Activele Statului vrea să plătească 38 milioane de lei păgubiţilor FNI

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bugetul de venituri şi cheltuieli din acest an al Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) prevede plata către creditorii FNI a sumei de 38 milioane lei.

Suma este prevăzută în bugetul de venituri şi cheltuieli pe 2017 al Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului. Cheltuielile totale vor fi de 46 milioane de lei, din care 4 milioane de lei cu dizolvarea voluntară şi lichidarea societăţilor comerciale, inclusiv remunerarea administratorilor speciali şi contribuţiile aferente angajatorului.

Suma este menţionată în nota de fundamentare a proiectului supus dezbaterii publice pe site-ul instituţiei, potrivit căruia există „sume plătite efectiv cumpărătorilor pentru despăgubiri acordate în urma procesului de privatizare şi valorificare, precum şi obligaţii de plată stabilite prin titluri executorii, conform dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, cu modificările şi completările ulterioare, stabilite prin titluri executorii, în sumă de 38.160 mii lei, pentru despăgubiri creditori FNI, despăgubiri acordate în urma procesului de privatizare şi alte obligaţii de plată stabilite prin sentinţe”.

AAAS estimează că veniturile totale vor fi de 60.000.000 lei, în acest an, din care 18,82 mil. lei din activitatea de valorificare, 41,17 milioane de lei din privatizare şi administrare a participaţiilor statului, în special veniturile din operaţiuni de capital, respectiv venituri din penalităţi pentru nerespectarea obligaţiilor asumate prin contractele de vânzare-cumpărare de acţiuni şi venituri estimate a se încasa din recuperarea creanţelor proprii stabilite prin sentinţe.

Cheltuielile ocazionate de procesul de privatizare şi valorificare sunt suportate din venituri proprii şi vor fi, în anul 2017, de 46 milioane de lei. Dintre acestea, cheltuielile cu evaluarea activelor debitorilor din portofoliu în vederea executării silite a acestora, cheltuielile pentru rapoarte de evaluare în procesul de privatizare şi postprivatizare pentru expertize, cauţiuni, evaluări în litigii, onorarii executori judecătoreşti, documentaţii pentru obţinerea avizului de mediu, precum şi alte asemenea cheltuieli au fost estimate la suma de 350 de mii de lei.

Cheltuielile de publicitate sunt estimate la 305.000 de lei, pentru vânzarea prin licitaţie a bunurilor executate silit, precum şi cheltuieli efectuate cu publicarea anunţurilor de privatizare în presa scrisă centrală, locală şi internaţională.

Asistenţa juridică, 3,24 milioane de lei

Proiectul de buget al AAAS prevede cheltuieli legate de plata asistenţei juridice pentru reprezentarea în instanţele de judecată, plata onorariilor pentru consultanţi, agenţi de privatizare sau firme de avocatură şi cele pentru pregătirea şi realizarea privatizării societăţilor comerciale şi valorificarea activelor statului, în sumă de 3,24 milioane de lei. Din această sumă, 3 milioane de lei sunt destinate plăţii onorariilor consultanţilor, asistenţă juridică, cheltuielile cu traduceri, legalizări, cheltuieli DHL, etc., aferente litigiilor aflate pe rolul instanţelor de judecată (cca. 9.125 de dosare, din care 5.000 dosare pe contencios valorificare şi privatizare şi 4.125 dosare de insolvenţă, de lichidări voluntare şi dizolvări de drept conform Legii nr. 85/2006, Legii nr. 137/2002 şi Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare), precum şi cheltuieli cu punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti cu element de extraneitate şi reprezentare în faţa instanţelor arbitrale internaţionale.

Bugetul prevede alte cheltuieli de privatizare şi valorificare în sumă de 240.000 de lei şi costuri implicate de dizolvarea voluntară şi lichidarea societăţilor comerciale estimate la 4 milioane de lei. 

Aceste cheltuieli le cuprind pe cele cu remunerarea administratorilor speciali şi contribuţiile aferente angajatorului, în baza contractelor de mandat încheiate cu administratorii speciali care reprezintă interesele AAAS în societăţile comerciale din portofoliu intrate în faliment, conform Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenţei şi alte cheltuieli de administrare şi conservare a patrimoniului societăţilor comerciale aflate în procedura de lichidare voluntară, conform Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 şi Legii nr. 137/2002 cu modificările şi completările ulterioare, la care AAAS este acţionar.

AAAS plăteşte costurile de remediere a contaminării istorice a pânzei freatice de sub amplasamentul fabricii Ford de la Craiova

În conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 90/2013 privind unele măsuri speciale pentru compensarea şi decontarea unor creanţe reciproce rezultate din contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni încheiat între Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului şi Ford Motor Company, AAAS a încheiat un act adiţional la contractul de vânzare-cumpărare acţiuni din data de 12 septembrie 2007, care stabileşte mecanismul de compensare, respectiv de decontare a unor creanţe reciproce dintre AAAS, pe de o parte, şi Ford Capital B.V., Ford Motor Company şi Ford România SA, pe de altă parte. Astfel, în baza acestui act adiţional, AAAS va rambursa costurile de remediere a contaminării istorice a pânzei freatice de sub amplasamentul fabricii de la Craiova deţinute de Ford România SA, costuri ce vor fi limitate la valoarea penalităţii datorate de cumpărători către AAAS. 

„Ca efect al acestor acte normative se impune introducerea în buget, atât la venituri cât şi la cheltuieli, a sumelor reprezentând penalităţi aferente contractului de privatizare cuvenite AAAS şi despăgubiri cu privire la contaminarea pânzei freatice cuvenite Ford Motor Company”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de buget, fără a menţiona însă suma.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite