Fondurile mutuale vor să îşi creeze reţele de agenţi de vânzări

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lipsa culturii investiţionale şi condiţiile impuse de CNVM privind conţinutul materialelor publicitare sunt piedici majore în dezvoltarea fondurilor mutuale Pentru societăţile de

Lipsa culturii investiţionale şi condiţiile impuse de CNVM privind conţinutul materialelor publicitare sunt piedici majore în dezvoltarea fondurilor mutuale

Pentru societăţile de administrare a fondurilor de investiţii (SAI), care nu sunt afiliate unor bănci, distribuţia unităţilor de fond reprezintă una dintre problemele majore. Aceasta în primul rând din cauză că, spre deosebire de SAI-urile băncilor, ele nu au în spate reţeaua de filiale şi sucursale prin care să-şi "promoveze" fondurile. În plus, restricţiile impuse de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (CNVM) în ceea ce priveşte conţinutul materialelor publicitare fac ca reclamele să fie foarte "seci" şi neatractive.

Majoritatea SAI-urilor independente au încheiat contracte de distribuţie cu una sau mai multe bănci. Cu toate acestea însă, reprezentaţii respectivelor societăţi spun că tot vânzarea directă a unităţilor de fond, adică la sediul SAI-ului, dă cele mai bune rezultate. "În general, în industria fondurilor mutuale, distribuţia este o problemă. Noi am încheiat contracte cu Banca Transilvania, Bank Leumi, iar în câteva săptămâni vom începe şi distribuţia prin unităţile Băncii Comerciale Române", a declarat, pentru Adevărul, Eugen Voicu, preşedintele societăţii de administrare a investiţiilor Certinvest. Desigur, rămâne în continuare o problemă, căci în cadrul băncilor nu există persoane specializate care să prezinte mecanismul de funcţionare şi avantajele respectiv dezavantajele investiţiei în fonduri mutuale. "Cred că CNVM are un rol foarte important în dezvoltarea industriei fondurilor mutuale. Dacă ni s-ar permite vânzarea unităţilor de fond prin intermediul agenţilor piaţa ar creşte semnificativ", afirmă Cosmin Păunescu, director general la KD Investments România.

Tinerii, cei mai atraşi de investiţiile în unităţi de fond

"În prezent, poate cel mai important aspect la care trebuie lucrat este educarea populaţiei în ceea ce priveşte investiţia pe piaţa de capital şi mecanismele de funcţionare ale acesteia", afirmă Eugen Voicu. Dovada în acest sens este şi faptul că, în perioadele în care dobânda a fost real negativă, deşi logic ar fi fost ca populaţia să se îndrepte spre fondurile mutuale, acest lucru nu s-a întâmplat. "Românii nu au apetit pentru fondurile mutuale. Anul trecut spre exemplu, deşi activele fondurilor mutuale au crescut cu 90%, numărul investitorilor a înregistrat un avans de numai 10%", a declarat, pentru Adevărul, Walter Blaj, director general adjunct în cadrul societăţii de administrare a investiţiilor, Globinvest.

"Profilul investitorilor care se îndreaptă spre fondurile mutuale este reprezentat de persoane tinere, în jur de 30 de ani, care nu au fost afectate de "scandalul" de la FNI", precizează Cosmin Păunescu. Problema este însă că, cel puţin pentru moment, cei care doresc să investească pe piaţa de capital preferă plasamentele la bursă. "Odată cu maturizarea BVB, probabil tot mai mulţi îşi vor orienta atenţia spre fondurile mutuale", afirmă Păunescu.

Reclama tv la fonduri nu a atras mulţi investitori

Grupurile bancare care au şi societăţi de administrare a fondurilor mutuale au apelat în ultimele luni la metode ingenioase de atragere a investitorilor spre fondurile pe care le gestionează. Astfel este cazul Bancpost, Raiffeisen Bank şi BCR. Acestea au creat produse hibrid, mai exact cei care făceau plasamente de o anumită sumă în unităţi de fond, aveau posibilitatea să constituie un depozit bancar cu o dobândă mai bună.

SAI-urile independente nu beneficiază însă de această nişă. Iar soluţia cu promovarea prin mass-media, cel puţin până acum, nu a avut rezultatele dorite. "În toamna anului trecut am derulat o campanie tv, însă rezultatele, reflectate în creşterea numărului de investitori, au fost sub aşteptări şi totodată sub nivel din anul anterior", precizează Voicu. La rândul său, Cosmin Păunescu precizează că, anul trecut, campaniile de promovare nu au avut rezultatele din anii trecuţi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite