Un megavulcan a înjumătăţit populaţia de specii de pe Pământ în urmă cu aproximativ 200 de milioane de ani

Vulcan Associated Press

Erupţii vulcanice violente au exterminat aproximativ 50% din toate speciile vii de pe Pământ în urmă cu 200 de milioane de ani, moment după care au apărut dinozaurii.

Într-un studiu publicat în revista „Science“ se arată că erupţiile vulcanice au dus la schimbări majore în biosferă. Procesul este cunoscut drept Marea Extincţie a Vieţii de la sfârşitul Triassicului, eveniment ce a dus la apariţia uriaşilor dinozauri şi a dominaţiei lor asupra Terrei pentru aproape 150 de milioane de ani, notează „Ştiinţă şi Tehnică“.

Studiul a fost condus de profesorul Terrence Blackburn, geolog în cadrul Carnegie Institution for Science şi arată că asemenea erupţii colosale şi, implicit, schimbările climatice drastice ce au urmat acestora, au fost capabile să ducă ecosistemele terestre în pragul colapsului. Astfel, viaţa multor specii a fost pusă în pericol şi foarte multe nu au trecut de acea perioadă cu bine. De altfel, vulcanismul este suspect de generarea a cel puţin patru dintre marile extincţii ale vieţii.

Până în prezent, geologii şi paleontologii au suspectat că destrămarea supercontinentului Pangeea la sfârşitul Triassicului a dus la un vulcanism extrem ce a distrus multe dintre speciile vii existente în acel moment, însă dovezile care să ducă direct către o asemenea ipoteză au fost extrem de rare. Blackburn şi colegii săi au analizat însă mineralele din lava de acum 200 de milioane de ani, stabilind cu exactitate ceea ce s-a petrecut în acea perioadă de timp.

Mai multe informaţii şi detalii despre studiu sunt disponibile pe site-ul „Ştiinţă şi tehnică“.