Comandantul Belingher a condus sora "Biruintei" lui Basescu
0A fost cinci ani de zile la comanda supertancului petrolier "Libertatea", sora "Biruintei" lui Traian Basescu. A facut inconjurul lumii la carma unor "mamuti" straini si a adus, de fiecare data, nava
A fost cinci ani de zile la comanda supertancului petrolier "Libertatea", sora "Biruintei" lui Traian Basescu. A facut inconjurul lumii la carma unor "mamuti" straini si a adus, de fiecare data, nava si echipajul acasa, fara pierderi sau zile intarziere. ,Dat fiind ca Traian Basescu a ajuns seful statului, se spune acum ca fiecare comandant are in traista un baston de presedinte", zice zambind George Belingher, astazi, comandant-manager la compania "Histria Shipping Management" din Constanta, detinatoarea celui mai mare santier naval din tara.
La bord nu e democratie
A fost un tip incapatanat, iar marinaria l-a cumintit. Desi n-a vrut-o, cariera de navigator s-a dovedit a fi, in final, cea mai potrivita pentru George Belingher: "Visam sa fac Medicina, sa fiu chirurg, numai ca tata, care-a fost ofiter transmisionist in Marina Regala, m-a convins ca e mai bine pentru mine si familia mea s-o iau pe drumul acesta. Dar pentru ca eram tare indaratnic, atunci cand am picat Medicina, am optat pentru Aviatia Militara. Am fost respins insa la vizita medicala: au descoperit ca am astigmatism. Cand am intrat la Academia Navala, tatal meu a fost cel mai fericit om, marinaria fusese viata lui..." Nu regreta azi ca n-a facut ce-a vrut, regreta insa ca n-a petrecut destul timp cu familia lui. A avut insa multe alte familii pe parcursul anilor, intruchipate de echipajele pe care le-a carmuit.
Anii petrecuti la Institutul de Marina, acum Academia Navala "Mircea cel Batran", l-au schimbat enorm pe el si pe colegii lui: "Ne-a slefuit din orgoliile tipice varstei de masculi tineri si independenti. Ne-a obisnuit cu umilintele si ne-a-nvatat cum si de ce trebuie sa le acceptam. Absolventii Universitatii de Marina Civila de azi au tocmai acest handicap: se acomodeaza mai greu cu regimul de bord. Fiindca la bord nu poate fi vorba de democratie. Chiar si pe navele comerciale. E un regim autocratic. E drept, in studentia mea, pregatirea era in totalitate militarizata, un pic exagerata, dar fara abuzuri grosolane. Eram obisnuiti sa ne supunem ordinelor".
Sfarsitul "Libertatii"
"Dupa pregatirea pe nava-scoala "Mircea", dupa primul voiaj international cu nava-scoala "Neptun" - cand am primit si botezul marii - la absolvire, primesti brevetul de ofiter de marina. Astazi, daca absolventul are sansa, la inceput e angajat cadet. Daca acesta promite, in urma unui raport al comandantului de nava, cadetul poate fi angajat ofiter III. Pentru a fi comandant, trebuie sa dai apoi examen de la ofiter III la ofiter II si la ofiter I (sau secund) si apoi examen de comandant". Azi e mai usor sa obtii titlul suprem. "Cand am dat eu examen, stagiul obligatoriu era de 4 ani ca secund. Azi, cred ca se poate da examen si la 28-30 de ani. Eu l-am dat la 35, cum prevedea legea atunci". Daca superpetrolierul "Biruinta", nava la comanda careia s-a aflat Traian Basescu, mai cutreiera si azi oceanele lumii, "Libertatea", nava de suflet a lui George Belingher, a fost data la casat anul acesta, pe 29 martie. Dupa cinci ani la carma ei, pe comandant il intristeaza sfarsitul "Libertatii": "Regulile internationale au impus scoaterea ei din uz. Asa ca, vrand-nevrand, a fost vanduta ca fier vechi si dusa pe o plaja din India, specializata pentru dezmembarea navelor considerate de-acum de nefolosit. Mi s-a propus s-o duc eu pe ultimul drum, dar am refuzat! A fost o nava cu care m-am inteles... Fiindca, sa stiti, si navele au suflet... Daca te porti frumos cu ele si le respecti, te rasplatesc din plin. "Libertatea" era construita in 1981, "Biruinta", in 1984, asa ca ea mai are trei ani de viata". Astazi, ca si comandant-manager la "Histria Shipping Management", George Belingher pune-n practica un nou model de viata pentru lupii de mare de succes: 3-4 luni de zile la comanda, pe mare, 3-4 luni de zile, la managementul companiei. Se declara mandru de marinaria romaneasca si de colegii sai: "Ofiterii de marina romani sunt tot mai apreciati si cautati pe piata mondiala a shippingului. Astazi, iata ca am inceput sa construim din nou petroliere. Pe 24 noiembrie a fost, de pilda, lansata la apa "Histria Perla", de 40.000 tdw, echipata ca la carte. La inceputul carierei, eu lucram la masina de scris. Azi, avem calculatoare. Si meseria de telegrafist a disparut. Oricum a fost, oricum este, marinaria e un mediu in care eu ma simt bine. Iar din punct de vedere financiar, este o meserie de succes.
Chiar de la inceput: un ofiter III, de pilda, daca reuseste
sa fie angajat de o companie, primeste peste 2.000 de dolari pe luna".