Vânzarea autoturismelor pe benzină şi motorină, interzisă din 2035 în UE. Reacţia sectorului auto şi a companiilor aeriene

Vânzarea autoturismelor pe benzină şi motorină, interzisă din 2035 în UE. Reacţia sectorului auto şi a companiilor aeriene

Foto: Arhivă Adevărul

Planul Comisiei Europene de a interzice vânzarea autoturismelor noi diesel şi pe benzină, începând din anul 2035, nu este o soluţie raţională, a transmis, miercuri, Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

La rondul său, Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian (IATA) transmite că noile taxe pe care executivul comunitar doreşte să le impună acestui sector sunt contraproductive pentru sustenabilitatea sa, relatează agenţiile AFP şi EFE, preluate de Agerpres.
 
Potrivit sursei citate, pentru atingerea obiectivului de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% faţă de anul 1990 şi obţinerea neutralităţii climatice în anul 2050 în UE, Comisia Europeană a propus miercuri un pachet ambiţios de măsuri, între care se regăsesc creşterea costurilor pentru emisiile de CO2 generate de încălzire, transporturi şi industrie, taxarea combustibililor destinaţi transporturilor aeriene şi navale, interzicerea din anul 2035 a comercializării autoturismelor noi diesel şi pe benzină, etc.
 
„Interzicerea unei tehnologii nu este o soluţie raţională în acest stadiu'', a reacţionat Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). „Toate opţiunile, inclusiv motoarele termice foarte eficiente, hibridele şi vehiculele alimentate cu hidrogen trebuie să joace un rol către neutralitatea climatică'', consideră asociaţia. 
 
În acelaşi context, preşedintele ACEA, Oliver Zipse, care de asemenea conduce compania germană BMW, a cerut „instituţiilor UE să se concentreze mai degrabă pe inovaţie decât pe impunerea sau interzicerea unei tehnologii anume''.
 
La rândul său, directorul general al Asociaţiei Internaţionale a Transportului Aerian (IATA), Willie Walsh, a avertizat că noile „taxe vor devia din sectorul aerian bani care ar putea fi folosiţi pentru reducerea emisiilor prin înnoirea flotelor şi adoptarea de tehnologii curate''. 
 
„Aviaţia este angajată faţă de reducerea emisiilor de carbon şi nu avem nevoie de măsuri persuasive sau punitive'', a indicat Walsh.
 
Pachetul de măsuri propus miercuri de Comisie, denumit 'Fit for 55', schiţează arhitectura legală a transformării energetice şi climatice a UE. Acesta va fi negociat cu statele membre şi cu Parlamentul European, proces care ar putea dura circa doi ani, notează Reuters.
 
La rândul său, Peter Gattaz, preşedintele confederaţiei afacerilor europene, a declarat că, deşi direcţia generală anunţată de UE este una corectă, diavolul se află în detalii.
 
„Trebuie să găsim un echilibru între ambiţia climatică şi provocările economice şi tehnologice. Vom fi foarte vigilenţi, în ceea ce priveşte, de exemplu, coerenţa între diferite măsuri legislative pentru a evita dubla reglementare a industriei europene.
 
De asemenea, este necesar să se asigure o distribuţie echitabilă a eforturilor în societate. În ultimii 15 ani, industria europeană şi-a redus deja emisiile cu aproape 35%", a declarat Peter Gattaz, care a mai făcut apel la decidenţii politici ai UE pentru ca aceştia să îşi intensifice eforturile în favoarea unui mediu de afaceri previzibil, care să permită întregii industrii europene să facă investiţiile necesare pentru decarbonizare.
 
Thomas Reynaert, director executiv al A4E (asociaţia europeană a companiilor aeriene), a precizat că propunerile prezentate de Comisia Europeană vor avea un impact transformator asupra sectorului aviatic.
 
„Aşteptăm cu nerăbdare să colaborăm cu factorii de decizie politică pentru a ne asigura că companiile aeriene îşi pot îndeplini angajamentele, în acelaşi timp asigurându-ne că şi autorităţile de reglementare îşi vor face treaba. În final, trebuie să menţinem transportul aerian la preţuri accesibile tuturor cetăţenilor”, a spus Reynaert. 
 
Dintr-o perspectivă mai nuanţată, Peter Adrian, preşedintele DIHK ( Asociaţia Camerelor Germane de Comerţ şi Industrie), a spus că „economia europeană poate atinge aceste obiective numai dacă companiile rămân competitive, atât pe piaţa internă a UE, cât şi în ceea ce priveşte exporturile. Pachetul legislativ "Fit for 55" oferă multe oportunităţi. Dar arată, de asemenea, cât de solicitantă este tranziţia către neutralitatea climatică”.
 
„Sistemul reformat de comercializare a cotelor de emisii va creşte semnificativ presiunea pentru procesele de producţie cu emisii reduse şi pentru produsele eficiente din punct de vedere energetic. În unele industrii, totuşi, procesele de producţie ecologice nu sunt încă disponibile sau sunt departe de a fi profitabile.
 
Prin urmare, preţurile ridicate acolo unde există emisii de CO2 sunt sustenabile numai dacă în acelaşi timp se acordă compensaţii pentru companiile care sunt afectate în mod special”, a mai spus Peter Adrian.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările