Propaganda eficientă începe devreme: canalele pentru copii din Rusia difuzează clipuri violente, în care arată că Ucraina este duşmanul

Propaganda eficientă începe devreme: canalele pentru copii din Rusia difuzează clipuri violente, în care arată că Ucraina este duşmanul

Imaginile de propagandă stalinistă îl arătau deseori pe „liderul neînfricat” care ocrotea viitorul patriei

Printre desene animate, copiii care urmăresc canalul rusesc „Zâmbetul copilului”, au putut urmări şi un clip video care, sub titlul „Într-o zi viaţa noastră s-a schimbat”, ruşii răspândesc ideea că Ucraina este duşmanul, sub slogane precum „Salvaţi cetăţenii Donbasului de armata ucraineană”.

Ştiri pe aceeaşi temă

Clipul, produs de animatorul Alex Balaşov împreună cu zeci de copii, arată armata ucraineană bombardând regiunea Donbas. Producătorii ar fi plecat din Donbass în timpul operaţiunilor antitero, iar acum locuiesc într-un centru de plasament temporar din regiunea Rostov din Rusia, transmite radiosvoboda.org, citat de publika.md.
 
Folosirea canalelor de desene animate în scopuri propagandistice a devenit o adevărată practică de manual a Kremlinului. În urmă cu câteva luni, Filea, eroul emisiunii „Noapte bună, copii!”, anunţa că are de gând să se alăture armatei pentru a apăra Rusia. 
 
Desenele animate similare din spaţiul mediatic rusesc servesc ca un instrument de manipulare ideologică, susţine Vladimir Kmetik, directorul canalului ucrainean pentru copii Maliatko TV. Prin acestea, Rusia nu face altceva decât să-şi continue  tradiţia de propagandă sovietică, saturând cu ideologii toate sferele vieţii cetăţenilor săi, spune Kmetik. 
 
 
Cu ajutorul unor agenţii de ştiri precum Russia Today şi Ruptly, Kremlinul încearcă să schimbe modul în care lumea percepe Rusia. Şi a avut foarte mult succes: Vladimir Putin a câştigat războiul propagandistic în faţa Ucrainei, iar Vestul este divizat, notează jurnaliştii „Der Spiegel”.
 
Ruptly este o agenţie de ştiri care oferă conţinut exclusiv video. Are sediul în Berlin, iar din biroul redactorului şef se vede clădirea Reichstag, scrie „Der Spiegel”.  
 
La prima vedere, nu este evident că Ruptly este, de fapt, Kremlin TV. Pe lângă discursurile lui Putin, în arhiva postului există numeroase alte clipuri, de la Pussy Riot până la arestarea membrilor opoziţiei din Rusia. Când vine însă  vorba despre estul Ucrainei, platforma de ştiri oferă aproape în exclusivitate clipuri video care sunt favorabile susţinătorilor proruşi ai „Republicii Populare Doneţk”, înfiinţată de separatişti. Tot aici găseşti şi extremişti de dreapta precum britanicul Nick Griffin sau neamţul Olaf Rose, ideolog afiliat Partidului Naţional Democratic, grupare neonazistă cunoscută, care instigă ura faţă de Uniunea Europeană şi politicile Ucrainei. 
 
De la înfiinţare, Ruptly a încheiat 14 abonamente şi a avut peste 200 de clienţi, printre care şi companii germane din domeniul audiovizualului, atât „publice cât şi private”, spune Ivan Rodionov, redactorul şef al platformei, citat de publicaţia săptămânală „Der Spiegel”. 
 
Lupta pentru Ucraina se poată prin mijloace diverse - cuvinte aspre şi diplomaţie blândă, cu gaze naturale, arme şi servicii de informaţii. Dar poate că instrumentul cel mai important folosit de Moscova este reprezentat de internet, ziare şi televiziune, inclusiv jurnalişti aşa-zişi neutri şi intelectuali trimişi în întreaga lume pentru a propaga poziţia Kremlinului. 
 
„Ne aflăm în mijlocul unui război propagandistic neîntrerupt”, spune Andrew Weiss, vicepreşedintele pentru studii în cadrul Carnegie Endowment for International Peace, un think tank foarte influent din Washington. Weiss consideră că propagandaa este una dintre cele mai importante unelte folosite de Rusia la nivel de politică externă. 
 
Moscova nu are planuri doar pe termen scurt, ci încearcă să influenţe opinia pe termen lung pentru a crea „un discurs alternativ în ţările vestice de asemenea”, spune Margarita Simonyan, redactor-şef al postului în limba engleză RT, fost Russia Today, care deţine şi agenţia de ştiri video Ruptly. 
 
Anual, Kremlinul investeşte aproximativ 100 de milioane de euro pentru finanţarea organizaţiilor de presă rusă din afara ţării, tocmai pentru a influenţa opinia publică în Vest. Acest efort explică parţial de ce Vladimir Putin s-a adresat direct germanilor în discursul despre anexarea Crimeei. Punând accent pe faptul că Rusia a sprijinit procesul de reunificare a Germaniei, el le-a cerut nemţilor să sprijine reunificarea Rusiei cu Peninsula Crimeea. 
 
Iar politicile Rusiei vizavi de diseminarea informaţiilor sunt considerate mai mult decât satisfăcătoare, spune o sursă de la Kremlin jurnaliştilor germani. „Poate că am câştigat războiul din Georgia în 2008, dar am pierdut de departe lupta propagandistică împotriva Americii şi a Vestului. Graţie RT şi internetului, însă, acum reuşim să reducem această distanţă”, spune un oficial sub protecţia anonimatului.  
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările