Principiul proporţionalităţii aplicării sancţiunii şi cazierul contravenţional  implementat de ANPC

Principiul proporţionalităţii aplicării sancţiunii şi cazierul contravenţional  implementat de ANPC

Sursp foto  Facebook ANPC

Art. 21 alin. (3) din OG nr. 2/2001 prevede, în dispoziţiile sale, criteriile de individualizare a sancţiunii contravenţionale aplicate, criterii generale ce trebuie avute în vedere de agentul constatator cu ocazia aplicării sancţiunii. Criteriile sunt avute în vedere şi de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, care a introdus, de la 1 septembrie, cazierul contravenţional.

Mai exact, sancţiunea se aplică în limitele prevăzute de actul normativ şi trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvârşite, luând în calcul împrejurările în care a fost săvârşită fapta, de modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, de scopul urmărit, de urmarea produsă, precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului şi de celelalte date înscrise în procesul-verbal.

Agentul constatator optează, mai întâi, pentru una dintre cele trei tipuri de sancţiuni principale prevăzute de art. 5 din OG nr. 2/2001 - amendă, avertisment sau munca în folosul comunităţii.  Ulterior  are loc individualizarea propriu-zisă a sancţiunii prin stabilirea  cuantumului, respectiv duratei sancţiunii, ţinând cont de criteriile  art. 21 alin. (3).

Agentul constatator va avea în vedere şi cazierul contravenţional 

Sunt reguli de bază care se aplică în cazul tuturor contravenţiilor, indiferent de actul normativ care le stipulează, iar după ele funcţionează şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, care aplică măsuri menite să îmbunătăţească actul de control, să asigure şi să întărească abordarea unitară a acestuia la nivel naţional şi să împiedice încălcările repetate ale operatorilor economici, odată cu implementarea, de al 1 septembrie 2019, a cazierului contravenţional.

„În acord cu hotărârile pronunţate de către instanţele de judecată, în cauzele din domeniul protecţiei consumatorilor, ce au în vedere principiul proporţionalităţii aplicării sancţiunii, conform căruia „ dacă operatorul economic a mai fost sancţionat anterior cu avertisment se au în vedere şi circumstanţele personale ale contravenientului”, sens în care, se poate aplică sancţiunea cu amendă contravenţională. La stabilirea sancţiunii, în cazul în care se constată că pentru aceeaşi abatere operatorul economic a mai fost sancţionat cu avertisment, agentul constatator va avea în vedere cazierul contravenţional precum şi aplicarea eventualelor sancţiuni contravenţionale complementare”, anunţă site-ul ANPC.
 
Ffilmarea şi fotografierea în cadrul actului de control devin obligatorii, doar cu informarea comerciantului

Instrumentrul numit cazierul contravenţional funcţionează de la 1 septembrie 2019 şi permite identificarea operatorilor economici şi a faptelor pentru care s-au aplicat deja sancţiunea avertismentului, astfel încât la o nouă încălcare, această să nu mai fie repetată. 

„Experienţa dobândită în cadrul controalelor realizate de către comisarii ANPC în decursul timpului a arătat că probele (foto şi video) obţinute în aceste situaţii au fost esenţiale în câştigarea unor procese în instanţă, în baza proceselor verbale de constatare a contravenţiei încheiate cu această ocazie. ANPC respectă prevederile legale în ceea ce priveşte legislaţia în vigoare modificând procedura de control prin luarea unor măsuri legale necesare pentru a asigura că filmarea şi fotografierea în cadrul actului de control devin obligatorii, doar cu informarea comerciantului, şi fără a i se solicită acestuia un acord prelabil în vedere preconstituirii de probe”, explică ANPC.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: