Cum se vede din Franţa teatrul românesc al ultimilor 30 de ani

Cum se vede din Franţa teatrul românesc al ultimilor 30 de ani

Criticul de artă George Banu şi regizorul  Silviu Purcărete

Teatrul românesc de după 1989 şi relaţiile pe care le-a construit în peisajul teatral francez sunt tema unei dezbateri organizate de Institutul Cultural Român de la Paris, în parteneriat cu Ambasada României în Franţa.

Ştiri pe aceeaşi temă

La întâlnirea care are loc luni, de la ora 19.00, la Palatul Béhague, reşedinţa României în Franţa, participă Patrice Martinet, directorul Teatrului Athénée de la Paris, George Banu, profesor, critic şi eseist, şi Eugen Jebeleanu, autor, regizor şi cofondator al Compagnie des Ogres. Discuţia va fi moderată de Mirella Patureau, critic de teatru şi cercetător asociat la THALIM/CNRS, Paris.

Imediat după căderea comunismului în România (decembrie 1989), o amplă acţiune de solidaritate cu România a fost declanşată, în primăvara anului 1990, la Paris. La această acţiune au participat cele mai mari nume ale scenei franceze din acel moment – Antoine Vitez, Patrice Chéreau, Gérard Désarthe, Hélène Delavault. De asemenea, a fost organizat un turneu la Bucureşti cu mai multe spectacole – care s-a numit „Le Printemps de la Liberté” (Primăvara Libertăţii). Turneul a fost un mesaj de prietenie pe care artiştii francezi l-au adus în România.

Foto: "Danaidele", spectacol regizat de Silviu Purcărete

„În cadrul proiectelor teatrale din Franţa despre această temă, o documentaţie iconografică bogată a acompaniat intervenţiile ce au evocat recitalurile emblematice ale lui Ion Caramitru, Dan Grigore şi Oana Pellea, de la începutul anilor ’90, reprezentaţia memorabilă cu «Hamlet» în regia lui Alexandru Tocilescu, invitat la Théâtre de l’Odéon, prezenţa românească la Avignon, de la «Danaidele» lui Silviu Purcărete şi frecventele puneri în scenă ale textelor lui Matei Vişniec până la spectacolele semnate de Alexandra Badea sau Gianina Cărbunariu", spune George Banu. 

Teatrul din Sibiu, prezent în cadrul sezonului Franţa – România, a fost evocat în acest demers. Trebuie menţionat rolul Festivalului Internaţional condus de Constantin Chiriac, care a cultivat constant legăturile între scena franceză şi cea româna”, declară criticul de artă George Banu.

Astfel, teatrul românesc a ieşit din izolare şi am asistat, în acelaşi timp, la o schimbare de generaţii, la apariţia unor nume noi, a unor noi viziuni regizorale, care se afirmă pe scenele franceze: Gianina Cărbunariu, Nicoleta Esinencu, Alina Nelega, Mihaela Mihailov, Ioana Păun, unele dintre acestea puse în lumină de recentul Sezon Franţa-România 2019. Din această generaţie a „noului val” românesc, care cunoaşte pentru prima dată un teatru fără frontiere, fac parte Carmen Lidia Vidu, una dintre rarele regizoare de spectacole multimedia, Alexandra Badea, care a devenit una dintre autoarele dramatice cele mai apreciate în ultimii ani, prezentă la Festivalul de la Avignon în secţiunea „In” sau la Théâtre de la Colline de la Paris.

Eugen Jebeleanu, autor şi regizor, invitat al dezbaterii de la ICR Paris, a realizat de curând spectacolul franco-român „Itinéraires. Un jour le monde changera” („Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba”), un mare succes al ultimei ediţii a Festivalului Naţional de Teatru de la Bucureşti sau pe mai multe scene din Franţa. Prin originalitatea şi forţa proiectelor sale în domeniul teatrului, cinematografiei şi, mai nou, al operei, Jebeleanu se înscrie ca o figură majoră în peisajul teatral contemporan franco-român.

„Mi se pare important că există un astfel de eveniment care propune un bilanţ al ultimilor ani de teatru românesc în Franţa şi mai ales care subliniază prezenţa tinerilor artişti pe scenele europene”, subliniază Eugen Jebeleanu.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: