Top 10 alimente pe care le consumăm zilnic şi ne scurtează viaţa. De ce pâinea, carnea, brânza, roşiile şi sucurile ne duc la cancer, diabet sau obezitate

Top 10 alimente pe care le consumăm zilnic şi ne scurtează viaţa. De ce pâinea, carnea, brânza,
roşiile şi sucurile ne duc la cancer, diabet sau obezitate

Fructele şi legumele perfecte pe care le cumpărăm din comerţ ne pot face mai mult rău decât bine

Respectarea unei diete echilibrate este un subiect care ne preocupă pe toţi în ultima perioadă. Paradoxul este că, deşi oamenii sunt din ce în ce mai informaţi în materie de nutriţie, numărul oamenilor care suferă de afecţiuni cauzate de alimente nesănătoase este într-o continuă creştere.

Ştiri pe aceeaşi temă

adevarul.ro vă propune o introspecţie în lumea alimentelor despre care oamenii nu ştiu că sunt pericolase, dar despre care nutriţioniştii avertizează că pot deveni chiar o ameninţare la viaţă.

1. Sucurile carbogazoase

Unul dintre alimentele cele mai periculoase şi asupra cărora nutriţioniştii de vârf din România au căzut de acord că sunt de evitat sunt sucurile carbogazoase.

Acestea sunt cele mai nocive în materie de exces de zaharuri. „Sucurile carbogazoase sunt extrem de periculoase în condiţiile în care 100 de mililitri de lichid echivalează cu 10 grame de zahăr. Aceste cantităţi uriaşe de zahăr «mulg» pancreasul de insulină ceea ce duce la diabet zaharat, dar şi la obezitate“, a avertizat doctorul Simona Tivadar, medic primar Diabet şi Boli de Nutriţie la Spitalul Universitar din Bucureşti.

Potrivit nutriţionistei, nici sucurile de fructe obţinute la storcător nu sunt neapărat cea mai bună soluţie, având în vedere că, spre exemplu, un pahar de fresh de portocale se face din circa 600 de grame de portocale, ceea ce echivalează cu 48 de grame de zaharuri, la fel de mult.

Sucurile atât de populare, mai ales printre tineri, sunt printre cele mai dăunătoare produse de larg consum şi în opinia nutriţionistului timişorean Carmen Vizman. „Băuturile carbogazoase aduc mai multe probleme, conţin zaharuri care produc fluctuaţii de glicemie şi insulină, îngraşă şi dau dependenţă. Conţin tot felul de substanţe care intră într-un mecanism de absorbţie competitivă cu substanţele bune. Plus că am înţeles că în România sunt alte reţete decât în SUA, la noi sunt folosiţi nişte conservanţi care acolo sunt interzişi, pentru că sunt consideraţi cancerigeni, dar la noi nu. N-am niciun motiv să beau sucuri de acest gen, fresh-uri găseşti oriunde, apa-i sfântă, mai un ceai, întotdeauna sunt variante“, a declarat nutriţionistul, pentru reporterii „Adevărul“.

Potrivit specialiştilor, cel mai indicat este ca fructul să fie mâncat întreg, în acest mod, digestia are loc în timp normal (de circa o ora şi jumătate), iar senzaţia de saţietate rămâne pentru o perioadă mai lungă.

2. Carnea de porc

În ceea ce priveşte carnea, nutriţioniştii susţin că cea mai periculoasă este cea de porc, care duce la creşterea colesterolului şi care poate provoaca afecţiuni cardiace. Nutriţioniştii încurajează consumul peştelui.

„Carnea este periculoasă, cea de porc este consumată în cantităţi foarte mari în special în Ardeal, acolo se pune accent şi pe slănină. Colesterolul este afectat. Cel mai indicat este să mănânci peşte. Din păcate, deşi avem atâtea lacuri, românii nu ştiu să gătească peştele", spune profesorul Voichiţa Mogoş, medic primar endocrinologie, diabet, boli nutriţie şi şefa Clinicii de Endocrinologie a Spitalului „Sfântul Spiridon" din Iaşi.

De aceeaşi părere este şi nutriţionistul bănăţean care susţine că produsele făcute în casă sunt de departe cele mai bune. „Prefer o şuncă de porc făcută de bunicul acasă, decât mezeluri din magazin. Poţi să tai o felie subţire dintr-un piept de pui pentru sandviş, poţi să faci o ruladă cu legume duminica, şi apoi să dai două-trei zile de acolo, poţi să faci tu o pastă de ficat, în loc de pateu. Întotdeauna variantele făcute de noi sunt mai sigure decât cele cumpărate din magazin“, este de părere doctorul bănăţean Carmen Vizman.

Vizman spune că porcul ar trebui consumat la Crăciun şi la Revelion şi atât.

3. Produse de patiserie

Nici gustoasele merdenele nu sunt recomandate a fi consumate în exces. „Ar mai fi produsele de patiserie. Ne place gustul merdenelelor, de exemplu, dar dacă devin alimentaţia de bază, apar problemele. Nu recomand alimentele conservate, pentru că au sare adăugată, poate mai au conservanţi“, a mai spus nutriţionistul bănăţean.

4. Brânzeturile

Periculoase sunt şi brânzeturile. „Brânza uscată are foarte multă grăsime. De exemplu, telemeaua are 45% grăsimi. În special, cele înalt fermentate au un nivel ridicat de colesterol. Eu recomand brânza cottage“, a explicat Voichiţa Mogoş.

5. Pâinea

Specialiştii critică şi pâinea nelipsită de pe masa românului. Nici măcar pe cea neagră nu o recomandă. „Pâinea albă este cea mai ieftină şi cea mai periculoasă. Cea neagră de la noi este ca o turtă dulce. Nu este ca cea integrală, cu fibre“, mai spune medicul ieşean Voichiţa Mogoş.

Clasica şi foarte cumpărata franzelă poate deveni periculoasă în momentul în care face parte dintr-o rutină alimentară. Mai exact, potrivit nutriţionistului Lygia Alexandrescu, este vorba despre toate tipurile de pâine care folosesc făina foarte albită, fără fibre.

6. Cartofii

Nelipsiţi de pe masa clasică a românilor sunt şi cartofii, care însă ne afectează din cauza grăsimilor. Prăjiţi sunt cel mai dăunători. „Cartofii sunt aproape în totalitate amidon, ca dovadă apa albă care se face atunci când sunt puşi la fiert. Dacă mai sunt şi prăjiţi în ulei, nivelul caloric este extraordinar de ridicat“, mai spune nutriţionistul Mogoş.

7. Pastele făinoase

Profesorul ieşean susţine că nici măcar tăieţeii de casă puşi în ciorbe nu sunt indicaţi de specialişti pe motiv că pastele făinoase îngraşă. „Eu nu recomand în general ciorbele pentru că legumele fierte, borşul fiert, îşi pierd din calitate, din vitamine. Cel mai bine e să fie consumate crude“, mai spune profesorul Mogoş.

8. Alimentele procesate

Alimentele procesate sunt de evitat în totalitate, în opinia nutriţionistului timişorean Carmen Vizman. „Brânza topită se face în general din resturi. Brânza proaspătă e bună, chiar şi un caş, mozarella, telemea. Şi mezelurile sunt în aceeaşi situaţie, din mai multe motive. În primul rând, tot ce vezi că-i măcinat nu prea mai are carne înauntru. De câte ori vorbesc cu cei care fac mezeluri sau lucrează în această industrie, îmi spun că ei nu mânâncă astfel de produse. Plus că toate conţin nitriţi şi nitraţi, care ştim că sunt cancerigene“, a explicat dr. Carmen Vizman.

Nici alimentele semipreparate congelate si chiar şi cele proaspte nu sunt recomandate pentru a fi incluse într-un regim alimentar zilnic.

9. Legumele perfecte

Nu o dată se întâmplă să trecem prin dreptul raionului cu legume şi să ne atragă atenţia un ardei roşu-gigant ori o roşie de mărimea unei portocale. Nici aceste alimente nu sunt recomandate de nutriţionişti. „Legumele tratate chimic în mod excesiv pot deveni alimente nocive. Îngrăşămintele pe bază de azot pot determina în plantă o acumulare exagerată de substanţe numite azotaţi, care trec în alţi compuşi numiţi azotiţi şi respectiv în nitrosamine. Acestea sunt substanţe cu potenţial cancerigen”, a mai declarat Lygia Alexandrescu.

10. Uleiul de măsline prăjit

Cum nu există situaţie fără o portiţă de ieşire, pofticioşii care nu pot trăi fără o porţie ocazională de cartofi prăjiţi au la îndemână o soluţie. „Este recomandat ca oamenii să opteze pentru uleiurile cu fracţiune nesaturată mai mare (uleiul de sâmbure de struguri sau de măsline) şi să încerce să evite să-l încălzească la peste 40 de grade Celsius. Dacă totuşi vrem prăjeală, putem folosi uleiul de palmier, în niciun caz cel de măsline“, explică nutriţionistul Alexandrescu. 

citeste totul despre: