Crocodilii tehnologiei mondiale - cum a ajuns China să domine anul 2014

0
Publicat:
Ultima actualizare:

2014 a fost pentru lumea tehnologiei şi comerţului online anul Chinei. Companiile asiatice au dominat piaţa, au crescut cât altele în cinci ani şi atentează la poziţia de lider de piaţă.

Alibaba s-a listat la bursă şi a dat peste cap aşteptările specialiştilor. Despre gigantul online-ului chinezesc au aflat toţi de pe planetă. În acelaşi timp, occidentalii au aflat de puterea OnePlus One, Xiaomi sau Lenovo. E anul chinezilor, nu al Samsung, nu al Apple.

AliBaba, Crocodilul de pe Yangtze

Grupul chinez de comerţ electronic Alibaba Group a atras 21,8 miliarde de dolari din vânzarea a 320,1 milioane de acţiuni în cadrul ofertei publice iniţiale pe bursa din New York, cea mai mare sumă obţinută vreodată la o listare a unei companii pe bursa americană.

Yahoo, care a vândut 140 de milioane de acţiuni Alibaba în cadrul ofertei, a obţinut un câştig brut de 9,5 miliarde de dolari, potrivit MarketWatch. Yahoo a plătit, în 2005, aproximativ 1 miliard de dolari pentru acţiunile pe care le deţine în Alibaba. Gigantul asiatic acoperă aproape 80% din vânzările online din China.

Cu toate acestea, ascensiunea Alibaba e criticată de specialişti. Nucu Pistae, specialist în piaţa de capital, a scris pe blogurile adevarul.ro că Alibaba nu inovează şi că acţionarii stau ascunşi.

"Fondurile de investiţii sau persoanele fizice care au cumpărat acţiuni Alibaba nu au aproape niciun drept. Acţionariatul companiei este atât de opac (proprietarii iniţiali sunt ”ascunşi” în spatele unor subsidiare, parteneriate sau companii offshore) încât Ma şi apropiaţii săi pot numi pe aproape oricine în board. Ca să nu mai spunem că aceştia pot face tranzacţii favorabile anumitor enităţi din grup, întrucât Alibaba este un holding de companii. Portalul chinez deţine Taobao, versiunea locală a eBay, Tmall.com, un mall online sau Alipay, varianta chineză a Pay-pal. De exemplu, Alipay este controlat în totalitate de Ma.  Din cauza structurii netransaparente a acţionariatului, autorităţile din Hong Kong au refuzat listarea companiei. Mult mai relxată decât bursa din Hong Kong, NYSE îi primeşte cu braţele deschise pe toţi noii veniţi. În bună măsură, încâlceala acţionariatului Alibaba porneşte şi de la faptul că investitorii străini nu au voie să deţină direct acţiuni în companiile chineze.", scrie Nucu Pistae pe blogurile adevarul.ro.

Dar despre Alibaba se spune că e Crocodilul de pe Yangtze, iar şeful său, Jack Ma, e considerat un vizionar, pentru că şi-a imaginat un website pentru orice.

Alibaba nu e un singur produs. E un mix de produse care combină Amazon, eBay şi PayPal. Poţi să te duci pe Alibaba şi site-urile afiliate ca să cumperi lucruri online, să vinzi lucruri second-hand sau să faci plăţi online. Alibaba are două magazine online - Taobao (cu produse de la branduri necunoscute, un en-gros online) şi Tmall, un mall cu produse  de brand. În total, cele două magazine înseamnă jumătate din livrările de produse din China. Tranzacţiile combinate, potrivit "Wall Street Journal", ajung la 163 de miliarde de dolari numai în 2012.

La finalul anului 2013, când Jack Ma a decis să renunţe la rolul său de CEO, păstrând totuşi o influenţă enormă, "Financial Times" l-a numit omul anului. În articolul care motivează această decizie, putem intra un pic în personalitatea de rock star a lui Ma: "Suntem pe stadionul Dragonul Galben din Hangzhou. Se aude coloana sonoră de la Regele Leu. Îmbrăcat în piele şi cu o creastă Mohawk în cap, dat cu ruj negru şi purtând un inel în nas, pe scenă intră Jack Ma, care cântă o melodie a lui Elton John". El a devenit omul anului pentru Financial Times deoarece personifică internetul chinez, cu potenţialul şi contradicţiile sale.

Xiaomi, un loc trei meteoric

Xiaomi a fost pentru scurt timp locul al treilea în clasamentul vânzărilor de telefoane mobile, după Samsung şi Apple. Chinezii au fost întrecuţi apoi de Lenovo, după ce aceştia au oficializat achiziţia Motorola. Dar prezenţa pe podium a companiei numite Apple de Asia a şocat lumea tehnologiei.

Acum câţiva ani, Xiaomi nu exista. Compania condusă de Lei Jun s-a inspirat de la Apple, a preluat design şi filosofie şi apoi a cumpărat tehnologie. Apoi, şi-a fidelizat cumpărătorii prin actualizări foarte dese, telefoane de calitate şi o comunitate pe forum foarte puternică.

Compania l-a angajat chiar şi pe Hugo Barra, fostul şef Android, pentru a-i crea strategia pe termen lung.

Lei Jun a reuşit să finanţeze cu 41 de milioane Xiaomi, iar lui i s-a alăturat Bin Lin, fost inginer la Google şi Microsoft. Cinci ingineri au pornit compania în Beijing.

Lei Jun a reuşit să atragă investiţii foarte rapid, inclusiv de la fonduri de investiţie ca Qiming Venture Partners, aliată cu Qualcomm, dar şi de la Yuri Milner, investitor la Facebook, Groupon sau Zynga.

Primul smartphone al companiei a fost Mi-1, lansat în august 2011. Mi-2 a fost lansat în august 2012, iar unii analişti s-au îndoit de corectitudinea Xiaomi, deoarece telefonul s-a epuizat prea rapid. Xiaomi a susţinut că a vândut 50.000 de telefoane în cinci secunde, cu 1,3 milioane de precomenzi. Acest lucru s-a întâmplat şi printr-o alianţă făcută cu reţeaua socială Sina Weibo.

Ce are Xiaomi? De exemplu, designul şi caracteristicile sunt realizate de Mi-Fans, care lansează o actualizare a sistemului de operare în fiecare vineri, pentru a ţine fanii aproape.

Practic, Xiaomi foloseşte reţelele sociale pentru promovare, dar şi o tactică interesantă de a face disponibile telefoanele pe site: 200.000 - 300.000 sunt puse la precomandă, iar într-o oră sunt şi cumpărate.

Potrivit datelor publicate de IHS iSuppli, Xiaomi a livrat către distribuitorii săi 19 milioane de telefoane, în timp ce Huawei a ajuns la cifra de 16,8 milioane de smartphone-uri. Lenovo rămâne momentan pe locul al cincilea, dar după ce tranzacţia de achiziţionare a companiei Motorola va fi în totalitate finalizată va urca lejer pe locul al treilea.
Firma este în plin proces de extindere către pieţe în curs de dezvoltare, cum ar fi Singapore, Hong Kong sau India. În România, producătorul chinez a apărut în oferta unor magazine online.

OnePlus, şocul unui singur telefon

O altă companie care a şocat lumea tehnologiei a fost OnePlus . E o firmă din China care a lansat un singur telefon, numit One, pe care l-a pus la precomandă, pe un sistem de invitaţii. Avea Cyanogen Mod şi specificaţii de top la doar 300 de dolari. Practic, avea cel mai bun raport calitate/preţ de pe piaţă, iar utilizatorii s-ai înghesuit. Promovarea a folosit. OnePlus a fost o companie lăudată tot anul.

OnePlus e deţinută de fostul vicepreşedinte Oppo, Pete Lau. După succesul chinezilor, Lau vrea să o ia pe cont propriu. De ce ne place OnePlus? Pentru că într-o lume foarte aglomerată a smartphone-urilor, sunt câteva companii care încearcă ceva diferit. Xiaomi, Oppo, Yota, Jolla. Toate acestea arată că mai e loc de inovaţie şi în locuri care nu sunt corporaţii uriaşe.

OnePlus One a fost telefonul care a atras atenţia anul acesta fără să fie vândut de o companie mare, ba chiar este un startup, şi fără să aibă bugete imense de marketing. Compania OnePlus a spus deja că a vândut 500.000 de unităţi şi până la finalul anului speră să ajungă la un milion de bucăţi. N-au reuşit însă această performanţă prin telefoane ţinute în magazine sau la operatori, ci vândute printr-un sistem prohibitiv de invitaţii şi de precomenzi. Cofondatorul Carl Pei a explicat acum câţi bani au băgat în reclame.

„În mod normal, când lansezi un telefon există un interes foarte mare în prima lună, apoi în a doua şi a treia vânzările încep să scadă rapid. Pentru OnePlus, dacă te uiţi la statistici, vânzările continuă să crească“, a declarat Carl Pei pentru Forbes. Au reuşit asta investind în marketing mai puţin decât costă un One, adică 300 de dolari. „Toţi banii au fost cheltuiţi pe diverse reclame în Facebook. Vedem acum că am atins o masă de utilizatori care ne ajută şi ne transmit mesajul mai departe“, a mai adăugat Pei.

Lenovo şi un loc trei muncit

Pentru Lenovo a fost un an de excepţie. Gigantul chinez a ajuns pe locul 3 în clasamentul smartphone-urilor, a cumpărat oficial Motorola, a achiziţionat divizia de servere de la Motorola şi a lansat produse foarte bune pe piaţă.

Lenovo e pe primul loc la laptopuri şi PC-uri, pe locul trei la telefoane şi stă foarte bine şi în zona tabletelor.

Preţul total de achiziţie a Motorola a fost de aproximativ 2.91 miliarde de dolari, care include aproximativ 660 milioane de dolari în numerar şi 519,107,215 acţiuni Lenovo nou emise, cu o valoare agregată de 750 milioane de dpşaro ceea ce reprezintă aproximativ 4.7 procente din acţiunile Lenovo, care au fost transferate către Google la finalizare. Restul de 1.5 miliarde de dolari vor fi plătite către Google sub forma unui angajament pe o durată de trei ani. 

Lenovo are în continuare păcate. Ultrabook-ul Lenovo Yoga 3 Pro are probleme de performanţă, Lenovo Vibe X2, cel mai frumos telefon al companiei, are o cameră proastă, dar tabletele sale cu Android sunt unice. Lenovo a adoptat o tactică de inovare. Deşi pe piaţa locală, în China, metehnele se păstrează, iar Lenovo Sisley 90 e o clonă după iPhone 6.

Tehnologie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite