„Ucigaşii de iPad” – multe vorbe, puţine acţiuni. Care sunt tabletele considerate adversarii cei mai temuţi ai Apple

„Ucigaşii de iPad” – multe vorbe, puţine acţiuni. Care sunt
tabletele considerate adversarii cei mai temuţi ai Apple

1/3 1/3 Imagine   iPad nu a reuşit să fie detronat încă din postura de regină a tabletelor FOTO: Apple

Tableta iPad nu este o idee nouă, dar Apple a lansat produsul potrivit în momentul potrivit. Pariul lui Steve Jobs a creat acum doi ani o piaţă inexistentă până atunci, iar un moft s-a transformat rapid într-o necesitate. De atunci, o mulţime de companii au lansat aşa-numiţi „ucigaşi de iPad”, dar care nu au reuşit să se impună. 

Ştiri pe aceeaşi temă

Potrivit ultimelor date de pe piaţa tabletelor, publicate de firma de analiză de piaţă IDC, piaţa tabletelor este în continuă creştere. Astfel, în ultimul trimestru calendaristic al lui 2011, livrările de tablete au crescut până la 28,2 milioane de unităţi, o creştere cu 155% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. În total, în 2011 au fost vândute 68,7 milioane de unităţi, iar iPad-ul a fost regele acestei nişe. IDC a anticipat că în 2012, piaţa tabletelor va ajunge la un volum de peste 106 milioane de gadgeturi vândute.

Ce a însemnat 2011 pentru Apple şi pentru toţi „ucigaşii” săi? Ca într-un film poliţist sau ca în seria James Bond, iPad nu s-a schimbat radical, dar a păstrat avantajul în faţa adversarilor. Dotat cu un „revolver” de mici dimensiuni, iPad ţine piept rivalilor care-l urmăresc cu mitrariele şi elicoptere formate din ecrane mai mici, putere mai mare şi tot felul de avantaje.

Astfel, deşi cel mare adversar, Amazon Kindle Fire a reuşit să livreze 4,7 milioane de dispozitive pe piaţă în numai două luni de la lansare, Apple şi-a păstrat un avans considerabil, având 54,% din piaţă. Deşi poate părea puţin, faţă de momentul lansării, scăderea este normală, în condiţiile apariţiei atât de multor rivali, unii mai competitivi, alţii mai slabi. Volumele au crescut, deşi cota de piaţă a scăzut.

Primul criminal, la două luni după lansare

Momentul 27 ianuarie 2010 a însemnat crearea unei noi categorii. După cum spunea Steve Jobs, crearea unor dispozitive mai bune decât telefoanele mobile sau laptopurile în privinţa internetului, e-mail-ului şi vizualizării de video. Aşa a apărut iPad. „National Post” face o trecere în revistă a dispozitivelor care s-au autodenumit „uciaşi de iPad” sau au primit acest apelativ de la presă. Cândva un termen sexy, acesta a ajuns o banalitate.

La doar două luni, în martie 2010, a apărut primul „iPad Killer”. A auzit cineva de Neofonie WePad? Ei bine, aceasta era o tabletă de fabricaţie germană, care se baza pe sistemul de operare Android şi care a fost denumită de presă atunci „ucigaşul de iPad”. Avea un ecran de 11,6 inci, era astfel mai mare decât gadgetul Apple, avea un procesor Intel de 1,66 Ghz şi o baterie care ţinea şase ore. Presa s-a grăbit să dea în iPad, mai ales acea parte care susţinea sistemul de operare Android. „WePad bate categoric iPad la nivelul performanţelor”, spunea presa. Toţi lăudau cele două porturi USB, posibilitatea de a monta un card, prezenţa tehnologiei Flash. Ce s-a întâmplat cu WePad? A murit speranţă. iPad-ul a devenit pur şi simplu prea popular, iar la finalul lui 2010 avea aproape 90% cotă de piaţă.

Samsung mută pe tabla de şah

Un adversar puternic pe piaţa telefoanelor mobile, Samsung a fost un fenomen al pieţei de gadgeturi. De curând, sud-coreenii au devenit cea mai puternică firmă de pe piaţa telefoanelor mobile, inclusiv pentru cele clasice, de tip feature phone. În schimb, la tablete nu au impresionat niciodată, evidenţiindu-se prin procesele pe care le-a avut cu Apple, care i-a dat în judecată în mod repetat pentru că le-ar fi copiat tableta.

Pe 2 septembrie 2010, revista „Wired”, una dintre cele mai respectate din domeniu, spunea că tableta de 7 inci de la Samsung ar putea fi primul concurent serios pentru iPad. Gadgetul rula pe un Android 2.2 Froyo şi cântărea cu 50% mai puţin decât iPad-ul. În momentul apariţiei, BlackBerry încă nu-şi prezentase tableta, iar cele existente deja pe piaţă nu au putut să se compare cu iPad. Singurele încercări erau timide: WePad, Dell Streak (o aşa-zisă tabletă de 5 inci) şi JooJoo Tablet, o tabletă care a ajuns pe piaţă înaintea iPad-ului, dar cântărea dublu şi costa 500 de dolari.

Lansările de la Samsung i-au adus pe sud-coreeni pe locul secund la finalul anului, dar luptându-se cu ceilalţi producători pentru un procent de doar 15% . Ca să vă daţi seama cât de limitată era piaţa, pe locul trei se clasa Archos, care scosese cu rapiditate cinci tablete cu Android pentru a acapara piaţa. Dar calitatea lor nu era cea aşteptată. În caz că vă întrebaţi, aflaţi că în acel moment chiar şi Archos a fost denumită o companie care ar putea ucide Apple. O glumă bună, comparând calitatea tabletelor lor cu cele de la Apple sau Samsung.

Atacul BlackBerry – portabilitate, dar aplicaţii puţine

Canadienii de la Research in Motion aveau încă o piaţă constantă în cazul smartphone-urilor şi au crezut că vor avea succes şi cu BlackBerry PlayBook. Se zvonea că dispozitivul se va numi „BlackPad”, un nume ameninţător pentru Apple. Pe 25 octombrie 2010, Mike Lazaridis, şeful de la Research in Motion, a prezentat tableta la conferinţa Adobe. „Am adus tabletele la nivelul computerelor personale”, spunea Lazaridis. Spre deosebire de iPad şi WePad, PlayBook avea un ecran de 7 inci şi miza pe portabilitate. Putea fi un pariu reuşit, dar nu a fost să fie.

Cu toate acestea, gadgetul a ajuns pe piaţă abia în aprilie 2011. Criticile iniţiale au fost un mix de plusuri şi minusuri. Din păcate PlayBook era prea integrată în ecosistemul BlackBerry şi avea nevoie de un telefon pentru a sincroniza e-mail-urile şi contactele din telefon. De asemenea, lipsa aplicaţiilor native era o problemă majoră, care nu s-a rezolvat nici astăzi.

Cum au arătat cifrele pentru PlayBook? Primele estimări vorbeau despre 2,4 milioane de unităţi. Apoi, ele au fost scăzute la 800-900.000 de unităţi. În momentul anunţării rezultatelor financiare pe al doilea trimestru din 2011, BlackBerry a şocat: doar 200.000 de unităţi fuseseră vândute. În total, în 2011, Research in Motion a vândut 900.000 de unităţi.

2011 – atacul leilor flămânzi

În 2011 Apple a lansat o nouă generaţie a tabletei, un iPad mult mai subţire şi la o calitate superioară. Dar nici ceilalţi nu au stat degeaba, iar anul a fost unul extrem de important în ecosistemul gadgeturilor portabile.

S-au adus copii după toate celelalte tablete, s-au inventat tabletele cu balama, cele care rezistă în apă, care sunt mai subţiri, mai groase, care au Windows sau ultimul Android, 3.0 HoneyComb.

Motorola a fost firma care a purtat drapelul pentru ultimul sistem de operare de la Android, prin modelul Xoom. Când tableta a ajuns pe piaţă, era clar că Motorola s-a grăbit cu lansarea. Nu funcţiona Wi-FI-ul, suportul pentru Flash era si el absent, iar slotul de card nu funcţiona. Un fiasco. La finalul trimestrului doi, americanii vânduseră doar 440.000 de tablete, cifră mai dramatică, dacă ne gândim că piaţa a crescut considerabil anul trecut.

Acer a intrat pe piaţă cu tabletele Iconia, Asus a scos seria EeePad, transformată mai târziu în Transformer, iar Samsung a adus îmbunătăţiri tabletelor de 7 şi de 10 inci. Nimic nu a putut clinti Apple, chiar dacă toate cele menţionate mai sus au fost denumite „ucigaşi de iPad”. Chiar şi românii au venit la spartul târgului şi au spus că vor distruge dominaţia iPad, măcar în ţara noastră.

Vinovaţi pentru acest lucru au fost cei de la Evolio, care au prezentat modelul Neura. De data asta nu a mai fost vina noastră, a jurnaliştilor prea entuziasmaţi de perspectiva unei schimbări de clasament în categoria tabletelor, ci chiar a producătorului. Pe ecranul sălii unde s-a lansat Evolio Neura scria mare „iPad Killer”.

Cuvintele au fost mari. „Cea mai puternică tabletă PC Android” au spus producătorii. Caracteristicile erau bune: procesor Nvidia Tegra 2, 3G, HDMI şi alte accesorii, printre care şi un stylus, atât de criticat de Steve Jobs. Păcat însă că Evolio Neura nu era decât un produs chinezesc, iniţial lansat sub numele de Malata T8 şi redenumit pentru piaţa locală.

Cum arăta piaţa la final de 2011

Apple deţinea în continuare 54%, iar procentele îi fuseseră afectate de o singură mare apariţie: Amazon Kindle Fire. Tableta produsă de către retailerul online venea cu o altă strategie şi cu un ajutor uriaş din partea infrastructurii magazinului său. Astfel, în loc să imite formula de succes de la Apple ,Amazon producea o tabletă care era vândută la un preţ mai mic decât îi costa pe americani să o producă, 200 de dolari. În plus, nu avea accesorii nedorite, cum ar fi camera foto principală, dar achiziţiile media erau la dispoziţia celor care deţineau tableta.

Astfel, Amazon a ajuns la 16% cotă de piaţă, iar Samsung a ajuns până la 6%, potrivit analizelor IDC. Pe locul al patrulea s-a clasat Barnes&Noble, lanţul de librării britanic care a scos tableta Nook, cu 3,5%. Şi britanicii au primit apelativul de ucigaşi, dar tabletele lor nu au reuşit să se impună.

2012, an de cotitură pentru tablete

Anul acesta reprezintă maturizarea unei pieţe încă tinere. iPad a ajuns la a treia generaţie, iar noi producători au intrat în luptă. De asemenea, se vede o concentrare mai mare a granzilor, care încearcă să colaboreze cu producătorii pentru a scoate gadgeturi reuşite.

Microsoft a lansat Surface, un dispozitiv bazat pe Windows 8 , iar Google a prezentat Nexus 7, prima tabletă la care a colaborat cu adevărat, implicându-se în producţia sa. De asemenea, Asus a transformat un pic modelul de succes al portabilelor prin seria Transformer şi prin modelul Padfone, care este un hibrid între laptop, telefon şi tabletă. Finalul anului ar trebui să marcheze apariţia mai multor modele, Samsung tocmai anunţând că va lansa un Galaxy Note 10.1, cu stylus, iar despre Amazon se spune că va lansa aproximativ şase tablete, cu diferite dotări şi preţuri.

Ucigaşii au obosit, iar după ce Amazon a înfipt cuţitul în cota de piaţă a firmei din Cupertino, Apple s-a redresat. Potrivit IDC, în primul trimestru din 2012, Apple a ajuns la 68%, o creştere impresionantă, bazată şi pe lansarea noului iPad. De asemenea, retailerul online a coborât pe locul trei în spatele celor de la Samsung, după trecerea sezonului de iarnă şi a entuziasmului cumpărătorilor.

Cine va ucide iPad?

Probabil nimeni. Şi nu o spunem ca fani Apple, deoarece nu suntem. Dar iPad-ul va muri de la sine, în momentul când Apple va decide să îşi schimbe linia de produse şi să adopte o altă filosofie. Piaţa va creşte în continuare, iar estimările vorbesc despre un viitor cu tablete, nu cu PC-uri. Dar epoca ucigaşilor a trecut. O piaţă extinsă înseamnă şi că diferenţele dintre producători se vor micşora. Android va profita de Jelly Bean 4.1, iar în toamnă se vor lansa aproximativ 20 de noi tablete cu Windows 8.

Ca să vă faceţi o imagine finală a ecosistemului în care iPad reuşeşte să se păstreze pe primul loc, vom enumera numărul de tablete scoase la vânzare pe Amazon: 220 în total. 160 cu Android, 54 cu Windows şi cinci tipuri de iPad.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările