Arta de a conduce maşina în mod ecologic

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Schimbarea modului de a conduce autoturismul poate duce la reducerea sensibilă a consumului de combustibil şi la micşorarea gradului de poluare a atmosferei Se caută soluţii practice

Schimbarea modului de a conduce autoturismul poate duce la reducerea sensibilă a consumului de combustibil şi la micşorarea gradului de poluare a atmosferei

Se caută soluţii practice pentru reducerea poluării. Alături de maşina cu emisii zero, să-ţi iei colegii din drum e una dintre cele mai eficiente soluţii "verzi".

Conceptul de "şofer verde" nu se referă la acei şoferi care şi-au cumpărat maşini cu poluare zero sau care îşi vând maşina şi merg cu metroul. E vorba de conducătorii auto care au maşini obişnuite, dar îşi pot manifesta dragostea faţă de natură reducând poluarea şi consumul de combustibil, precizează un articol din cotidianul britanic "The Times".

Soluţia este adoptarea unui stil responsabil de a conduce, întreţinerea maşinii într-o stare tehnică bună şi crearea unor asociaţii cu prietenii de la serviciu, astfel încât într-o maşină să meargă nu una, ci trei-patru persoane.

Cât consumă maşina?

Regula generală e că nu ne putem baza pe cifrele oferite de producători atunci când vine vorba de consumul real al autovehiculului. Nu pentru că inginerii care au proiectat maşina ar minţi, ci doar pentru că testele lor se fac în laboratoare, când motorul e nou şi pneurile sunt umflate impecabil.

Prin urmare, dacă un şofer doreşte să ştie cât îi consumă autoturismul el trebuie să-şi facă singur determinările. Drumul prost nu strică doar planetarele, dar provoacă şi consum mare de combustibil. Mai contează stilul de conducere şi starea tehnică a maşinii.

Consumul se poate reduce cu 35%!

Cu o maşină cumpărată de cel puţin doi ani, un şofer european poate economisi cel puţin 35 la sută din consumul uzual dacă îşi întreţine bine maşina şi îşi schimbă un pic obiceiurile la volan, spun cercetătorii.
Prima condiţie este reducerea consumului prin echilibrarea pneurilor. Dacă roţile sunt perfect umflate şi bine echilibrate, consumul de benzină se reduce şi se obţine, de obicei, o diminuare cu 8% a consumului de combustibil.

Încă cel puţin 10% din cantitatea de benzină se poate economisi prin reglarea motorului şi verificarea stării tehnice a maşinii măcar o dată pe an.

Restul, de 17% din consum, se va economisi prin reducerea vitezei în oraş şi rularea pe autostradă cu o viteză cât mai constantă şi cât mai apropiată de viteza de croazieră a maşinii, recomandată de producători.

"Nu trebuie să ne căutăm scuze, dar suntem datori să luăm măsuri pentru eficientizarea consumului energetic"
Stavros Dimas,
comisar european de mediu

Verde la volan

- Nu accelera în oraş! Viteza medie de 64 de km/h e ideală pentru aglomeraţie

- Nu merge încet pe autostradă! Viteza "economică" a maşinii e de obicei în jurul valorii de 120 Km/h

- Nu pune frâne bruşte! Schimbarea treptată reduce poluarea cu 6%

- Mergi la service de două ori pe an! Un motor bine reglat te ajută să economiseşti combustibil

- Ai grijă la presiunea din roţi! Roţile moi se freacă mai tare şi se consumă mai multă benzină

- Ia cu tine colegii care stau în drumul tău spre locul de muncă! Ei nu vor mai polua suplimentar mergând cu alte maşini

- Cumpără o altă maşină, mai puţin poluantă!

Cibernetizare

O mulţime de aparate de bord pot ajuta un şofer să-şi "înverzească" modul de a conduce. Unul dintre cele mai utile este cel care arată cât consumă maşina. Ori de câte ori poate, şoferul e dator să aleagă regimul de viteză care duce la un consum minim. Cel mai bun este însă computerul de bord, care calculează consumul şi propune viteza ideală în funcţie de drum.

Viteză mai mică sau mai mare?

În interiorul oraşelor, viteza medie recomandată de experţi este de minimum 50 şi maximum 64 de kilometri pe oră. Un calcul efectuat luând în considerare 20 de modele de autoturisme diferite arată că, dacă 5.000 de şoferi ar merge cu o viteză medie de 64 de kilometri pe oră, în loc de 67 de kilometri pe oră (aceasta e viteza medie reală a şoferilor din Londra, calculată cu ajutorul radarelor), s-ar emite în atmosferă 100 de mii de tone de dioxid de carbon mai puţin în fiecare an.

Pe autostradă, unde vitezele mari sunt permise, se recomandă o viteză apropiată de 120 km/h, la care motoarele au cel mai mic consum. În cartea tehnică a fiecărei maşini este notată viteza economică, numită de cele mai multe ori "viteză de croazieră".

Accelerările sau frânele bruşte nu influenţează decât prea puţin consumul de combustibil, dar strică ritmicitatea funcţionării angrenajelor şi, desigur, a motorului, fapt care poate duce la arderi de ulei ce măresc foarte mult poluarea.

Nervozitatea la volan, ambalarea motorului când maşina stă la stop sau conducerea neglijentă, care îi obligă pe alţi şoferi să facă manevre bruşte, sunt foarte dăunătoare mediului. Cercetătorii britanici spun că poluarea creşte cu aproximativ 8% dacă şoferii sunt stresaţi!

O maşină ecologică te poate scuti de probleme

Să-ţi cumperi o maşină care consumă puţin şi poluează şi mai puţin este singura soluţie inteligentă în contextul crizei carburanţilor.

Cum efectul de seră produce un lanţ întreg de dezastre la scară planetară, e limpede că statele vor restricţiona din ce în ce mai mult maşinile poluante, astfel încât şoferii să nu fie încurajaţi să le folosească. Prin urmare, schimbarea maşinii trebuie făcută cu precauţie maximă.

Pentru viitorii ani, britanicii recomandă maşinile electrice sau pe cele cu celule de combustie şi hidrogen, care au poluare zero. Acestea se descurcă bine în trafic, au demaraj acceptabil şi, în plus, în tot mai multe state s-au instalat pompe de hidrogen sau staţii de alimentare pentru acumulatori.

Ca soluţie imediată, pragul de 120 mg de dioxid de carbon pe kilometru este soluţia unanim acceptată de statele membre UE.

Maşinile care poluează mai mult trebuie să fie neapărat îmbunătăţite cu filtre, pentru că, începând din 2012, nu vor mai putea circula în multe state europene. Directiva care ar fi putut impune această limitare a fost la un pas de a fi votată, la începutul acestui an.

Motoare diesel cu biocombustibil

Maşinile cu motor diesel pot funcţiona cu amestecuri "verzi" de combustibil, realizat de obicei din motorină şi etanol sau uleiuri vegetale. Acestea, prin ardere, produc mai puţin dioxid de carbon şi sunt considerate mai puţin poluante.

Utilizarea biocombustibililor este, deocamdată, o soluţie verde, chiar dacă din cauza lor s-a declanşat criza alimentelor. Din moment ce au fost produşi, în mod cert ei pot fi utilizaţi. Etanolul şi uleiurile vor fi soluţii "verzi" încă un deceniu.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite