Dovada ştiinţifică a fraudei de la Bac
0Specialiştii în statistică şi matematică aplicată susţin că, în cazul procentelor de promovare de la Bac, nu se respectă Curba lui Gauss. "Cunoscută ca legea normală a
Specialiştii în statistică şi matematică aplicată susţin că, în cazul procentelor de promovare de la Bac, nu se respectă Curba lui Gauss.
"Cunoscută ca legea normală a repartiţiei, Curba lui Gauss funcţionează numai când lucrurile se desfăşoară în mod natural.
La Bac-ul din 2008, Curba lui Gauss s-a deteriorat din cauză că au intervenit factori agresivi", consideră Octavian Stănăşilă, profesor doctor în matematică aplicată la Universitatea Politehnică Bucureşti.
În opinia lui, un examen normal este acela în care cei mai mulţi elevi au note între 6 şi 7, şi nu 8, 9 sau 10, cum s-a întâmplat la Bac.
Profesorul de matematică Ştefan Vlaston completează: "Potrivit statisticii matematice, procentul de promovare în majoritatea judeţelor ar fi trebuit să fie între 50 şi 75%, or la noi este de peste 78%".
Rezultatele excepţionale obţinute la Bac sunt demontate de un mecanism simplu: Curba lui Gauss
Matematicienii susţin că judeţele în care examenul a fost cinstit sunt cele în care procentele de elevi reuşiţi se situează între 50 şi 75%. În celelalte, rezultatele sunt suspecte.
Specialiştii în statistică susţin că nu se respectă Curba lui Gauss în cazul procentelor de promovare de la Bac. Există prea multe note mari şi procente de promovare uriaşe.
În mod normal, procentele de promovare ar fi trebuit să se situeze între 50 şi 75%, numai că în 21 de judeţe procentajul absolvenţilor cu diplomă de Bac în buzunar a depăşit 78%, conform profesorului de matematică Ştefan Vlaston.
Ce reprezintă Curba lui Gauss?
"Cunoscută ca legea normală a repartiţiei, Curba lui Gauss funcţionează numai când lucrurile se desfăşoară în mod natural. La Bacalaureatul din 2008, Curba lui Gauss s-a deteriorat din cauză că au intervenit factori agresivi", consideră Octavian Stănăşilă, profesor doctor în matematică aplicată de la Universitatea Politehnică din Bucureşti.
În opinia lui, un examen normal e acela în care cei mai mulţi dintre elevi iau note între 6 şi 7. Nota 8 o primesc mai puţini elevi, iar nota 9 şi mai puţini.
"Legile statistice sunt extraordinar de stabile, mai stabile decât legile dinamicii", mai spune Octavian Stănăşilă.
Statistica notelor la Bac de la Ministerul Educaţiei arată însă altfel. Note între 8 şi 8,99 au obţinut cei mai mulţi elevi, adică 28.523, după care urmează cei cu note între 9 şi 9,99, adică 22.145 de absolvenţi de liceu. Elevii mediocri sunt cei mai puţini: 26.435 au luat medii cuprinse între 6 şi 7,99.
Un alt profesor de matematică, Ştefan Vlaston, preşedintele Edu-Cer, susţine: "Potrivit statisticii matematice, procentul de promovare în majoritatea judeţelor ar fi trebuit să se situeze între 50 şi 75%, or la noi nu se petrece aşa". Potrivit statisticii Ministerului Educaţiei, numai în 18 judeţe s-a înregistrat o promovare între 50 şi 75%: Galaţi, Ialomiţa, Brăila, Braşov, Prahova, Argeş, Călăraşi, Tulcea, Sibiu, Buzău, Dolj, Bistriţa, Teleorman, Dâmboviţa, Alba, Maramureş şi Vaslui.
Rezultatele contrazise de testul PISA
Rezultatele Bac-ului sunt contrazise inclusiv de către evaluarea făcută prin Programul PISA (Programme for International Student Assessment), prin care sunt supuşi evaluării elevi de 15 ani din 57 de ţări europene. "În 2006, când actualii elevi aveau exact 15 ani, România a ocupat locul 48 din 57 la ştiinţe, locul 50 la literatură şi locul 47 la matematică", a explicat Marian Staş, profesor de matematică.
La Bac nu se mai copiază pentru notă de trecere, se copiază pentru nota maximă
Marian Staş,
profesor de matematici aplicate, Harvard Kennedy School, SUA
"Elevii săraci sunt mai silitori"
Inspectorii din judeţele cu procente mari de promovare, precum Mehedinţi şi Suceava, susţin că notele mari se datorează faptului că elevii sunt foarte harnici la carte.
De trei ani încoace, în judeţul Mehedinţi s-au luat câte 13 note de 10. "Elevii provin dintr-o regiune defavorizată, ceea ce îi determină să fie mai interesaţi, să înveţe mai mult. Nu cred că sunt mai deştepţi, ci mult mai silitori", explică Emil Mirică, inspector adjunct de la Mehedinţi.
Acesta mai spune că a studiat cataloagele elevilor care au luat 10 la Bac, iar elevii aveau note mari şi în timpul liceului.
Unul dintre absolvenţii de nota 10 din Mehedinţi e Noel Negrea. Băiatului îi place foarte mult să citească, însă nu neglijează nici navigarea pe internet. Se consideră un copil normal, ca toţi ceilalţi. "Sunt foarte credincios şi consider că toate succesele mele se datorează unei fiinţe supranaturale, care este Dumnezeu!", ne-a precizat Noel Negrea, care e olimpic pe ţară la istorie.
Inspectorul-şef de la Suceava, Petru Carcalete, spune că locul l nu e o noutate, deoarece "din anul 2000, Suceava a fost mereu în topul judeţelor cu promovare mare". <> , a spus inspectorul.
Profesorul corector ameninţă
Profesorul Gheorghe Rădulescu (foto), cel care a identificat zeci de lucrări identice la Bac, spune că va depune plângere penală împotriva ministrului educaţiei, Cristian Adomniţei, şi a altor trei oficiali din minister.
Rădulescu a prezentat ieri o statistică din care reiese că 47% din elevii gorjeni au luat note peste nouă. (Alina Gavrilă)