorda Ministerului Finantelor. Facem o paranteza si precizam ca, prin Hotararea de Guvern nr. 1470 din 11 decembrie 2003 (semnata tot de Adrian Nastase, Mihai Nicolae Tanasescu si Dan Ioan Popescu), se aproba mandatul Ministerului Finantelor pentru semnarea conventiei de emisiune prevazuta in OUG nr. 118/24.10.2003. Cu alte cuvinte, pe 11 decembrie 2003, Ministerul Finantelor este autorizat sa incheie conventia de emisiune. Problema este ca aceasta fusese deja incheiata pe data de 5 decembrie 2003, adica cu 6 zile inainte ca Finantele sa primeasca mandatul. Revenind la Ordonanta de Urgenta prin care datoriile ROMPETROL sunt anulate ca urmare a transformarii lor in obligatiuni in favoarea statului, vom evidentia si alte favoruri facute acestei societati. Este vorba, in primul rand, de faptul ca ROMPETROL va putea opta pentru rascumpararea obligatiunilor inainte de scadenta (2010), caz in care va plati dobanda acumulata pana la data rascumpararii. Obligatiunile nerascumparate pana la data scadentei vor fi transformate in actiuni si, in acest caz, ROMPETROL are drept de preferinta la cumpararea actiunilor rezultate. Aceasta situatie este cel putin ciudata: daca nu are bani pentru rascumpararea obligatiunilor (adica pentru achitarea datoriilor), de unde ar putea avea ROMPETROL bani pentru cumpararea actiunilor? Raspunsul e simplu si in spatele lui se ascunde un dezinteres total al Guvernului fata de banii publici, dar o mare grija fata de ROMPETROL: valoarea actiunilor (respectiv cota lor pe piata) va fi foarte mica avand in vedere situatia economico-financiara dezastruoasa in care s-ar putea afla ROMPETROL din moment ce nu si-ar putea rascumpara obligatiunile. In schimb, in cazul achizitionarii actiunilor la un pret convenabil, detinatorul pachetului majoritar - ROMPETROL - ar putea, la o adica, sa faca fata. In fine, un alt favor facut ROMPETROL prin aceeasi Ordonanta de Urgenta se refera la faptul ca operatiunile desfasurate in temeiul acesteia, inclusiv in vederea inregistrarii la organele competente, sunt scutite de la plata oricaror taxe, tarife sau comisioane. Dupa cum am aratat, actele normative care au parafat aceasta intelegere - semnate de membri ai Guvernului - prezinta grave carente in privinta legalitatii. Si mai grav insa este faptul ca Executivul a lasat deschisa calea prin care un mare datornic - fara a-si achita obligatiile catre stat - ar putea reintra in posesia actiunilor la un pret derizoriu. Apelurile facute ieri, duminica, la sediul Rompetrol n-au dat nici un rezultat. Telefoanele fie sunau in gol, fie intrau pe fax.