Povestea navei care i-a găzduit pe regele Ferdinand, pe regina Maria, dar şi pe Nichita Hruşciov şi Gheorghiu-Dej

Povestea navei care i-a găzduit pe regele Ferdinand, pe regina Maria, dar şi pe Nichita Hruşciov şi Gheorghiu-Dej

sursa: C.M

În portul Galaţi se află cea mai veche navă cu zbaturi din lume care încă mai funcţionează. Vasul de pasageri a avut oaspeţi de seamă pe regele Ferdinand, regina Maria, generalul Averescu, iar în 1959 pe liderii comunişti Nikita Hruşciov şi Gheorghe Gheorghiu Dej

Ştiri pe aceeaşi temă

În dreptul Palatului Navigaţiei din Galaţi este ancorată lângă un ponton nava „Tudor Vladimirescu”. Vasul este decanul de vârstă al flotei fluviale române şi funcţionează de 166 de ani. A prins toate evenimentele importante ale statului român: Unirea Principatelor, Independenţa, perioada comunistă şi Revoluţia din decembrie 1989.

Vasul a fost construit în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, la şantierele navale “Granzdanubius” de lângă Budapesta, iar primul său nume a fost “Croaţia”. Era un remorcher cu zbaturi şi propulsie cu abur, dotat cu o maşină cu abur de ultimul tip pentru acea vreme. 

Asupra anului de constucţie, 1854, încă mai planează anumite incertitudini deoarece nu au fost cercetate în amănunt documentele de arhivă care să ateste ferm anul construirii acestei nave, după cum povestesc istoricii.

Aflată în dotarea trupelor austro-ungare în prioada Primului Război Mondial, aceasta şi-a făcut cu prisosinţă datoria, iar după anul 1919, nava a intrat în patrimoniul autorităţilor române ca pradă de război, numele fiindu-I schimbat în „Sarmisegetuza.”

 Imediat după aceea a intrat în Şantierul Naval de la Turnul Severin unde remorcherul a devenit navă de pasageri, dobândind următoarele caracteristici principale: lungime - 59,44 m, lăţime-7,50 m, pescaj -1,70 m, viteză-18, 5 km/h. Astfel a intrat în clasa de pasagere fluviale a căror propulsie este asigurată de zbaturile acţionate de maşinile cu aburi cu dublă expansiune, o raritate în transporturile navale contemporane.  

Printre pasagerii celebrii care au făcut croaziere la bordul acestei nave au fost regele Ferdinand şi Regina Maria, mareşalul Gheorghe Averescu, regele Carol al II-lea şi principele Mihai. 

În anul 1923, în urma unor modernizări şi reamenajări, nava cu abur şi zbaturi “Sarmisegetuza” a fost rebotezată, primind denumirea de “Grigore Manu”, cel care pusese bazele Flotei Fluviale din România. Vasul circula pe relaţia Sulina-Turnu-Severin, cu punct de oprire şi portul Galaţii. În perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, “Grigore Manu” este transformat în navă sanitară, aducând şi răniţi din zona Odessa la spitalele din Galaţi.

 ”După cea de a doua conflagraţie mondială, vasul a intrat în atenţia ruşilor spre a fi confiscat. Se pare că alura sa înfierbânta minţile, căci după ce a fost cerută ca pradă de război de către români, iată că, după cel de-al Doilea Război Mondial, sovieticii o doreau. Legendă sau adevăr, se spune că partea română i-a convins pe ruşi că vasul este foarte vechi şi nu mai poate suporta sarcinile de transport ale momentului”, spune Marius Mitrof.

 A fost rebotezată “Tudor Vladimirescu”, în anul 1954, şi refăcută complet în şantierul naval de la Orşova, păstrându-se doar corpul, maşina cu abur, vinciu ancorei şi zbaturile, restul fiind modernizat şi reamenajat după planurile inginerilor S.Geafer, C.Lita şi E. Boshitz. 

„Modificările esenţiale aduse au mărit simţitor capacitatea de transport pe punte şi în saloane, vasul putând transporta 250 de pasageri într-o cursă, iar sălile de restaurant situate la pupa şi la prova, asigurau servitul mesei pentru 170 de turişti într-o singură serie. Vasul Tudor Vladimirescu a făcut o cursă de protocol de grad zero, în 1959, când la bordul său poposise liderii comunişti Nichita Hrusciov şi Gheorghe Gheorghiu Dej, delectându-i cu plăcerile navigaţiei cu zbaturi”, poveşteşte Mitrof.        

A transportat turişti din Marea Britanie, Germania şi America

Nava începea să-şi construiască o reputaţie excelentă în lumea turistică occidentală care o aprecia pentru deschiderile largi ale punţilor şi pentru dispoziţia inspirată a volumelor şi utilitătilor. 

Între anii 1965-1981, decanul de vârstă al flotei fluviale române a parcurs aproximativ 200.000 km, transportând peste 240.000 călători. Nava putea adăposti un număr de 250 de turişti, putea servi 170 de turişti la o singură serie şi avea 26 de dormitoare. Turişti din Marea Britanie, Franţa, Germania veneau deseori în România tocmai pentru a se plimba cu acest vas în Delta Dunării în perioada mai –septembrie şi de-a lungul Dunării în celălalte perioade ale anului.

„Nava activa în Delta Dunării din luna mai până în luna septembrie, trasportând turişti din Marea Britanie, Germania şi America pe ruta Tulcea-Maliuc-Crişan şi retur. De asemenea, facea curse de o zi, cu intrare pe Dunărea Veche şi cu staţionare la ancoră. Oferea turiştilor servicii de servire a mesei cu prepararea acesteia la bordul navei”, spune Marius Mitrof.

 

                                    

De la glorie, la declin : Bătrâna navă a fost dusă în Parcul Rece

După Revoluţie, nava este folosită ca restaurant plutitor şi mai are ieşiri ocazionale pe Dunăre. În prezent, nava Tudor Vladimirescu aparţine Navrom, este ancorată în portul Galaţi, participă la parade şi poate fi închiriată contra cost.

„În anul 1989, vaporul de patrimoniu se afla în custodia Casei Pionierilor din portul dunărean Orşova, în perfectă stare de funcţionare. După 1990, dezinteresul ori goana după obţinerea unor profituri mari şi imediate, au trecut în plan second bătrâna navă. În anul 1994, a fost scoasă pe mal şi dusă la Parcul Rece, parcul de epave de la ostrovul Chiciul, unde a fost lăsat fără multe dintre piesele originale, Tot în acel an şi-a pierdut şi clasa de navigaţie acordată de Registrul Naval Român. Ca un bolnav aflat pe patul de moarte, la începutul lunii septembrie 1999, la portul CNFR Navrom din fata Palatului Navigaţiei din Galaţi, a fost ancorat pasagerul "Tudor Vladimirescu”, spune Marius Mitrof .           

  

Ministerul Transportului, prin Secretarul de Stat de atunci, Aleodor Frâncu şi conducerea companiei Navrom, au decis să înceapă proiectul de restaurare şi conservare ale vasului cu zbaturi “Tudor Vladimirescu”. Proiectul de reabilitare a vasului a fost realizat încă din 1997 şi a costat 40.000 USD, iar necesarul pentru realizarea lucrarilor efective era estimat la aproape un milion de dolari.

Nava se prezenta într-o stare jalnică: vopsea coşcovită, saloanele cu geamurile sparte şi lambriurile smulse, punţile putrede. Singurele elemente care par a fi scăpat furiei timpului au fost corpul navei, cu îmbinări nituite şi compartimentul maşini, care a fost prădat de hoţi, în perioada în care vasul a stat în Parcul Rece. Maşina de propulsie cu abur verticală, cu dublă expansiune şi cilindri oscilanţi, unicat în lume, a scăpat de urgia hoţilor.

După restaurare, conform proiectului, nava urma să funcţioneze ca muzeu. De asemenea, se dorea introducerea ei, în perioada sezonului estival, în circuitul turistic intern şi internaţional. Martor de peste un secol şi jumătate al istoriei dunărene, pasagerul „Tudor Vladimirescu” a fost refăcut în anul 2003, de Compania Navigaţie Fluvială Navrom Galaţi, fără a se păstra stilul de epocă.

 În prezent, nava Tudor Vladimirescu este ancorată în portul Galaţi, participă la parade şi poate fi închiriată contra cost. 

„Teoretic, oricine poate închiria nava Tudor Vladimirescu pentru o plimbare pe Dunăre, dar preţul de pornire şi costul orei de marş prezentate celor interesaţi de către reprezentanţii firmei sunt descurajante. În majoritatea timpului, cea mai veche navă cu zbaturi din lume se află acostată la pontonul NAVROM, aflat în dreptul Palatului Navigaţiei din Galaţi. Rare sunt ocaziile în care porneşte în marş pe Dunăre, putând fi admirată în toată splendoarea sa. Din cauza transformărilor şi a înlocuirilor pieselor, ceea ce a mai rămas original din vechea navă nu constituie suficient punctaj pentru clasarea acesteia în Tezaur”, afirmă Mitrof.

Vă recomandăm şi: 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările