Azotatul care a provocat catastrofa - considerat mai putin periculos decat parfumurile sau deodorantele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autoritatile doljene care efectueaza cercetarile in cazul bombei pe roti care a plecat de la Craiova si a explodat in judetul Buzau nu stiu, nici pana in acest moment, cine s-ar putea face vinovat de

Autoritatile doljene care efectueaza cercetarile in cazul bombei pe roti care a plecat de la Craiova si a explodat in judetul Buzau nu stiu, nici pana in acest moment, cine s-ar putea face vinovat de carnagiul de pe sosea. De vina pentru acest lucru este si legislatia ambigua, care i-a determinat pe transportatori sa aplice principiul "daca nu-mi este interzis, atunci este permis". Astfel ca avocatul transportatorilor implicati in accident afirma ca ei au procedat legal la efectuarea transportului-bomba. In tot acest timp, transportatorii sunt revoltati ca nu mai pot onora comenzile pentru ca nimeni nu mai stie ce autorizatii trebuie sa detina pentru a ridica azotat de amoniu de la fabrica din Craiova, iar pana la clarificarea situatiei vanzarile au fost sistate. Anchetatorii care efectueaza cercetari despre modul in care a plecat din Craiova bomba pe roti au constatat mai multe nereguli birocratice la efectuarea transportului, insa nu au putut oferi un raspuns clar despre vinovatii carnagiului de pe sosea. Asta pentru ca legislatia in vigoare este foarte ambigua si interpretabila.
Dupa lege, incarcatura de la Craiova nu era periculoasa
Conform actelor de calitate a marfii eliberate de Doljchim, ca producator, azotatul de amoniu fabricat la Craiova nu intra in categoria marfurilor periculoase pentru care trebuie intrunite anumite conditii de transport. Azotatul de amoniu fabricat la Doljchim este incadrat la categoria marfurilor periculoase la pozitia 5.1, pe o scara de la 1.0 la 9.0, si nu este obligatoriu certificat eliberat de Autoritatea Romana Rutiera. Astfel, incarcatura care a provocat un crater adanc de 9 metri, cu diametrul de 40 de metri este considerata, conform legilor romanesti, mai putin periculoasa decat parfumurile si deodorantele, care sunt incadrate la pozitia 3 ca periculozitate si pentru transportul lui este obligatoriu certificat ARR. Directorul Doljchim, Ion Gherghe, declara ca in legislatia romaneasca nu sunt prevazute conditii speciale pentru transportul de azotat de amoniu pe care unitatea sa il produce. Seful ARR Dolj, Marin Doldur, este de acord cu aceasta afirmatie, dar numai in cazul in care sunt respectate normele inscrise in certificatele eliberate de producator: "In momentul actual nu se stie sigur ce se afla in camion. S-au prelevat probe de azotat de amoniu de la locul deflagratiei si se efectueaza analize pentru a se stabili concentratia sa. Daca azotatul de amoniu avea concentratie mica, atunci putea fi transportat in conditii normale. Daca se constata, in schimb, ca avea concentratie mare, atunci era obligatoriu ca firma sa aiba licenta de executie pentru autocamionul care transporta marfa periculoasa, soferul sa fi obtinut un certificat special emis de Ministerul Transporturilor, iar camionul sa fie inscriptionat cu panouri care sa indice pericolul", declara Doldur. In Dolj, dintre cele 700 de firme de transport, numai doua detin licenta de transport marfa periculoasa, iar acestea sunt Electroputere Craiova si Fabrica de Avioane.
Pana acum, nereguli birocratice
Seful Agentiei ARR Dolj, Marin Doldur, a declarat ca verificarile efectuate pana in prezent la firma care a efectuat transportul au dus la depistarea mai multor nereguli si ca ancheta continua, caci n-ar fi exclus sa fie descoperite si altele. "Foaia de parcurs a fost emisa de Neytransport, in timp ce autocamionul care a explodat apartine SC Mihtrans Com, iar soferul era angajat al Neytransport. Firma din Piatra Neamt care trebuia sa primeasca marfa avea contract cu Mihtranscom. Celor doi transportatori li se pot anula acum toate licentele si risca sa primeasca amenzi usturatoare, pe langa masurile care vor fi dispuse de organele de cercetare, caci nu aveau voie sa faca aceste combinatii", declara Marin Doldur, seful ARR Dolj. Magistratii Parchetului de pe langa Curtea de Apel Craiova au ridicat mai multe acte de la Sucursala Doljchim a SNP Petrom care au fost trimise la Bucuresti, pentru cercetari suplimentare. Politia economica doljeana a luat si ea parte la aceasta actiune. In acelasi timp, patronii Mihtrans Com si Neytransport, Mihai Guna, respectiv Ionut Neagoe, au fost audiati mai multe ore, la Parchetul de pe langa Tribunalul Buzau, de o comisie formata din specialisti ai mai multor institutii ale statului. Avocatul celor doua societati craiovene implicate in acest incident este de parere ca nici unul dintre clientii sai nu a incalcat vreo lege: "Autoritatile nu au stabilit, inca, daca azotatul de amoniu se incadreaza in categoria substantelor periculoase sau nu. Asta si din cauza legislatiei ambigue: cea romaneasca spune ca nu, dar exista o conventie internationala, la care a aderat si Romania, care clasifica azotatul de amoniu cu grad de periculozitate 5.1. In aceste conditii, ce sa fi facut transportatorii, daca nici autoritatile nu erau hotarate?! Si daca azotatul de amoniu este substanta periculoasa, atunci Doljchimul de ce nu a inscriptionat acest lucru pe saci?", sustine avocatul Ion Petre Surdu.
Asociere exploziva a interlopilor, liberalilor si fostilor ofiteri la Dolj:
Firma Mihtrans Com - un sereleu dubios cu punct de lucru intr-un apartament
Societatea doljeana Mihtrans Com SRL de la care a plecat transportul ucigas catre judetul Buzau are legaturi atat cu lumea interlopa din Craiova, cat si cu ofiteri din structurile informative locale. Astfel, asociatul unic Mihai Guna este cunoscut ca fiind un apropiat al lui Ionut Ionel Neagoe, un dubios om de afaceri craiovean. Cei doi colaborau pana acum un an cu celebrul Ilie Puscarie, mai exact pana ca acesta din urma sa fie arestat. Dovada a prieteniei dintre Guna si Neagoe este si faptul ca masina care a sarit in aer a fost data de primul fara nici un fel de document firmei NEY Transport SRL, unde asociat unic este Neagoe. Din verificarile facute, firma Mihtrans Com are doar sediul social la adresa din comuna Giubega, dar punctul de lucru se afla intr-un apartament din Craiova. Cele 19 masini de transport detinute de firma sunt parcate intr-un spatiu inchiriat la fosta autobaza ITSAIA, la marginea orasului, pe drumul catre Filiasi. Relatia dintre Mihai Guna si Ionut Ionel Neagoe nu se opreste insa doar la colaborari de afaceri. Cei doi sunt asociati la o a treia firma, MBL Logistic Company, unde cei doi isi impart profitul. Mai departe, Neagoe este si patronul unei firme in care s-a asociat cu Stefan Marinescu, Alexandru Deaconu si Vladucu Gabriel. Stefan Marinescu este fost ofiter de politie, reprofilat pe interventii in forta cu diferite firme de bodyguarzi. Vladucu Gabriel este vicepresedinte al Camerei de Comert si Industrie Dolj, apropiat al cercurilor de finante PNL si in special al presedintelui PNL Craiova, Horatiu Buzatu.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite