Facebook aniversează 11 ani de când a schimbat definitiv viaţa noastră

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Facebook împlineşte astăzi 11 ani şi cu ocazia aceasta a decis să sărbătorească prietenia dintre oameni. 1,35 de miliarde de persoane de pe Terra au un cont de Facebook, iar numerele cresc.

Cu ocazia celor 11 ani de când a fost fondat, Facebook a publicat mai multe date statistice despre prietenia pe care o promovează pe reţea.

Distanţa dintre fiecare prieten de pe Facebook este de 73.000 de milioane de kilometri. Aceasta este distanţa până la cea mai apropiată stea de Pământ sau de 10.000 de ori distanţa dintre Terra şi Pluto.

Imaginea cu datele statistice poate fi văzută mai jos.

image

De asemenea, toate poveştile de prietenie pot fi descoperite la acest link de pe Facebook Stories. Cea mai mare distanţă dintre doi prieteni de Facebook este de 20.000 de kilometri. Astfel, unul dintre prieteni locuieşte în Noua Zeelandă, iar celălalt în Spania.

image

Startul epopeei

„Nu poţi să-ţi faci 500 de milioane de prieteni fără să ai şi câţiva duşmani“, acesta e mesajul de pe afişul filmului „The Social Network“ lipit peste faţa lui Jesse Eisenberg care îl joacă pe Mark Zuckerberg. Primii trei duşmani sunt gemenii Winklevoss şi Divya Narendra, partenerul lor. În decembrie 2002, Cameron, Tyler şi Divya au vrut o conectare mai bună între studenţii de la Harvard şi cei de la alte universităţii. Aşa că au gândit o reţea socială numită HarvardConnection. După ce programatorul iniţial, Sanjay Mavinkurve, a părăsit proiectul în primăvara lui 2003 şi s-a dus să lucreze pentru Google, cei trei l-au cooptat pe Victor Gao, plătit cu 400 de dolari, dar a renunţat la proiect în a doua jumătate a anului. Tot Gao l-a recomandat în noiembrie 2003 pe Mark Zuckerberg. După o serie de mail-uri în care Zuckerberg i-a amânat pe fraţii Winklevoss şi le-a spus acestora că a fost prins cu munca, pe 11 ianuarie 2004 el a înregistrat domeniul thefacebook.com.

La o zi după acest moment, fondatorul Facebook i-a scris lui Eduardo Saverin şi au convenit să vorbească despre strategia de marketing. După ce i-a mai amânat pe cei de la HarvardConnection, Zuckerberg a lansat The Facebook pe 4 februarie 2004. În 2007, un judecător din Massachusetts a constatat că acuzaţiile fraţilor sunt subţiri. „Bârfa din cămin nu înseamnă un contract“, a declarat judecătorul Douglas Woodock. Disputele cu fraţii Winklevoss şi Narendra s-au încheiat cu plata a 20 de milioane de dolari bani lichizi şi alte 45 de milioane în acţiuni Facebook.

Prima dispută între Zuckerberg şi Saverin a venit când acesta din urmă a pus reclame gratuite pe Facebook pentru o companie pe care o crease şi care se numea Joboozle. „Ai creat Joboozle ştiind că până la urmă Facebook va avea nevoie de un serviciu de recrutare. A fost surprinzătoare mutarea ta, ai creat ceva ce ştiai că o să ajungă să rivalizeze cu Facebook. Dar ai pus şi reclame pe Facebook ca s-o promovezi, mai ales gratuite, iar asta e pură răutate“, îi scria Zuckerberg într-un mail lui Saverin.

Sean Parker a creat Napster, la finalul anilor '90, prin care muzica era disponibilă online, gratuit. A fost dat în judecată de casele de producţie şi a renunţat la proiectul său. A rămas însă un apropiat al Silicon Valley şi a fost un om de bază la creşterea Facebook, după mutarea companiei în California. El a înţeles rapid potenţialul unei astfel de reţele şi Kirkpatrick notează că rolul său major a fost în convingerea oamenilor să investească în companie.

Mai mult, mulţumită lui Parker fondatorul Mark Zuckerberg a rămas şef peste Facebook, atât în administraţia companiei, cât şi ca număr de acţiuni. Totuşi, tot Parker l-a pus pe Zuckerbeg să vină în pijamale la o întâlnire cu Michael Moritz, fondatorul Sequoia Capital. Motivul era un conflict mai vechi al lui Parker cu Moritz, când cel din urmă l-a îndepărat de la conducerea companiei Plaxo. Este de asemenea valabil profilul lui Parker drept lacom şi insistent, dar Kirkpatrick notează într-un articol din „Vanity Fair“ că nu duce lipsă de viziune. La fel de adevărat e că Sean Parker a plecat de la Facebook după ce a fost prins cu cocaină la el.

Evoluţia şi influenţa

Cel mai important an al Facebook de până acum a fost 2012, când s-a realizat listarea la bursă şi evaluarea la 104 miliarde de dolari, cea mai mare din istoria companiilor de tehnologie. Totuşi, un an la fel de important a fost şi 2013, când Facebook şi-a stabilizat noua strategie: dispozitivele mobile sunt totul. Astfel, a pornit şi planul de a crea mai multe aplicaţii care deservesc unor scopuri precise decât una singură care să le facă pe toate.

Astăzi, Facebook e cel mai mare site social al planetei, cu peste 1,35 de miliarde de utilizatori. De asemenea, compania lui Zuckerberg deţine WhatsApp şi Instagram. Cu ajutorul videoclipurilor, Facebook devine un teren foarte bun pentru branduri, care pot să-şi popularizeze reclamele aici, uneori chiar mai bine decât pe YouTube. 

Mesajul de 10 ani al lui Mark Zuckerberg

Anul trecut, Mark Zuckererg a onorat această zi printr-un mesaj special, la aniversarea de 10 ani. "Îmi amintesc cum mâncam pizza cu prietenii mei, la scurt timp după ce am lansat Facebook. Le spuneam cât de încântat sunt să pot conecta comunitatea şcolară, dar că la un moment dat cineva va trebui să conecteze toată lumea. Tot timpul mi s-a părut important - să le dai oamenilor puterea de a împărţi cu ceilalţi şi de a sta conectaţi. Să le dai puterae de a construi propriile comunităţi", a scris fondatorul Facebook.

"Deşi unii s-au îndoit că a conecta lumea nu e important, noi construiam. Deşi unii nu au crezut că e fezabil, noi formam conexiuni. Ne-a păsat mai mult decât celorlalţi. Şi ne pasă şi azi", a mai spus el. Zuckerberg arată şi ce doreşte el în viitor. Dacă până acum, reţelele sociale ne-au rezolvat această problemă a conectării între noi, în viitor Mark vrea ca acestea să răspundă la întrebări şi să rezolve probleme complexe. "Vă mulţumesc pentru că m-aţi lăsat să fac parte din această călătorie", a încheiat Zuck.
 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite