Campania „Atingeri Nedorite”: 40.450 de beneficiari. Fetele, victime principale ale abuzului
040.450 de copii şi 10.000 de adulţi sunt beneficiarii celor 2.000 de activităţi preventive desfăşurate în România în cadrul campaniei de prevenire a agresiunilor sexuale asupra minorilor „Atingeri Nedorite”. Fetele sunt principalele victime ale abuzului.

Potrivit unui comunicat de presă, 53,2% dintre cazurile înregistrate la Telefonul Copilului 116111, solicitanții au fost copii. Ei au beneficiat de consiliere psihologică în vederea reechilibrării emoţionale, prevenirea agresiunii sexuale şi informare cu privire la campanie.
Campania „Atingeri Nedorite” a fost iniţiată şi implementată de Poliţia Română şi Asociaţia Telefonul Copilului, cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România, semnată de agenţia de comunicare integrată Mercury360, în perioada 16 noiembrie 2021 - 31 mai 2022.
„Eforturile noastre comune de a sprijini campania de prevenire a agresiunii sexuale asupra copiilor au demonstrat, încă o dată, impactul şi eficienţa unei abordări integrate.
Reunindu-ne forţele cu colegii şi partenerii noştri din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române şi ai Asociaţiei Telefonul Copilului, am arătat cât de important este să oferim o voce celor care nu se pot apăra singuri şi să punem la dispoziţie mecanisme de raportare care să permită tinerilor vulnerabili să se facă auziţi sau să le dea curaj adulţilor să vorbească în numele acestora.
Această campanie a ajuns la un număr impresionant de oameni şi, pe viitor, mulţi dintre ei vor duce mai departe acest mesaj împotriva atingerilor nedorite, a abuzului şi a violenţei. Rămânem la fel de dedicaţi angajamentului nostru faţă de aceste iniţiative de conştientizare, care completează eforturile noastre comune în domeniul investigativ şi reprezintă un element cheie al cooperării noastre bilaterale în domeniul aplicării legii”, a declarat adjunctul Interimar al Şefului Misiunii SUA, Shane Dixon.
Peste 9.000 de vizualizări s-au înregistrat, lunar, pe platforma online dedicată copiilor https://www.116111.ro/AtingeriNedorite/, care prezintă informații despre recunoașterea unui caz de agresiune sexuală, sfaturi de prevenire, explicații despre impactul psihologic asupra victimei și exemple de cazuri consiliate de Asociația Telefonul Copilului (editate pentru respectarea anonimatului).
Potrivit Poliţiei Române, rezultatele vizate şi obţinute ale campaniei de prevenire a agresiunilor sexuale asupra minorilor „Atingeri Nedorite” au fost reprezentate de creşterea nivelului de informare al copiilor, părinţilor şi publicului larg asupra necesităţii implicării în prevenirea şi combaterea acestui tip de abuz, respectiv creşterea gradului de conştientizare a efectelor negative ale acestuia, precum si încurajarea raportării şi solicitării serviciilor de informare şi consiliere oferite prin intermediul liniei europene de asistenţă pentru copii Telefonul Copilului 116111.”
„Campania Atingeri Nedorite şi-a atins obiectivul. Şi nu o spunem noi, poliţiştii, ci o spun cifrele. Din analiza infracţiunilor de agresiune sexuală cu victime minori realizată la nivelul Institutului de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, a rezultat faptul că majoritatea acestora au fost săvârşite de autori cunoscuţi, multe fiind comise în mediul familial.
Prin mesajele transmise, am reuşit să convingem adulţii care cunoşteau cazuri de agresiune sexuală asupra unor minori să vină şi să raporteze, iar acest lucru ne motivează să continuăm activitatea pe această linie. Au fost situaţii în care victimele au fost agresate în mod repetat de acelaşi autor, ani la rând, până când au luat decizia de a sesiza. Cazurile neraportate nu înseamnă că faptele nu se petrec, ci ele pot avea urmări foarte grave, la nivelul întregii comunităţi, dacă nu luăm măsuri. Nu este uşor, dar credem că doar împreună putem găsi soluţii astfel încât copiii noştri să crească într-o societatea sănătoasă.
Mulţumim partenerilor noştri, Asociaţia Telefonul Copilului, pentru sprijinul acordat în consilierea victimelor şi familiilor acestora, precum şi Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România, fără de care demersul nostru nu ar fi avut ecou”, a spus directorul Institutului de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, comisar-şef de poliţie Sorin Stănică.
Infracțiunile sexuale asupra minorilor au crescut cu 30%
Printre beneficiarii celor 2.000 de activități s-au aflat 40.450 de copii și 10.000 de adulți, iar direcțiile de acțiune au vizat responsabilizarea părinților/tutorilor legali asupra obligației de a ocroti minorii sub toate aspectele, creșterea gradului de informare al minorilor și cadrelor didactice asupra acestui tip de abuz și responsabilizarea specialiștilor din structurile de asistență socială asupra consecințelor abuzurilor sexuale.
Numărul sesizărilor privind infracțiunile de agresiune sexuală asupra unui minor au crescut cu aproximativ 30%, pe perioada implementării campaniei, prin raportare la aceeași perioadă a anului 2021.
„Copiii victime ale agresiunii sexuale au nevoie de mult curaj ca să vorbească despre abuzurile la care au fost supuși, cu atât mai mult cu cât constatăm cu îngrijorare tendința de scădere a vârstei victimelor, în peste 75% dintre cazurile înregistrate la Telefonul Copilului 116111 acestea având vârste cuprinse intre 6 si 12 ani.”, a declarat Cătălina Surcel, director executiv al Asociației Telefonul Copilului.
Peste 86% dintre victime au fost fete
În urma cazurilor înregistrate de Asociația Telefonul Copilului, în perioada noiembrie 2021 – mai 2022, 86,5% dintre victimele abuzului sexual au fost fete si 13,5% băieți. Aproximativ 75% dintre copiii supuși agresiunii sexuale au provenit din familii nucleare, iar 15% dintre aceștia din familii monoparentale, respectiv familii extinse.
Agresorii copiilor au fost:
- 29,8% unul dintre părinți sau concubinul/concubina unuia dintre părinți,
- 49,3% alți membri ai familiei extinse, 20,9% persoane necunoscute.
În doar 15% dintre cazurile înregistrate, situația era cunoscută de către o altă persoană (părinți, familia extinsă, prieteni), acestea având loc în urmă cu mult timp, cu caracter continuu.
În 53,2% dintre cazurile înregistrate la Telefonul Copilului 116111, solicitanții au fost minori, iar în 46,8%, solicitanții au fost persoane adulte (vecini, cunoștințe sau membri ai familiei extinse). În situațiile în care solicitantul a fost minor, acesta a beneficiat de consiliere psihologică, în vederea reechilibrării emoționale, prevenirea agresiunii sexuale, informare cu privire la campanie, solicitările de intervenție fiind efectuate preponderent de către adulți.
116 111 este linia europeană de asistență pentru copii, gestionată în România de Asociația Telefonul Copilului şi Orange Romania Communications. Apelul către Telefonul Copilului 116 111 este oferit gratuit de Orange Romania Communications din rețelele Orange, Telekom și Vodafone.