De Craciun suntem victime ale marketingului
0Craciunul nu mai are de mult o incarcatura religioasa, devenind o sarbatoare comerciala. Cadourile, care initial aveau doar un substrat simbolic, au capatat valoare materiala. Totul se intampla din
Craciunul nu mai are de mult o incarcatura religioasa, devenind o sarbatoare comerciala. Cadourile, care initial aveau doar un substrat simbolic, au capatat valoare materiala. Totul se intampla din cauza politicilor de marketing ale firmelor care vor sa stimuleze consumul, considera sociologul Alfred Bulai.
- Cat din Craciun mai este sarbatoare religioasa si cat marketing?
- In primul rand, s-a produs o deplasare de la sensul de sarbatoare crestina, care nu are nici o legatura cu consumul de produse sau cu daruirea de cadouri, la un moment de top al vanzarilor, instrument esential de analiza a modului in care functioneaza o economie. Astfel, prin politici de marketing, consumul trebuie stimulat. In al doilea rand, in secolul al XIX-lea, s-a produs o trecere de la o sarbatoare crestina la o sarbatoare a copiilor. Perioada a fost extinsa la doua saptamani, ceea ce eclipseaza sarbatoarea Ajunului si a zilei de Craciun. Pentru marketing, ziua de Craciun este un dezastru, deoarece oamenii nu fac cumparaturi. Astfel, trebuie sa fortezi pregatirea Craciunului. Ceea ce s-a reusit.
- Care este istoria darurilor de Craciun?
- Cadourile au inceput sa devina un lucru important pentru sarbatoarea Craciunului in secolul al XIX-lea. Exista, bineinteles, un arhetip al cadourilor, dar cu un substrat simbolic: icoane, amulete. Acestea stau la baza cadoului modern. Cu timpul, prin politici de marketing, de la felicitari verbale se ajunge la cadouri care au valoare pecuniara. Mai mult, ideea de Sf. Nicolae, care era protectorul copiilor, care ii premia sau ii pedepsea in functie de faptele lor, trece asupra Caciunului. 90 la suta din cadourile care se ofera acum nu au nici cea mai mica legatura cu sarbatorile. Suntem victimele unor politici de marketing.
- Cand a aparut Mos Craciun si de ce este atat de atractiva aceasta sarbatoare pentru marketing?
- Mos Craciun este o inventie a secolului al XIX-lea. Culoare rosie apare la inceputul secolului al XX-lea si se stie ca ideea apartine firmei Coca-Cola. Prin marketing, chiar ideea de Mos Craciun este afectata, pentru ca sunt mai multi mosi decat populatia Romaniei. Craciunul a fost speculat de marketing, pentru ca este o sarbatoare mare, iar marketingul se centreaza pe evenimente mari. Incearca sa valorifice toate sarbatorile posibile si cele mai interesante sunt cele care deja exista in mentalul colectiv, astfel ca nu mai este nevoie de investitii. Pastele, spre exemplu, a devenit o sarbatoare in care se ofera cadouri, desi nu are nici cea mai mica legatura cu acest lucru.
- Cum influenteaza Mos Craciun credinta religioasa?
- In aceasta perioada, accentul este pus pe consum, si nu pe nasterea lui Iisus. Credinta religioasa este afectata, dar biserica nu are ce sa faca. In societatea traditonala romaneasca, Craciunul este o sarbatoare, un eveniment de grup la care participa populatia, si, atentie, nu copiii. Este un spectacol prin ceea ce fac oamenii, si nu prin ceea ce vad la televizor sau prin ceea ce mananca. Este un spectacol in sine, facut de oameni, pentru oameni.