Apel catre Guvernul Romaniei pentru a contracara mafia generalizata din industria alcoolului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Scrisoare adresata domnului Mihai Tanasescu, ministrul Finantelor Publice, de catre Organizatia patronala a industriei alcoolului si bauturilor alcoolice GARANT

"GARANT isi exprima, si cu aceasta ocazie, deosebita apreciere asupra profesionalismului si fermitatii actiunilor Ministerului Finantelor Publice pentru promovarea intereselor economice ale Romaniei. De asemenea, GARANT este deschis adoptarii rapide a tuturor masurilor care pot accelera procesul integrarii Romaniei in structurile economice ale Uniunii Europene, in conditiile prezervarii investitiilor romanesti existente. In industria alcoolului si bauturilor alcoolice s-au investit in Romania, din 1990 pana in 2002, peste 250 milioane de dolari. In prezent, industria noastra se afla intr-o situatie extrem de critica, practic in pragul colapsului, ceea ce va antrena o serie de consecinte economice si sociale foarte grave. Datorita fiscalitatii excesive, in prezent, doar 25% din productia de alcool si bauturi alcoolice se realizeaza in cadru legal. GARANT a realizat o serie de studii si a determinat o relatie matematica intre evolutia fenomenului evazionist si cresterea fiscalitatii. Va prezentam alaturat o analiza succinta vis-a-vis de implicatia directa a unei impozitari excesive si nerealiste: Conform surselor oficiale: Institutul National de Statistica Roman, Trade Organisation si Trade Interviews Canadian, consumul real al Romaniei in domeniul bauturilor spirtoase pentru anul 2001 a fost de 1,7 milioane hl echivalent alcool, cu un consum mediu pe cap de locuitor de 7,7 l/an si care se pastreaza aproximativ constant in ultimii 10 ani. In anul 2001, din totalul de 180 de fabrici de alcool existente in Romania, s-au autorizat la Ministerul Finantelor Publice 89 de fabrici care au produs legal 441,7 mii hl alcool. Rezulta o productie legala de 25,9%, adica DEZASTRU. Dar iata evolutia si indicatorii acestei ramuri economice incepand cu anii 1996-2001:In urma acestui studiu se pot trage urmatoarele concluzii: 1. Interdependenta totala intre valoarea accizei si productia legala. O bautura alcoolica care cuprindea in anii 1998-2000 impozite si taxe de peste 85% (220 ecu) a devenit prohibitiva (scumpa), mult peste puterea de cumparare a romanului, si, in consecinta, imediat o mare parte a agentilor economici au trecut in economia subterana (pentru a se alinia la cerintele pietei) si au inceput sa vanda produse ieftine (evazioniste), dar, atentie, "foarte proaste" calitativ, cu efecte devastatoare asupra organismului uman. 2. Necesitatea ca, in mod obligatoriu, politica de impozite si taxe din Romania sa fie corelata cu veniturile pe cap de locuitor (~ 120 EUR/cap locuitor/luna). 3. Inregistrarea unor pierderi foarte mari la bugetul de stat (accize, TVA, CAS, somaj etc.) si, de asemenea, pierderi mari ale agentilor economici care lucreaza legal. 4. Societatile care lucreaza legal au avut, in medie, peste 50% din an portile inchise, cu oameni trimisi acasa in somaj sau concedii fara plata. 5. Cresterea alarmanta a economiei subterane in aceasta ramura, ceea ce a initiat un fenomen generator de "coruptie" in structurile locale sau chiar centrale ale administratiei statului. 6. Orientarea consumatorului roman spre bauturi ieftine (evazioniste) si proaste calitativ, cu efecte incalculabile asupra sanatatii umane. Ce este mai surprinzator este faptul ca in urma unor analize si controale efectuate la Imprimeria Nationala in anul 2001 s-au eliberat cu 43% mai multe banderole pentru bauturi spirtoase decat alcoolul produs legal. Deci unde este alcoolul si unde s-au aplicat banderolele? Dorim sa va precizam ca aceste banderole sunt "inscrisuri de valoare" si ar trebui sa aiba acelasi regim ca si bancnotele. De altfel, si in anii 1999-2000 a disparut o cantitate de 6 tone hartie de banderole cu care s-au fabricat banderole pentru circa 200 milioane sticle de bauturi spirtoase vandute ilegal. Banderole false se gasesc la liber in orice piata din Bucuresti si din alte orase ale tarii. Iata asadar situatia in care ne aflam si se afla ramura noastra economica. In situatia acestei mafii generalizate, institutia dumneavoastra impune accize insuportabile si nerealiste. De altfel, concluziile sunt mult mai numeroase, avand multiple implicatii directe sau indirecte, impunandu-se, in continuare, masuri de redresare si normalizare a activitatii noastre: 1. Revenirea la nivelul de accizare din anii 1996-1997 (echivalent 30-40 EURO/hl), avand in vedere ca in acea perioada activitatea noastra economica se desfasura aproximativ normal; 2. Desfiintarea si inchiderea definitiva a producatorilor neautorizati sau a celor care s-au facut vinovati de evaziune fiscala. Nu se pot creste accizele conform cerintelor Fondului Monetar International pe o piata in care se produce 25% legal si 75% la negru, deoarece efectele sunt tocmai inverse scopului de normalizare a mediului de afaceri; 3. In contextul problemelor deosebit de grave prezentate mai sus, GARANT impune tiparirea banderolelor intr-o tara din Uniunea Europeana (Germania, Franta etc.) din urmatoarele motive: a) Cu exceptia Italiei, in Uniunea Europeana nu se aplica banderole pe bauturi, deci sunt inutile utilizarea lor in aceste tari. b) Exigenta si rigurozitatea productiei din punct de vedere cantitativ. c) Existenta posibilitatii tehnice de aplicare a unor elemente de siguranta pe banderole imposibil de falsificat. 4. Pregatirea Legii Atrepozitarii si promovarea acesteia intr-o perioada de aproximativ 6 luni pentru eliberarea presiunii producatorilor de taxe si apropierea colectarii acestora catre consumator. Aceasta lege functioneaza cu rezultate foarte bune in Uniunea Europeana. 5. Avand in vedere obligativitatea dotarii cu aparate de marcat a agentilor economici care comercializeaza bunuri, sa se creeze in aproximativ 6 luni mecanismul de colectare a accizei de la agentii economici care comercializeaza bunuri supuse accizarii (acolo unde detailistul nu este obligat sa aiba aparat de marcat, principiul se aplica angrosistului). Principiul ar fi absolut corect, avand in vedere faptul ca acciza este prin definitie o taxa de consumatie si deci, in mod normal, trebuie suportata de consumator. Pe de alta parte, producatorul, fiind eliberat de presiunea accizelor (in special a majorarilor de intarziere care apar datorita neincasarii in timp a productiei), nu ar mai fi tentat in aceeasi masura sa lucreze fara documente de livrare. GARANT are nevoie de sprijinul tuturor institutiilor nationale si internationale pentru a stopa extinderea fenomenului evazionist si proliferarea mafiei alcoolului. Singura solutie pentru a preintampina acest dezastru economic si social o reprezinta nu doar inghetarea procesului de crestere a accizelor, ci reducerea acestora la valoarea existenta in anii 1996-1997 (la 30-40 EURO/hl), pana cand nivelul veniturilor romanilor se va apropia de cel al cetatenilor Uniunii Europene. Romania are nevoie, in prezent, de masuri ferme care sa conduca la cresterea eficientei economice pornind de la un principiu realist si verificat practic in toate economiile nationale performante: corelarea procentuala a taxelor cu nivelul veniturilor. In vederea solutionarii problemelor foarte grave cu care se confrunta aceasta ramura economica, va stam la dispozitie cu toata experienta si priceperea noastra."

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite