
Conform spaţiului dedicat pe site-ul edu.ro Strategiei naţionale de educaţie parentală 2018-2025 propuse de Guvernul PSD, se aşteaptă observaţii, sugestii propuneri până la data de 10 iulie 2018 pe adresa de e mail dezbateripublice@edu.gov.ro (care a înlocuit adresa iniţială claudia.teodorescu@edu.gov.ro).
Cine este interesat poate trimite pe ambele adrese de e-mail (pentru siguranţă) sugestii şi propuneri; prezint aici punctul meu de vedere în dezbaterea publică.
…
În atenţia Ministerului Educaţiei Naţionale:
Subsemnatul Cătălin Sturza, faţă de conţinutul proiectului supus dezbaterii
publice „Strategia naţională de educaţie parentală 2018-2025”, vă rog să luaţi
în considerare următoarele:
- Solicit
ca din cuprinsul strategiei să fie eliminată orice referire care tinde să facă
o judecată de valoare cu privire la preferabilitatea unei convingeri sau
viziuni (de tip progresist, ideologic, în direcţia „teoriei genului”) în
dauna alteia (de tip conservator, creştin sau „tradiţionalist”) asupra lumii,
familiei sau educaţiei.
- Art.
29 alin 6 din Constituţia României recunoaşte părinţilor dreptul fundamental de
a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror
răspundere le revine (art. 29 alin. 6 din Constituţie), iar libertatea gândirii
şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu pot fi îngrădite
sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie ori să
adere la o credinţă religioasă, contrare convingerilor sale (art. 29 alin. 1
din Constituţie). Art. 14 alineatul 3 din Carta Drepturilor Fundamentale a
Uniunii Europene prevede dreptul părinţilor de a asigura educarea şi instruirea
copiilor lor potrivit propriilor convingeri religioase, filosofice şi
pedagogice, iar art. 2 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru
Apărarea Drepturilor Omului prevede dreptul părinţilor de a asigura această
educaţie conform convingerilor lor religioase şi filosofice.
- De
aici rezultă obligaţia de neutralitate a Statului faţă de diferitele opţiuni,
opinii şi convingeri privitoare la valorile centrale ale educaţiei şi familiei;
Statul şi funcţionarii săi nu au nici un temei prin care să se pună în poziţia
de a stabili ce e bine şi ce e rău, ce e greşit şi ce e just în materie de
opţiuni conservatoare sau „tradiţionaliste” pe de o parte, sau progresiste sau
ideologice, pe de altă parte. Statul are obligaţia de a se abţine de la a
impune sau favoriza propriul său model ideologic.
- Pe ce bază îşi arogă Guvernul României
calitatea de a decreta că viziunea conservatoare, creştină sau „tradiţionalistă”
asupra familiei e rea, învechită şi trebuie abandonată şi că ar fi nevoie de o
„nouă cultură familială”? Pe ce bază se
auto-supra-situează actualul Guvern PSD în poziţia de a decreta că cei care
avem opţiuni conservatoare, creştine sau „tradiţionale” privind familia şi
educaţia greşim şi pe ce bază îşi arogă dreptul de a ne „corecta”?
- Dacă nu trebuie să pornim de la „modele
unice considerate ideale”, cum spune Strategia aflată în dezbatere publică pe
site-ul MEN, de ce ni se impune ideea
unui alt model unic considerat ideal, adică „cel nou”, ideologic, avut în
vedere de actualul Guvern PSD?
- Impunând
ca singură validă şi dezirabilă o anumită opţiune (cea „înnoitoare”,
„progresistă”, „diversă”, ideologică) nu obţii „diversitate”, ci uniformitate;
diversitatea rezultă din coexistenţa mai multor puncte de vedere şi modele
concurente în societate; şi din neutralitatea Statului faţă de ele.
- Solicit,
aşadar, ca toată Strategia să fie regândită prin eliminarea oricărei
presupoziţii care descalifică convingerile conservatoare, creştine şi
„tradiţionaliste” despre familie şi pe cei care ni le însuşim şi care stabileşte
ca unic model valid modelul „progresist”, „divers”, în direcţia ideologiei de
gen, etc, cu încălcarea obligaţiei de neutralitate a Statului.
- Solicit
eliminarea oricărei prezumţii implicite sau explicite că aceste cursuri de
educaţie parentală ar trebui să fie obligatorii pentru părinţi. Reeducarea
părinţilor după un model ideologic impus de Stat este o caracteristică a
societăţilor totalitare, societăţi care au în cea mai înaltă măsură tendinţa de
a interveni în viaţa
privată a individului şi a familiei şi chiar de a manipula şi controla conştiinţele
oamenilor.
- Solicit
eliminarea asumării de către Stat a rolului de supra-educator şi a oricăror
intenţii de a promova vreo concepţie sau viziune despre lume în dauna alteia,
fie că vorbim despre diversitate, fie că vorbim despre „revizuirea” (!)
stilurilor parentale din perspectiva relaţionării cu copiii şi înlăturării
„stereotipiilor de gen” (?!).
- Statul
nu are dreptul de a ne impune opiniile sale, ci obligaţia de a le respecta şi
sluji pe ale noastre.
În
concluzie, solicit eliminarea din proiectul de strategie a ideii că ar trebui
promovate „noile ideologii în domeniul protecţiei copilului” şi că ar trebui
eliminate „mentalităţile conservatoare”, ori că ar trebui „regândit un sistem
de valori ale familiilor”. Sau decretarea ca fiind anacronică a opţiunii
ataşamentului faţă de „valorile care s-au transmis tradiţional şi pe care le
consideră ca fundamentând modele valide de relaţionare intrafamilială”. De
asemenea, solicit eliminarea ideii că ar fi nevoie de „stimularea interesului
pentru o nouă cultură familială”; solicit eliminarea ideii că aceste cursuri ar
trebui să fie obligatorii pentru părinţi; solicit renunţarea la „promovarea
diversităţii” – diversitatea se obţine lăsând libere opţiunile diverse şi liber
asumate ale oamenilor, nu impunând un model unic ca valid, fie el şi „divers”. Solicit, în sfârşit, eliminarea oricărei idei, prezumţii şi forme de acţiune care aduc atingere
libertăţii de conştiinţă, libertăţii religioase şi care reprezintă o imixtiune
în viaţa privată a individului; şi solicit renunţarea la „revizuirea stilurilor
parentale din perspectiva relaţionării cu copiii şi înlăturării stereotipiilor
de gen”.
Sau, şi mai bine, solicit retragerea completă a Strategiei
de educaţie parentală şi regândirea acesteia în conformitate cu principiul
neutralităţii Statului, cu toate punctele de mai sus, şi cu ethosul şi valorile
acestui popor.
Cât despre proiectul educării părinţilor
prin cursuri de parenting, apreciez că, dincolo de obligaţia Statului de a nu
impune cu valoare referenţială un anumit model şi mod de a vedea lucrurile,
avem de a face cu o alocare imensă de resurse – peste 290 milioane de lei numai în primul an – pentru un scop
lipsit de utilitate (tipul înrădăcinat din primii ani de relaţionare
părinte-copil nu se modifică structural prin cursuri săptămânale de parenting)
şi de legitimitate (nu e îndreptăţit Guvernul să decreteze că modelul ideologic guvernamental este cel just). Şi, ţinând cont de realităţile româneşti, chiar
de eficienţă.
Consider
că aceste sume ar trebui mai degrabă alocate în direcţia rezolvării
numeroaselor probleme actuale cu care se confruntă infrastructura educaţională
a României şi nu în direcţia reeducării părinţilor şi copiilor deopotrivă, după
o ideologie de Stat.
Cu speranţa că veţi da curs acestor
solicitări,
Cătălin
Sturza