Vapoarele îşi vor croi drum prin mijlocul Polului Nord, în 2050

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Spărgătoarele de gheaţă şi-ar putea croi drumul direct prin Polul Nord FOTO AFP
Spărgătoarele de gheaţă şi-ar putea croi drumul direct prin Polul Nord FOTO AFP

Experţii prezic că navele vor putea trece din Oceanul Pacific în cel Atlantic direct prin Polului Nord, la jumătatea acestui secol.  Ruta ar fi cu 40% mai scurtă decât cea care implică navigarea prin Canalul Suez

În jurul anului 2050, calota glaciară din jurul Polului Nord va deveni atât de subţire încât spărgătoarele de gheaţă vor putea croi o rută directă între Oceanele Pacific şi Atlantic, potrivit experţilor americani citaţi de „Daily Mail”.

„Nimeni nu s-a mai gândit vreodată la navigarea prin Polul Nord. Este o posibilitate cu totul neaştetptată”, a declarat cercetătorul Laurence Smith, profesor al Universităţii din California.

Oamenii de ştiinţă au efectuat şapte simulări climatice ale perioadei 2040 – 2059 pentru a estima grosimea calotei glaciare din Antarctica, după care au folosit un program special pentru a descoperi noi rute care ar fi accesibile în luna septembrie, atunci când gheaţa se topeşte cel mai tare.

Aceştia au descoperit că navele de transport maritim şi petrolierele ar putea face drumuri prin Oceanul Arctic, de-a lungul coastei Rusiei, fără ajutorul spărgătoarelor de gheaţă. Ruta ar fi cu 40% mai scurtă decât cea care implică trecerea prin Canalul Suez. Chiar şi Pasajul de Nord-Vest care trece pe lângă coasta Canadei ar putea fi navigabil pentru navele cu carenă ranforsată. În zilele noastre, această rută poate fi parcursă numai odată la şapte ani însă, în 2050, perioada ar putea fi redusă la doi ani.

De asemenea, spărgătoarele de gheaţă şi-ar putea croi drumul direct prin Polul Nord, făcând drumul dintre Oceanul Antlantic şi cel Pacific cu 20% mai scurt decât Pasajul de Nord-Est.

Potenţial de conflict

Acest fenomen va influenţa transportul maritim comercial şi exploatarea resurselor naturale.Totodată s-ar putea isca şi conflicte internaţionale. De exemplu, Canada pretinde suveranitate asupra Pasajului de Nord-Vest  iar SUA îl consideră parte a apelor internaţionale. Cu toate că ruta nu este navigabilă în acest moment, evoluţia zonei ar putea să alimenteze o dispută între cele două state.
 

Știință



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite