Anul şcolar se deblochează. Ce îi aşteaptă pe elevi din 8 noiembrie
0Cursurile şcolare vor fi reluate de luni, 8 noiembrie. Chiar dacă încă nu se ştie la ce incidenţă vor trece elevii în online, ministrul Educaţiei a anunţat ferm că aceştia vor da mai puţine teze anul acesta. Vestea proastă este că se scurtează vacanţele
Şcoala va reîncepe lunea viitoare, pe 8 noiembrie, după două săptămâni de vacanţă forţată, în contextul pandemiei. „Două săptămâni de vacanţă a fost maximum care poate fi recuperat. Pe 8 noiembrie, şcoala va începe. Vom avea consultări cu autorităţile sanitare şi vineri vom anunţa cum se vor deschide şcolile”, a afirmat Sorin Cîmpeanu. Potrivit acestuia, nu se va ajunge în niciun caz în situaţia în care dacă în jumătate de ţară rata de infectare va fi scăzută, fără cazuri de infectare în şcoli, şcolile să nu poată funcţiona cu prezenţă fizică.
Teze la Română şi Matematică la gimnaziu
Acesta a adăugat că Ministerul Educaţiei a decis reducerea numărului de teze pe care elevii le vor susţine în acest an şcolar. Mai exact, în gimnaziu, elevii vor da în loc de 3 teze, 2 teze. „Cu prezenţă fizică. Iar la liceu, numărul se va reduce de la 4 la 3”, a anunţat Cîmpeanu.
Totodată, ministrul pare să fi renunţat şi la ideea că teza este ultimul bastion în calea de a decide relevanţa notelor, anunţând că aceasta va avea acum o pondere mai mică în raport cu oricare dintre notele pe care elevul le va primi. „Dacă avem două note şi teză cu 25%, înseamnă că fiecare notă va avea o pondere de 37%, înseamnă mai mult decât nota la teză”, a explicat ministrul.
Potrivit oficialului, tezele vor putea fi susţinute începând din 6 decembrie, iar cadrele didactice vor putea stabili perioada optimă pentru susţinerea acestora. „Cei care nu vor putea să susţină tezele fizic, din motive independente de voinţa lor, acest lucru se va putea face după revenirea la şcoală, chiar dacă revenirea va fi în semestrul doi”, a explicat Cîmpeanu.
De asemenea, pentru acei elevi din şcolile în care, din cauza ratei de infectare ridicate, nu se vor putea susţine tezele cu prezenţă fizică, susţinerea acestora se va putea face după revenirea la şcoală faţă în faţă.
Cîmpeanu a precizat că elevii din învăţământul gimnazial şi liceal ar urma să reînceapă şcoala, după vacanţa de iarnă, în 3 ianuarie, faţă de 10 ianuarie, aşa cum era iniţial, iar grădiniţele şi învăţământul primar pot începe pe 10 ianuarie. Ministrul a mai spus că stabilirea structurii anului şcolar este atributul ministerului, nu al elevilor şi nici al părinţilor.
Ce se întâmplă cu testele de salivă
Cât priveşte testarea elevilor pentru depistarea infecţiilor cu SARS-CoV-2, Cîmpeanu a spus că are asigurări de la Oficiul Naţional pentru Achiziţii Centralizate că de săptămâna viitoare, pe un calendar stabilit pe loturi, testele pe bază de salivă vor ajunge în şcoli. „Având în vedere că procedura de administrare a acestor teste este mult mai simplă, îmi exprim încrederea în responsabilitatea părinţilor, cadrelor didactice, cu privire la utilizarea acestor teste. Mai mult decât atât nu pot garanta pentru milioane de elevi şi părinţi”, a mai spus ministrul.
Elevii cer suspendarea tezelor pe semestrul I
Consiliul Naţional al Elevilor, CNE, îi cere însă ministrului să păstreze vacanţa de iarnă aşa cum era iniţial. Reprezentanţii elevilor susţin că cererea are la bază o consultare adresată elevilor, profesorilor şi părinţilor, în contextul declaraţiilor privitoare la modificarea structurii anului şcolar 2021-2022 din cauza vacanţei de două săptămâni impuse în perioada 25 octombrie - 5 noiembrie.
„Din peste 60.000 de răspunsuri, peste 80% din repondenţi au declarat faptul că nu îşi doresc scurtarea vacanţei de iarnă şi prelungirea semestrului I începând cu data de 3 ianuarie 2022, considerând că această modificare ar destabiliza foarte mult întregul proces educaţional. De asemenea, aproximativ 90% dintre elevi, profesori şi părinţi sunt de părere că nu este oportună susţinerea tezelor pentru semestrul I, cu atât mai puţin după vacanţa de iarnă, în condiţiile în care semestrul va fi fost deja fragmentat de două ori, fără posibilitatea acoperirii întregii programe şcolare”, se arată într-un comunicat al CNE.