Campanie americană: AFARĂ cu mediocrii!
0Sistemul de educaţie din Statele Unite trece printr-un proces de restructurare ca şi cel din România. Americanii vor însă ca din şcoli să plece dascălii fără viziune şi fără rezultate. Elevii americani obţin rezultate tot mai slabe în competiţiile cu cei din Europa, astfel că opinia publică din SUA, revistele şi experţii cer concedierea profesorilor slabi.
Experţii americani în educaţie au ajuns la concluzia că dotările şi curricula sunt secundare când vine vorba de performanţele învăţământului preuniversitar. Esenţială este, în opinia lor, calitatea pedagogică a profesorilor. Revista „Newsweek" a mers mai departe şi a explicat că trebuie daţi afară dascălii slabi.
Unul dintre argumente a fost furnizat de Kati Haycock, specialist în educaţie, care spune că rezultatele elevilor care au cel puţin patru profesori buni într-un ciclu vor ajunge la performanţă, pe când elevii care au numai doi profesori slabi se vor afla mereu sub nivelul
mediu.
Din cauza sindicatelor, în SUA este la fel de greu ca şi în România să concediezi un profesor slab. „Newsweek" s-a întrebat dacă sindicatele sunt parte a problemei sau soluţia ei. Viitorul an şcolar va începe cu mai puţini profesori: în Detroit vor fi desfiinţate 44 de şcoli, din cauza scăderii numărului de elevi, în California vor fi concediaţi 10.000 de educatori, iar în New York vor fi închise 19 şcoli.
Cursa pentru reformare
Pentru a determina autorităţile locale să-şi reformeze învăţământul, preşedintele american Barack Obama a lansat un program de finanţare suplimentară, în valoare de peste patru miliarde de dolari. Pot aplica toate statele, dar cu anumite condiţii, cum ar fi evaluarea profesorilor pe baza performanţelor elevilor.
Idee pentru România
În România, s-au anunţat deja 15.000 de disponibilizări din rândul profesorilor, care vor fi operate pe criterii încă neformulate. Aceasta ar fi şansa sistemului de a scăpa de profesorii slabi, dacă în locul criteriilor sociale vor prima evaluările făcute pe baza rezultatelor şcolare obţinute de elevi.
Experimentul Rhode Island
Alarmate de rata abandonului şi rezultatele slabe ale liceului din Central Falls, autorităţile din Rhode Island, SUA au impus instituţiei câteva măsuri, printre care prelungirea programului zilnic al profesorilor cu 25 de minute şi evaluarea acestora în funcţie de rezultatele elevilor. Profesorii au cerut în schimb, un plus de 90 de dolari pe oră, moment în care autorităţile au recomandat concedierea lor. Profesorii, sindicatul şi chiar unii dintre elevi au protestat, dar presiunea opiniei publice i-a făcut pe dascăli să accepte noul program de muncă şi schimbările propuse.