Statul va rezilia astăzi contractul cu Bechtel. Ce şanse mai are Autostrada Transilvania, unul dintre cele mai controversate proiecte publice

Statul va rezilia astăzi contractul cu Bechtel. Ce şanse mai are Autostrada Transilvania, unul dintre cele mai controversate proiecte publice

Din cei 415 kilometri ai Autostrăzii Transilvania, doar 52 de kilometri au fost finalizaţi  FOTO ADEVĂRUL

Cel mai controversat proiect dezvoltat pe bani publici, exclusiv din fonduri guvernamentale, este de departe Autostrada Transilvania (Braşov-Borş), rezultat al unui contract extrem de păgubos pentru România, încheiat cu constructorul american Bechtel. Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, a declarat însă, la sfârşitul săptămânii trecute, că astăzi va fi reziliat contractul cu americanii de la Bechtel.

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură a arătat la finele săptămânii trecute că mai erau de discutat ultimele detalii privind rezilierea acordului şi că suma despăgubirilor către constructor a fost deja stabilită, urmând să fie comunicată oficial tot astăzi. 
 
La 12 mai, Şova a afirmat că rezilierea contractului cu Bechtel este „o chestiune de zile“ şi că suma pe care o mai are de plătit statul român „va fi o surpriză plăcută“. La rândul său, premierul Victor Ponta a declarat recent că, în cazul companiei americane Bechtel, „probabil vor mai fi nişte milioane“ pe care statul român va trebui să le plătească pentru a putea rezilia contractul încheiat pentru construcţia Autostrăzii Braşov-Borş. „Acum, cu Bechtel, probabil că vor mai fi nişte milioane ca să putem să reziliem contractul“, a spus Ponta. Declaraţia a fost susţinută în contextul unei discuţii legate de rectificarea bugetară din 2013, programată pentru vara acestui an. 
 
În 2011, statul datora companiei Bechtel suma de 90,4 milioane de euro (fără TVA), reprezentând facturi neachitate din perioada 2009-2010. 
 
Proiectul Autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în acest an. 
 
Pe teren, motoarele utilajelor au pornit, oficial, la 16 iunie 2004. De atunci până în prezent, statul a cheltuit deja cele două miliarde de euro estimate iniţial pentru întreaga autostradă, care va avea o lungime totală de 415 kilometri, dar de construit s-au construit doar 52 de kilometri. Dacă ar fi să aplicăm regula de trei simplă, în condiţiile în care 12% din lungimea totală au „înghiţit“ două miliarde de euro, am putea ajunge la concluzia că pentru 100% ar fi nevoie de peste 16 miliarde de euro.
 
Ministrul Dan Şova a mai spus că singura posibilitate pentru continuarea proiectului este parteneriatul public-privat sau concesiunea, adăugând că probabil va fi utilizată a doua variantă. 
 
Şova a adăugat că a discutat cu patru-cinci companii de construcţii mari la nivel internaţional interesate să participe la acest proiect, iar după încheierea contractului cu Bechtel va fi realizat un nou studiu de trafic, care să ilustreze situaţia actuală pe respectivul traseu. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: