România, Georgia şi Azerbaidjan au semnat un acord pentru transportul gazelor lichefiate în UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Georgia, Azerbaidjan şi România au semnat astăzi, la Tbilisi, un acord privind înfiinţarea unei companii mixte de proiect pentru noua rută de transport al gazelor azere către Uniunea Europeană, prin România şi Georgia, proiect denumit AGRI (Azerbaidjan - Georgia - Romania Interconnector).

Practic, gazele vor fi transportate din Azerbaidjan la ţărmul georgian al Mării Negre, unde vor fi lichefiate şi încărcate pe vase speciale. La Constanţa va fi construit un terminal de regazeificare, de unde resursele vor fi transportate spre Europa prin conductele Arad-Szeged şi Giurgiu-Ruse.

La reuniunea de astăzi din capitala Georgiei au participat ministrul român al Economiei, Adriean Videanu, ministrul azer al Energiei, Natig Aliyev, şi omologul lor georgian Alexander Khetaguri.

Potrivit agenţiei azere de presă Trend, cele trei părţi au convenit ca noua companie mixtă să fie înfiinţată în 30 de zile. Acţionarii vor fi companiile Romgaz Mediaş, SOCAR (Azerbaidjan) şi GOGC (Georgia).

„Această entitate se va ocupa de asigurarea finanţării proiectului şi de realizarea studiilor de fezabilitate", a declarat Alexander Khetaguri.

„Acesta este un proiect foarte important şi va diversifica sursele de gaze pentru Europa. Considerăm că diversificarea rutelor de aprovizionare cu petrol şi gaze spre Europa sunt problemele cele mai urgente în prezent", a spus, la rândul său, oficialul azer.

Totodată, Videanu a subliniat importanţa accesului de gaz azer în Europa. „România intenţionează să joace un rol activ în acest proces, iar acest proiect se încadrează în această politică", a arătat ministrul român.

Compania de proiect va avea sediul la Bucureşti

La mijlocul lunii aprilie, cei trei miniştrii au semnat, la Bucureşti, memorandumul care dă undă verde înfiinţării unei companii de proiect, cu sediul în România, care va realiza studiul de fezabilitate al acestui proiect.

Prin noua rută vor putea fi transportate până la 12 miliarde de metri cubi de gaze, respectiv cât întreaga producţie anuală medie a României. „Două miliarde de metri cubi ar putea fi utilizate doar pentru consumul României", a spus secretarul de stat pe probleme energetice, Tudor Şerban, arătând că investiţia s-ar putea ridica la 2-4 miliarde de euro.

Gata înainte de Nabucco

Întrebat dacă noua rută de trasport al gazelor are şanse să devină operaţională înainte de conducta Nabucco, estimată să fie pusă în funcţiune peste patru ani, ministrul Economiei, Adriean Videanu a răspuns: „Din punctul meu de vedere, da. Este proiectul cel mai rapid şi unul dintre cele mai eficiente din coridorul sudic prin care sunt aduse resurse caspice în Europa".

Ministrul a precizat, totodată, că România va face lobby la forurile de conducere ale Uniunii Europene pentru ca acest proiect să devină o prioritate a blocului comunitar.

România are în pregătire studiul de fezabilitate al unui terminal de gaze naturale lichefiate la Constanţa, cu fonduri de la Agenţia pentru Comerţ şi Dezvoltare din Statele Unite. La fel, Georgia se pregăteşte pentru dezvoltarea unei astfel de capacităţi.

Unirea celor două capacităţi printr-o rută de transport cu vase speciale, denumite metaniere (foto), ar însemna, pentru România, poziţionarea nu doar pe ruta resurselor caspice spre Europa, ci şi pe harta mondială a terminalelor de lichefiere a gazelor, considerate a fi tehnologia de viitor pentru facilitarea transportului de gaze spre ţările energofage.

Diversificarea rutelor

„Acest moment este unul istoric", a punctat ministrul azer al Energiei, Natig Aliyev, referitor la semnarea memorandumului trilateral. „Azerbaidjanul acordă o importanţă deosebită acestui proiect şi am venit cu intenţii foarte serioase", a arătat Aliev.

Importanţa cu care Azerbaidjanul priveşte acest proiect este reliefată şi de faptul că, pentru prima dată în istoria sa, acceptă ca o companie de proiect să aibă sediul în altă ţară.

Aliyev a arătat că rezervele Azerbaidjanului, care va fi furnizor şi pentru conducta Nabucco, ar permite o exploatare la nivelurile actuale timp de cel puţin 100 de ani.

„Vrem să diversificăm rutele de transport al gazului, este unul dintre cele mai importante aspecte. Această propunere a României (proiectul AGRI - n.r.) este o orientare complet nouă", a mai spus Aliyev.

Pentru Azerbaidjan, noua rută ar însemna ocolirea Turciei, cu care relaţiile comerciale au început să se răcească în ultima perioadă.

În prezent, în lume există 24 de terminale de lichefiere a gazelor şi 75 de capacităţi pentru regazeificare.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite