Agentiile de turism ameninta Tarom ca-si va pierde clientii
0Agentiile de turism au intrat in razboi cu Taromul. Reprezentantii acestora in Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) au anuntat ieri ca isi vor directiona clientii catre companiile aeriene
Agentiile de turism au intrat in razboi cu Taromul. Reprezentantii acestora in Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) au anuntat ieri ca isi vor directiona clientii catre companiile aeriene straine. Motivul este reducerea comisionului acordat de Tarom pentru biletele vandute prin agentii, de la 9 la suta la 7 la suta. Dupa atentatele din 11 septembrie 2001, numarul pasagerilor a scazut si multe dintre agentii lucreaza cu profit minim. In aceste conditii, ANAT sustine ca decizia Tarom va aduce o scadere foarte mare a castigurilor revanzatorilor de bilete de avion, care distribuie 80 la suta din biletele companiei. Primele pierderi au fost deja inregistrate la biletele de Revelion, al caror pret a fost calculat in functie de comisionul de 9 la suta. Termenul foarte scurt in care masura stabilita de Tarom a intrat in vigoare (21 de zile) este considerat ilegal de catre ANAT, care afirma ca reglementarile internationale prevad un termen minim de 90 de zile pana la aplicarea unei astfel de decizii. Singura solutie care le ramane agentiilor este sa isi indrume clientii catre companiile aeriene straine, care acorda comision mai mare. "Chiar daca vrea clientul sa zboare in Honolulu, n-o sa-i mai putem recomanda ruta cea mai scurta si cea mai ieftina, ci pe aceea din care ne ies noua bani", a afirmat presedintele ANAT. Deja, in Transilvania, multe agentii lucreaza cu Malev, compania aviatica ungara, intrucat considera ca are preturi mai mici si servicii mai bune. In plus, clientii din vestul Ardealului prefera sa ia avionul de la Budapesta, distanta fata de Bucuresti fiind mai mica. La Cluj, agentiile au semnat deja un acord care stabileste ca vanzarea oricaror bilete de avion se va face exclusiv la tarifele brute ale companiilor aeriene. Ramane de vazut daca Oficiul Concurentei nu va sanctiona aceasta intelegere monopolista. Avantajate sunt, in acest caz, companiile care ofera preturi mai mici, iar dezavantajati sunt clientii, care nu mai pot spera intr-o reducere acordata de agentie. De partea cealalta, TAROM afirma ca masura luata nu va afecta nici clientii, nici agentiile de turism. Decizia nu este ilegala, mentioneaza comunicatul de presa al companiei, neexistand un termen fix de notificare prealabila. "Noi consideram 30 de zile ca fiind un timp rezonabil", spune TAROM, care isi argumenteaza demersul prin alinierea la piata europeana, unde aceeasi masura luata acum cativa ani nu ar fi dus la concedieri, ci, dimpotriva, la eficientizarea si diversificarea activitatilor de turism furnizate de agentii. Nici companiile aeriene straine nu sunt prea impresionate de amenintarile vanzatorilor de bilete. In ultimul timp, British Airways, Swiss si din ce in ce mai multe alte companii urmeaza exemplul Taromului, scazand comisionul.